Ydelse

Employer branding:
Strategi eller eksekvering?
Vi kan hjælpe med det hele.

Skab brandet, som dine ønskekandidater vil arbejde for.

Der er ild i jobmarkedet og rift om kandidaterne som aldrig før. Offentlig, privat, stor som lille og på tværs af brancher oplever virksomheder og organisationer, at det er svært at tiltrække – og fastholde – kvalificerede kolleger.  

Employer branding står derfor højere på agendaen end nogensinde før. For hvis din virksomhed skal lykkes i kampen om kandidaterne, har I brug for at styrke opfattelsen af jer som attraktiv arbejdsplads – jeres employer brand. 

Vil du hellere have Liv til at fortælle dig om employer branding? Så lyt til webinaret "Employer branding: Sådan får du kvalificeret arbejdskraft" her. 

Hvad er employer branding?

Dit employer brand består af den samlede opfattelse af, hvordan din virksomhed er som arbejdsplads – i hovederne på nuværende medarbejdere, potentielle medarbejdere og virksomhedens øvrige kerneinteressenter.

Kunsten ligger i at balancere de tre ovenstående perspektiver, så dit employer brand fremstår troværdigt og attraktivt på samme tid. Det duer nemlig ikke at opstille et rosenrødt glansbillede af jeres arbejdsplads, hvis virkeligheden er en anden. For så kommer der gang i svingdøren. 

Af samme grund er employer branding meget mere end ”bare” branding til medarbejdere. Jovist, det kræver en gedigen k-værktøjskasse at planlægge og eksekvere skarpskårede kampagneindsatser, men det er HR, som har ansvar for rekruttering og fastholdelse og ved, hvor det brænder (mest). Og uden øverste ledelse, kan I ikke flytte på hverken kulturer, strukturer eller hvad det måtte kræve at gøre jeres virksomhed mere attraktiv for kandidaterne.  

Derfor bør employer branding være en disciplin i krydsfeltet mellem ledelse, HR og kommunikation/marketing. Når vi arbejder strategisk med employer branding, fokuserer vi på at finde, forstærke og kommunikere en emotionel forbindelse mellem din virksomhed og de vigtigste interessenter. Det kan vi kun lykkes med, når vi har alle tre ”ben” med.  

O6JTUC0

Er du fra HR, marketing eller kommunikation - vi er klar til hjælpe

Employer branding-ansvaret kan ligge ved forskellige skriveborde ude i organisationerne: Måske er du HR-chef med det overordnede personaleansvar. Recruiter, der skal headhunte de dygtigste kandidater til en virksomhed. Eller marketingmedarbejder, der skal annoncere videoindhold og jobopslag til de rette kandidater i de rette kanaler. 

Uanset hvem du er, vil vi i Publico bruge vores dybe viden inden for employer branding til at hjælpe dig med at skærpe og kommunikere jeres værditilbud, så I står stærkere overfor jeres drømmekandidater.  

Derfor skal du prioritere jeres employer branding

Employer branding er langt fra en ny disciplin. Men de seneste år har disciplinen virkelig fået luft under vingerne og strategisk flyvehøjde, forårsaget af dens bydende nødvendighed i et glohedt arbejdsmarked: Prioriterer din virksomhed ikke jeres employer branding, risikerer I at blive overhalet indenom af konkurrenter med toptunede karrieresites, virale videokampagner og allestedsnærværende annonceindsatser.

Med en skarp strategi og veleksekverede EB-indsatser kan du opnå: 

Et stærkere omdømme blandt potentielle kandidater

Flere kvalificerede ansøgere 

Færre forgæves (og færre fejl-) rekrutteringer 

Kortere time-to-hire og lavere cost-per-hire 

Øget trivsel, tilfredshed, engagement og performance blandt medarbejderne 


Og hvem kunne ikke ønske sig det? Alt sammen fordele, der er til at føle på. 

Hvis du nu sidder og overvejer, hvordan din virksomhed kan skabe et employer brand, skal du vide én ting: Om I vil det eller ej, så har I det allerede. Spørgsmålet er i stedet, om I er tilfredse med det brand? Hvis I blot kan læne jer tilbage, fordi drømmekandidaterne selv banker på, er der kun respekt herfra. Hvis det imidlertid ikke er tilfældet, så vil vi gerne hjælpe jer med at forbedre jeres employer branding, så den bliver stærkere, tydeligere og mere attraktiv for jeres målgrupper.  

