Husk at måle både før og undervejs
Måling er vaterpasset i din kommunikation og markedsføring. Det hjælper ikke at tømre flotte kampagner sammen, hvis de er fyldt med skæve vinkler. Derfor skal du måle, om dit indhold flugter med både din strategi og dine målgruppers behov. Ikke hvert andet år, men hele tiden. Nogle gange rammer du hovedet på sømmet i første hug, andre gange er der brug for at rette til og justere dine indsatser.
Mange værktøjer i kassen
Når først du åbner værktøjskassen, vil du finde en hel vifte af relevante måleværktøjer, der kan give dig værdifulde indsigter. Nogle af dem er mest oplagte at gribe til, inden du lægger din strategi. Andre kan du bruge fra dag til dag. Og så er der de helt store forhammere, som sjældnere skal op af kassen.
Ring og bliv klogere
Før du lægger din strategi – eller når du vil følge op på, om dit fokus stadig er det rette – kan du med fordel ringe til en stribe af dine interessenter og få kvalitative input.
For to materialeproducenter har vi hos Publico ringet til arkitekter og entreprenører i Danmark og Sverige. Det gav nyttig (og overraskende) viden. For eksempel var det her, vi blev opmærksomme på, at entreprenører ”overtager” flere beslutninger, og at vi derfor skal bygge flere tal og rationelle elementer ind i indholdet.
Bed målgrupperne prioritere
Kvantitative spørgeskemaer kan også give god mening, hvis du formår at stille præcise spørgsmål. Beder du modtagerne krydse af ved alle emner, de gerne vil høre mere om, risikerer du hurtigt at få mange krydser. I stedet kan du ”tvinge dem” til at prioritere ud fra en liste. Vil de for eksempel hellere læse fagligt indhold om livscyklusanalyser end om digitale værktøjer?
Lær af dine data
De digitale platformes fremmarch har gjort trial and error-filosofien lettere at føre ud i livet. Straks du går i luften med bare et enkelt LinkedIn-pip, får du adgang til data, som du kan lære af. Hvor mange ser dit indhold? Hvem er de? Hvordan konverterer forskellige elementer? Hvad skal du gøre anderledes næste gang?
Du kan bruge data på mange niveauer. Selv er vi glade for marketingplatformen Hubspot, hvor vi kan følge hver enkelt relation tæt, når hun én gang har hentet en e-bog eller deltaget på et seminar. Men (næsten) gratis systemer som Google Analytics, Mailchimp og de sociale mediers egne statistikmoduler hjælper dig også godt på vej.
Få konkrete eksempler på måling før og undervejs med artiklen: Måling: Rammer du hovedet på sømmet i byggebranchen?