Ydelse

Employer branding:
Strategi eller eksekvering?
Vi kan hjælpe med det hele.

Skab brandet, som dine ønskekandidater vil arbejde for.

Der er ild i jobmarkedet og rift om kandidaterne som aldrig før. Offentlig, privat, stor som lille og på tværs af brancher oplever virksomheder og organisationer, at det er svært at tiltrække – og fastholde – kvalificerede kolleger.  

Employer branding står derfor højere på agendaen end nogensinde før. For hvis din virksomhed skal lykkes i kampen om kandidaterne, har I brug for at styrke opfattelsen af jer som attraktiv arbejdsplads – jeres employer brand. 

Vil du hellere have Liv til at fortælle dig om employer branding? Så lyt til webinaret "Employer branding: Sådan får du kvalificeret arbejdskraft" her. 

Hvad er employer branding?

Dit employer brand består af den samlede opfattelse af, hvordan din virksomhed er som arbejdsplads – i hovederne på nuværende medarbejdere, potentielle medarbejdere og virksomhedens øvrige kerneinteressenter.

Kunsten ligger i at balancere de tre ovenstående perspektiver, så dit employer brand fremstår troværdigt og attraktivt på samme tid. Det duer nemlig ikke at opstille et rosenrødt glansbillede af jeres arbejdsplads, hvis virkeligheden er en anden. For så kommer der gang i svingdøren. 

Af samme grund er employer branding meget mere end ”bare” branding til medarbejdere. Jovist, det kræver en gedigen k-værktøjskasse at planlægge og eksekvere skarpskårede kampagneindsatser, men det er HR, som har ansvar for rekruttering og fastholdelse og ved, hvor det brænder (mest). Og uden øverste ledelse, kan I ikke flytte på hverken kulturer, strukturer eller hvad det måtte kræve at gøre jeres virksomhed mere attraktiv for kandidaterne.  

Derfor bør employer branding være en disciplin i krydsfeltet mellem ledelse, HR og kommunikation/marketing. Når vi arbejder strategisk med employer branding, fokuserer vi på at finde, forstærke og kommunikere en emotionel forbindelse mellem din virksomhed og de vigtigste interessenter. Det kan vi kun lykkes med, når vi har alle tre ”ben” med.  

O6JTUC0

Er du fra HR, marketing eller kommunikation - vi er klar til hjælpe

Employer branding-ansvaret kan ligge ved forskellige skriveborde ude i organisationerne: Måske er du HR-chef med det overordnede personaleansvar. Recruiter, der skal headhunte de dygtigste kandidater til en virksomhed. Eller marketingmedarbejder, der skal annoncere videoindhold og jobopslag til de rette kandidater i de rette kanaler. 

Uanset hvem du er, vil vi i Publico bruge vores dybe viden inden for employer branding til at hjælpe dig med at skærpe og kommunikere jeres værditilbud, så I står stærkere overfor jeres drømmekandidater.  

Derfor skal du prioritere jeres employer branding

Employer branding er langt fra en ny disciplin. Men de seneste år har disciplinen virkelig fået luft under vingerne og strategisk flyvehøjde, forårsaget af dens bydende nødvendighed i et glohedt arbejdsmarked: Prioriterer din virksomhed ikke jeres employer branding, risikerer I at blive overhalet indenom af konkurrenter med toptunede karrieresites, virale videokampagner og allestedsnærværende annonceindsatser.

Med en skarp strategi og veleksekverede EB-indsatser kan du opnå: 

Et stærkere omdømme blandt potentielle kandidater

Flere kvalificerede ansøgere 

Færre forgæves (og færre fejl-) rekrutteringer 

Kortere time-to-hire og lavere cost-per-hire 

Øget trivsel, tilfredshed, engagement og performance blandt medarbejderne 


Og hvem kunne ikke ønske sig det? Alt sammen fordele, der er til at føle på. 

Hvis du nu sidder og overvejer, hvordan din virksomhed kan skabe et employer brand, skal du vide én ting: Om I vil det eller ej, så har I det allerede. Spørgsmålet er i stedet, om I er tilfredse med det brand? Hvis I blot kan læne jer tilbage, fordi drømmekandidaterne selv banker på, er der kun respekt herfra. Hvis det imidlertid ikke er tilfældet, så vil vi gerne hjælpe jer med at forbedre jeres employer branding, så den bliver stærkere, tydeligere og mere attraktiv for jeres målgrupper.  

 

Inspiration: Tre dele på vægtskålen

Har du en direktør, der vil have dig til at sprøjtemale al rekrutteringskommunikation med virksomhedens fortræffeligheder, kan det være fristende at klappe hælene sammen og adlyde ordren. Problemet er dog, at dine kolleger på gulvet (måske) får svært ved at genkende det billede i deres arbejdsdag. 

