Anlægget af Aarhus Letbane har været et stort infrastrukturprojekt, som – også efter letbanetogene er kommet på skinner – har stor bevågenhed fra borgere, politikere og medier.
Siden 2013 har Publico fortalt historier om milepælene hos Aarhus Letbane, som er ejet af 10 kommuner, regionen og Midttrafik. Det gør vi fortsat i Aarhus Letbanes nyhedsbrev, der når ud til en bred interessegruppe – fra politikere til pendlere.
På modtagernes præmisser
Når man anlægger en letbane, har det betydning for en hel by – og i Aarhus også flere omegnskommuner. Vi har undervejs taget helikopterperspektivet på projektet og kommunikeret både status og visioner for den videre udbygning af letbanen.
Udfordringen er at ramme et mix af historier, der appellerer til både regionale og lokale politikere, professionelle samarbejdspartnere i byggesektoren og – ikke mindst – de kunder, der skal rejse med letbanen.
Og indtil videre er missionen lykkedes: Nyhedsbrevene har imponerende høje åbnings- og klikrater, og flere historier er vandret videre ud i de lokale medier.
Et strategisk fundament på plads
Publicos arbejde for Aarhus Letbane begyndte allerede inden anlægsfasen, hvor vi bidrog til udviklingen af anlægsselskabets kommunikationsstrategi. Her var en central del af opgaven at afdække østjydernes holdninger til Letbanen, opstille forskellige kommunikationsscenarier og udvikle kernebudskaber. Med strategien fik Aarhus Letbane et udgangspunkt for at holde den eksterne kommunikation på rette spor.
I dag fortsætter kommunikationen på skinner i nyhedsbrevet, hvor vi producerer indhold baseret på journalistiske dyder – og det fortsætter vi forhåbentlig med, når det er tid til de næste etaper.