Blog

Hvorfor skulle jeg søge job i din virksomhed?

Svaret på det spørgsmål skal din employer value proposition (EVP) give. Den beskriver skarpt de fordele og styrker, som din målgruppe finder mest attraktive ved din virksomhed – og som du derfor skal sætte spot på i din rekruttering.

Okay, din virksomheds fordele og styrker. Nemt nok – eller? Hæng på. 

Hårde styrker

Vi taler naturligvis de klassiske fordele inden for løn, pension, work-life-balance, arbejdsvilkår, barsel, gear osv. Men kun hvis de falder positivt ud i sammenligning med konkurrenternes. Eller branchen generelt. Glem alt om ”løn efter kvalifikationer.”

Hvis kandidaterne er vant til, at 37 timer i konkurrerende virksomheder er lig med 45 – ja, så er det en klar styrke, at 37 timer faktisk betyder 37 timer hos jer. Hvis I altid konkurrerer med de samme virksomheder om arbejdskraft udefra, og din virksomhed som den eneste ligger lige ved en motorvejsafkørsel – så er det en fordel. Hvis det normalt er umuligt at opdrive en deltidsstilling i branchen, men I tilbyder 30 timer – så… ja, du har nok fanget pointen.

Bløde styrker

Men fordele går også på de emotionelle styrker, der handler om kultur, identitet og historie i din virksomhed. Kandidater vil gerne kunne spejle sig positivt i deres arbejdsplads. For eksempel i det personlige præg, som familieejerskab giver. Eller i lav magtdistance og stor grad af indflydelse. Eller i et branche-ry, hvor I er udråbt som den hurtigste knallert på havnen.

En ekstra bonus ved de bløde styrker er, at de er mere unikke for netop jer – og derfor er sværere at slå for konkurrerende virksomheder.

Hvad kan EVP’en gøre for mig?

”Fint nok”, tænker du måske. ”Men hvorfor er det nu, at vi ikke kan leve uden en EVP?” Det er fordi, den gør jeres arbejde så meget lettere. Med EVP’en på plads har I et fast udgangspunkt for al jeres rekrutteringskommunikation – på tværs af afdelinger, skribenter og kanaler. Den leverer konkrete formuleringer til jobannoncer, film og websites. Og sidegevinsten er, at I internt får et fælles billede af, hvorfor det er fedt at arbejde hos jer. 

”Men”, vil du måske indvende, ”der er da forskel på, om jeg skal tiltrække en it-ingeniør, en leder eller en HR-medarbejder? Hvordan skal samme EVP være attraktiv på tværs af forskellige kandidaters præferencer?” Og dér har du en pointe.

Svaret er dels, at jeres EVP skal være overordnet nok til at blive en blockbuster. På samme måde som mange forskellige typer mennesker kan lide fodbold eller Coca-Cola. Dels at I kan arbejde med versioner af EVP’en, hvor hver af jeres personaer er tænkt ind med en kort afsnit.

Såh… hvorfor skulle jeg søge job i din virksomhed?

Hent vores e-bog om employer branding

EVP er ét element i den samlede indsats, der skal styrke dit employer brand. I vores gratis e-bog kan du komme hele vejen rundt om god employer branding. God fornøjelse!

E-bog om Employer branding: Tiltræk (og behold) de dygtigste medarbejdere

Her får du vores bud på, hvad employer branding er, hvilke trends der styrer markedet lige nu, og hvordan du kan påvirke dit brand positivt med employee advocacy.