 

Inspiration: Tre dele på vægtskålen

Har du en direktør, der vil have dig til at sprøjtemale al rekrutteringskommunikation med virksomhedens fortræffeligheder, kan det være fristende at klappe hælene sammen og adlyde ordren. Problemet er dog, at dine kolleger på gulvet (måske) får svært ved at genkende det billede i deres arbejdsdag. 

På samme måde nytter det ikke, at kommunikationsafdelingen dypper penslen i den rosenrøde maling, når de tegner virksomheden over for kandidaterne. For hvis virkeligheden er en anden, går det hurtigt fra ansættelses- til exitsamtale. 

Identitet, profil og image

Hvis din virksomheds employer brand skal stå stærkt og attraktivt, handler det i stedet om at forene og balancere 1) identitet, som primært kommer fra medarbejdernes opfattelse, 2) profil, som udspringer fra ledelsens mål, og 3) image, som er omverdens opfattelse af virksomheden. 

Har du styr på strategien? 

Vil du tiltrække (og fastholde) de dygtigste kandidater til din virksomhed? Så skal du først og fremmest have styr på din employer branding strategi. Det er her, vi definerer budskaber, kanaler og målgrupper og planlægger indsatserne, så de understøtter din virksomheds overordnede forretningsstrategi. En employer branding-strategi er nemlig ikke noget, I bare kan opfinde i HR- eller kommunikationsafdelingen. Den skal have rod i forretningen og den øvrige kommunikation – og det kræver lidt benarbejde. 

Vil du hoppe direkte i arbejdstøjet? Så hent vores e-bog om employer branding

Hvem er din målgruppe?

Medarbejdere har forskellige kompetencer, motiveres af forskellige opgaver og er uddannet indenfor hver deres niche. Der kan også være stor forskel på, hvilke kandidater din virksomhed har sværest ved at tiltrække: Er det de nyuddannede? De erfarne rotter? Eller de notorisk eftertragtede? Det har stor betydning for, hvilke kanaler du skal tage i brug, og hvilke budskaber du skal kommunikere til forskellige kandidatgrupper. For at holde styr for at holde styr på dem bør I operere med kandidat-personas.  

Jeres målgrupper er altså altafgørende for jeres taktiske fremgangsmåde, kanalvalg og budskaber – og er dermed en vigtig brik i employer branding-strategien. Når vi udvikler employer branding-strategier, sker det typisk i seks trin. 

Inspiration: Skab personlighed med film

Film fortæller alt det, vi ikke kan sige med ord - eller som et stillingsopslag ikke kan formidle. En film inviterer din kommende medarbejder helt ind i maskinrummet hos jer og giver et unikt kig ind i virksomhedskulturen. Her kan medarbejderne - med egne ord - fortælle, hvordan det er at arbejde i virksomheden, og potentielle kandidater kan være fluen på væggen til en kreativ workshop, et personalearrangement eller få et kig ind i processerne på ledelsesgangen. 

Se to af vores eksempler på employer branding-film, som vi har produceret for henholdsvis BEUMER Group og Bankdata. 

BEUMER Group 

 

Bankdata

 

Sæt spot på din employer value proposition (EVP)

Min EVP-hvad? tænker du måske. En employer value proposition (EVP) er et konkret styringsværktøj, der sikrer, at din employer branding-kommunikation er konsistent og ensartet. Kogt helt ned svarer den på:

EVP-figur

EVP’en sørger med andre ord for, at det er den samme, gennemtænkte historie, der formidles til ansøgere og interesserede om jeres virksomhed – og ikke en enkelt leders hjemmestrikkede fortælling. Man kan også se EVP’en som en form for budskabsbank, som I kan plukke direkte fra og bruge til eksempelvis en messestand, i artikler, jobannoncer og på sociale medier. 

Med en employer value proposition (EVP) har din virksomhed et fast udgangspunkt for al rekrutteringskommunikation på tværs af afdelinger, skribenter og kanaler. 

Hent vores workbook, som du kan bruge til at udvikle din virksomheds employer value proposition. Her giver vi også et par eksempler på, hvad forskellige virksomheder fremhæver i deres EVP

Inspiration: Hvorfor skulle jer søge job i din virksomhed?

