Hvad er en kommunikationsstrategi?
En kommunikationsstrategi er svaret på, hvad der er det rigtige at kommunikere – og hvordan du kommunikerer det rigtigt.
Publicos udviklingschef Liv Soelberg Andersen har opfundet følgende strategi-ligning:
Fordi vores virksomhed/produkt/værditilbud er X, og vores målgruppe(r) er Y, og markedssituationen er Z, er vores udfordring Æ, som vi skal gøre Ø for at nå målet Å.
Hvis du kan formulere en skarp strategi-ligning for din organisations kommunikation ud fra Livs skabelon, behøver du dybest set ikke udarbejde en strategi – så kan du måske nøjes med en plan.
I vores verden hænger en god kommunikationsstrategi uløseligt sammen med organisationens mål og formål. Og strategien bør rumme klare valg og fravalg i jeres tilgang til kommunikation, ligesom den skal prioritere målgrupper, kernebudskaber og kommunikationskanaler.
Strategien skal hellere være kort og klar end lang og diffus.
”Vores markedsandel skal øges med 10 procent i Norge”
Et eksempel på en vigtig milepæl, som kommunikationsstrategien selvfølgelig skal understøtte. Men det skal oversættes til kommunikationsmål, hvis det skal give mening i kommunikationsstrategien.
Din opgave er at finde frem til en eller flere konkrete kommunikationsindsatser, der hjælper med at indfri målet. Det kan eksempelvis være: At øge trafikken på det norske website med 25 procent eller at opnå mindst 25 årlige omtaler i landsdækkende og regionale medier.