Efter strategi følger indhold
Hvis kommunikationsstrategien eller it-systemet er din motor, er indholdet den benzin, som skal fyldes på igen og igen for at sikre at din marketingsmaskine fungerer. Med skarpt indhold giver du dine budskaber liv i praksis og viser modtagerne, hvordan dine løsninger skaber værdi for dem. Strategien vil diktere, hvad du kommunikerer, og hvilke formater du gør brug af. Vi kan dog godt afsløre, at content marketing i otte-ni ud af ti tilfælde vil være en del af vores anbefalinger til B2B-virksomheden. Det skyldes, at tendensen i de seneste år med lynende fart har gået i retning af, at kunderne uddanner sig selv, inden de opsøger en konkret leverandør.
De spørger – du svarer
Uanset om du sælger software, hardware eller rådgivning, vil din målgruppe derfor søge svar på deres udfordringer, før de søger konkrete produkter. Og din persona-udvikling har selvfølgelig afdækket, hvad de spørgsmål handler om. I artikler, film, e-bøger, infografikker, blogindlæg, e-mail-flows, LinkedIn-opslag eller noget helt ottende kan din virksomhed være den ekspert, der troværdigt hjælper din målgruppe til at træffe de rigtige beslutninger (som i mange tilfælde vil indebære valg af dine løsninger).
Du behøver ikke altid selv give alle svarene, men kan også alliere dig med eksperter, så din kommunikationsplatform - fx en blog på jerest website - bliver en slags branchemedie, hvor dine målgrupper orienterer sig.
Fagligt talerør – også som podcast
Lad os tage et par helt konkrete eksempler. For NNIT har vi produceret fagligt indhold om digital transformation, cyber security og robotics til brug på tværs af deres digitale kanaler. I podcasten ”Sikker eller sorry” får vi de førende security-eksperter på banen, så målgruppen af it-interesserede får lyst til at følge med på NNIT’s platforme. Du kan høre et af afsnittene her.
Du kan også sætte organisationens eksperter i spil og blive thought leader på jeres felt. Få brancher giver så gode muligheder for at opnå den eftertragtede position som thought leader som it-branchen. Det er hovedfokus i det content, vi udvikler for NNIT og andre videnstunge B2B-virksomheder. For eksempel har vi hjulpet med at omdanne NNIT’s årlige Forventningsbarometer (der via et online-survey tager pulsen på et givent it-tema) til en egentlig content marketing-maskine med løbende tendensartikler og SoMe-distribution. Vi har derudover omdannet den opsamlende rapport fra en standard-rapportering til et vedkommende content offer, der understreger NNIT’s rolle som international ekspert.
Fast partner
Når hardwareleverandøren Icotera på månedsbasis udkommer med tendensartikler om fiberteknologi, cases og nyheder på deres blog, så er det Publicos skribenter, der har været ved tasterne og stået for både interviews og tekstarbejde. Vores leverancer spænder over både blogindhold, e-bøger, guides og SoMe-tekster. Icotera holder kunderne til ilden ved at udkomme fast og kontinuerligt med indhold på månedlig basis, så virksomheden hele tiden er top-of-mind i målgruppen. Og endnu vigtigere: Det online-indhold, som Icotera udgiver på deres blog, fungerer som en lead-genererende maskine, fordi de besøgende afgiver kontaktoplysninger og permissions, når de henter Icoteras indhold. Marketingsystemet er nemlig bygget op på en HubSpot-løsning, som Publico har implementeret - en løsning, der hjælper med at indsamle data på leads og målrette fremtidig kommunikation.
Gør din content marketing-strategi til en kontinuerlig proces
For mange it-virksomheder gælder det, at deres kunders beslutningsproces ofte er lang – det vil sige, at de fx ikke fra den ene dag til den anden beslutter at udskifte det gamle it-system med et nyt. Denne proces kan vare fra alt mellem 6-18 måneder, før kunden er klar til at købe dit produkt. Derfor er det endnu mere vigtigt at udkomme med indhold ofte og kontinuerligt, så kunden har jer inde på radaren i både opmærksomheds-, overvejelses- og beslutningsfasen, så I i sidste ende bliver valgt som leverandør af det nye it-system.
Sådan kommer du i gang med content marketing.