Det betyder imidlertid ikke, at slaget er tabt på forhånd. Og det er her, at kommunebranding kommer ind i billedet. Det kan nemlig bidrage til at gøre et diffust kommune-areal til et sted. Og man vil gerne bo et sted, der er i overensstemmelse med ens behov, ønsker og værdier.
Kommunebranding begynder, når I ønsker at forandre den opfattelse, omverdenen har af jer. Eller hvis manglende kendskab spænder ben for tilflytningen til kommunen. Kommunebranding kan ikke speedbygge et Legoland eller lave en Horsens-turnaround på et par måneder. Og det kan være nemt at føle sig som skyggetante i det store bosætningsgame, hvis der ikke er én åbenlys, tværgående styrkeposition i kommunen.
Det handler om mod
Der vil dog altid være noget, I kan fremhæve, som både er attraktivt for potentielle tilflyttere og troværdigt for alle. Men det kræver mod at turde skille sig ud som kommune. Hvis I vil kendes og vælges til af de rigtige, skal jeres værditilbud stå skarpt for netop de rigtige. Og det er en disciplin, som kan kræve flere fravalg, end hvad der føles trygt – måske særligt for jeres politikere.