På samme måde nytter det ikke, at kommunikationsafdelingen dypper penslen i den rosenrøde maling, når de tegner virksomheden over for kandidaterne. For hvis virkeligheden er en anden, går det hurtigt fra ansættelses- til exitsamtale. 

Identitet, profil og image

Hvis din virksomheds employer brand skal stå stærkt og attraktivt, handler det i stedet om at forene og balancere 1) identitet, som primært kommer fra medarbejdernes opfattelse, 2) profil, som udspringer fra ledelsens mål, og 3) image, som er omverdens opfattelse af virksomheden. 

Har du styr på strategien? 

Vil du tiltrække (og fastholde) de dygtigste kandidater til din virksomhed? Så skal du først og fremmest have styr på din employer branding strategi. Det er her, vi definerer budskaber, kanaler og målgrupper og planlægger indsatserne, så de understøtter din virksomheds overordnede forretningsstrategi. En employer branding-strategi er nemlig ikke noget, I bare kan opfinde i HR- eller kommunikationsafdelingen. Den skal have rod i forretningen og den øvrige kommunikation – og det kræver lidt benarbejde. 

Vil du hoppe direkte i arbejdstøjet? Så hent vores e-bog om employer branding

Hvem er din målgruppe?

Medarbejdere har forskellige kompetencer, motiveres af forskellige opgaver og er uddannet indenfor hver deres niche. Der kan også være stor forskel på, hvilke kandidater din virksomhed har sværest ved at tiltrække: Er det de nyuddannede? De erfarne rotter? Eller de notorisk eftertragtede? Det har stor betydning for, hvilke kanaler du skal tage i brug, og hvilke budskaber du skal kommunikere til forskellige kandidatgrupper. For at holde styr for at holde styr på dem bør I operere med kandidat-personas.  

Jeres målgrupper er altså altafgørende for jeres taktiske fremgangsmåde, kanalvalg og budskaber – og er dermed en vigtig brik i employer branding-strategien. Når vi udvikler employer branding-strategier, sker det typisk i seks trin. 

Sæt spot på din employer value proposition (EVP)

Min EVP-hvad? tænker du måske. En employer value proposition (EVP) er et konkret styringsværktøj, der sikrer, at din employer branding-kommunikation er konsistent og ensartet. Kogt helt ned svarer den på:

EVP-figur

EVP’en sørger med andre ord for, at det er den samme, gennemtænkte historie, der formidles til ansøgere og interesserede om jeres virksomhed – og ikke en enkelt leders hjemmestrikkede fortælling. Man kan også se EVP’en som en form for budskabsbank, som I kan plukke direkte fra og bruge til eksempelvis en messestand, i artikler, jobannoncer og på sociale medier. 

Med en employer value proposition (EVP) har din virksomhed et fast udgangspunkt for al rekrutteringskommunikation på tværs af afdelinger, skribenter og kanaler. 

Hent vores workbook, som du kan bruge til at udvikle din virksomheds employer value proposition. Her giver vi også et par eksempler på, hvad forskellige virksomheder fremhæver i deres EVP

Inspiration: Hvorfor skulle jer søge job i din virksomhed?

Det skal din employer value proposition give svar på. Det er her, du samler de fordele og styrker, som målgruppen finder mest attraktiv i jeres virksomhed. 

Her taler vi de klassiske fordele inden for løn, pension, work-life-balance, barsel osv., men også de emotionelle styrker der handler om virksomhedskultur og historie.

”Men”, vil du måske indvende, ”der er da forskel på, om jeg skal tiltrække en it-ingeniør, en leder eller humanist? Hvordan skal den samme EVP være attraktiv på tværs af forskellige kandidaters præferencer?” 

Og der har du en pointe. Svaret er, at jeres EVP skal være tilpas overordnet til at blive en blockbuster. Ligesom mange forskellige typer mennesker også godt kan lide fodbold eller kaffe. Samtidig skal I kunne arbejde med versioner af EVP’en, hvor hver enkelt persona er tænkt ind med en kort afsnit. 

Sæt strøm til strategien

Når du står med en skarp employer branding-strategi i hånden, er next step at bringe den i spil. Men hvordan griber du det bedst an? Eksekveringsmulighederne er mange – både offline og online. Det vigtigste er, at I vælger det rette mix af indholdsformater og kanaler, der flugter med jeres strategiske mål og prioriterede personas.

Er jeres største hovedpine at tiltrække nyuddannede til jeres graduate program, kalder det måske på et styrket samarbejde med uddannelsesinstitutioner. Er jeres største pain de erfarne fagspecialister, skal I måske overveje målrettet thought leadership.

Når du skal eksekvere din employer-branding strategi, hører video, SoMe-annoncering og EA (employee advocacy) til blandt nogle af de oplagte greb i værktøjskassen. Fælles for dem er, at de (næsten) altid er relevante uanset strategi – så længe budskaber, koncepter og kanaler er tilpasset dine målgrupper

Skab autenticitet med film 

Film fortæller alt det, vi ikke kan sige med ord – eller som tekst på et karrieresite, en LinkedIn-annonce eller et stillingsopslag har svært ved at formidle. En video inviterer din kommende medarbejder helt ind i maskinrummet hos jer og giver et unikt kig ind i virksomhedskulturen, fordi potentielle kandidater kan være fluen på væggen til en kreativ workshop, i løbeklubben eller få et kig ind i processerne på ledelsesgangen.

Med en employer branding-film kan du skabe personlighed, genkendelig og nærhed, fordi budskaberne kommer fra mennesker – fra potentielt kommende kolleger. Dermed opnår du en autenticitet, som få andre formater kan hamle op med. Det er også grunden til, at brugen af video er en af de vigtigste employer branding-tendenser.

Se et eksempel på en employer branding-film, som vi har produceret for Bankdata herunder - og flere eksempler her.

 

 

 

Bankdata

 

 

 

 

Mix kanalerne: Sådan finder kandidaterne frem til jer

Hvis jeres employer branding for alvor skal give pote, må I først og fremmest sørge for, at I rammer kandidaterne på de rette kanaler.

Den tid, hvor employer branding kunne reduceres til at optimere jeres stillingsopslag (selvom det stadig er vigtigt) og dele dem organisk på LinkedIn er long gone. I stedet har I brug for en omnichannel-tilgang, så I kommunikerer jeres budskaber på tværs af kanaler og rammer kandidaterne både når de er aktivt jobsøgende, og når de ikke er.

Derfor er I nødt til at tænke jeres kanalvalg bredt. På hvilke SoMe-kanaler færdes jeres kandidater typisk? Måske er det på TikTok, Reddit eller YouTube. Måske skal du nå dem, når de sænker sig ned i den bløde biografstol eller via en iøjnefaldende abribus, mens de venter på bussen? Eller noget helt tredje. Det vigtigste er, at I finder ud af hvilke kanaler, der er relevante for jeres forskellige målgrupper – og tilrettelægger jeres kanalstrategi herefter.

Inspiration: Brug annoncering på SoMe

Den organiske rækkevidde på sociale medier er i frit fald. Derfor skal du heller ikke forvente, at det vælter ind med ansøgere, fordi du deler jeres stillingsopslag organisk. Hvis du vil være sikker på, at jeres employer branding-indhold bliver eksponeret for målgruppen, er annoncering et must.

Annoncering giver mulighed for at målrette annoncerne ud fra specifikke ønsker til kandidaterne – for eksempel titel, uddannelse, geografiske område og kompetencer. På den måde kan de rette profiler få øjnene op for jer, og I kan hvile i, at målgruppen rent faktisk har set jeres indhold.

2069559

Hvad kan annoncering gøre for min virksomhed?

Employee advocacy: Gør medarbejderne ambassadører

Vi stoler mere på mennesker end på loger. Det er derfor medarbejderambassadører på sociale er uhyre værdifulde for dit brand – også dit employer brand.

På engelsk hedder disciplinen employee advocacy, og den er effektiv. Og hvorfor egentlig? Fordi enkeltpersoners opslag på sociale medier har en langt større rækkevidde, troværdighed og gennemslagskraft end en virksomhed. Så når Dorthe fra økonomiafdelingen deler et positivt opslag om virksomheden i sit netværk, har virksomheden – uden brug af marketingkroner – fået opmærksomhed fra potentielle medarbejdere på kanaler, de finder troværdige.

Og der er al mulig grund til at engagere jeres medarbejdere i employer branding. Tal fra Ballisagers kandidatanalyse 2022 viser nemlig, at 44 % af kandidaterne helst vil høre om virksomheden fra en kommende kollega. Samtidig vil hele 53 % af de nuværende medarbejdere gerne deres arbejdsgiver med at finde nye medarbejdere via eget netværk.

Inspiration: Styrk dit employer branding med EA

Med en velplanlagt EA-indsats og den rette guidance, kan du forvandle dine medarbejdere til skarpe brandambassadører, der effektivt skærer igennem støjen på sociale medier.

Vi har lavet en guide, der får dig ud over stepperne med EA: Din guide til employee advocacy (publico.dk)

Giv Liv et kald, hvis du vil vide mere om employer branding.
Kontakt
Liv Soelberg Andersen
Udviklingschef & kommunikationsrådgiver