Det skal din employer value proposition give svar på. Det er her, du samler de fordele og styrker, som målgruppen finder mest attraktiv i jeres virksomhed. 

Her taler vi de klassiske fordele inden for løn, pension, work-life-balance, barsel osv., men også de emotionelle styrker der handler om virksomhedskultur og historie.

”Men”, vil du måske indvende, ”der er da forskel på, om jeg skal tiltrække en it-ingeniør, en leder eller humanist? Hvordan skal den samme EVP være attraktiv på tværs af forskellige kandidaters præferencer?” 

Og der har du en pointe. Svaret er, at jeres EVP skal være tilpas overordnet til at blive en blockbuster. Ligesom mange forskellige typer mennesker også godt kan lide fodbold eller kaffe. Samtidig skal I kunne arbejde med versioner af EVP’en, hvor hver enkelt persona er tænkt ind med en kort afsnit. 

Sæt strøm til strategien

Hvis din virksomhed vil tiltrække de bedste talenter, må I først og fremmest sørge for, at de ser jeres jobopslag. I HR-afdelingen kan I fylde benzin på rekrutteringsmotoren ved at vælge jeres mix af kanaler med omhu.

2069559

Brug annoncering på SoMe

Det kan være givet godt ud at kaste nogle annoncekroner efter at få dit stillingsopslag eksponeret direkte for målgruppen. Særligt hvis I har svært ved at tiltrække en bestemt type arbejdskraft. Annoncering giver mulighed for at målrette stillingsannoncerne ud fra specifikke ønsker til kandidaterne – for eksempel titel, uddannelse, geografiske område og kompetencer. På den måde kan de rette profiler få øjnene op for jer, og I kan hvile i, at målgruppen rent faktisk har set jeres jobopslag.

Hvad kan annoncering gøre for min virksomhed?

Employee advocacy: Gør medarbejderne til ambassadører

”Jeg elsker mine flasker #BILKA”. Sådan skrev en ungarbejder på Instagram sammen med en selfie fra flaskerummet i Bilkas-varehus. Med opslaget gjorde flaskedrengen lige præcis det, som mange virksomheder opfordrer sine ansatte til: At være ambassadør for virksomheden på de sociale medier.

Vi stoler på andre mennesker

På engelsk hedder disciplinen employee advocacy, og den er effektiv. Og hvorfor egentlig? Fordi enkeltpersoners opslag på sociale medier har en langt større rækkevidde, troværdighed og gennemslagskraft end en virksomhed. Så når Dorthe fra økonomiafdelingen deler et positivt opslag om virksomheden i sit netværk, har virksomheden – uden brug af marketingkroner – fået opmærksomhed fra potentielle medarbejdere på kanaler, de finder troværdige.

Først og fremmest handler det om at klæde medarbejderne ordentligt på – mere præcist hvordan, og hvilke andre greb det kræver at gøre kollegerne til ambassadører for din virksomhed. 

Employee

Inspiration: Ingeniør- og it-studerende drømmer om høj løn og lederkarriere

Sidder du i en B2B-virksomhed, hvis ønskekandidater er talentfulde it-folk og ingeniører, så bør du spidse ører. Konsulenthuset Universum laver hvert år en opgørelse over de mest populære virksomheder i Danmark. Her har de blandt andet undersøgt, hvad it- og ingeniørstuderende kigger på i deres søgen efter den fremtidige drømmearbejdsplads. Og det, der især er på ønskelisten, er en høj løn og mulighed for at blive leder på sigt.

I dette blogindlæg ser vi på, hvilke trends der dominerer undersøgelsen. Indsigter, som du kan bruge som inspiration til din egen employer branding-indsats, når du skal tiltrække og rekruttere branchens dygtigste ingeniør- og it-talenter

Sådan skriver du det gode jobopslag

Du skal kunne holde mange bolde i luften. Det udtryk går vi langt udenom, right? Stillingsannoncer er ofte så generiske eller klichéfyldte, at hvilken som helst virksomhed kunne stå som afsender. Når man ser på samtlige jobannoncer, er der typisk tre fælder, mange virksomheder falder i:

  1. Det handler kun om virksomheden
  2. Det er skrevet uklart eller i buzz-sprog
  3. Det ligner alle andre virksomheders jobopslag.

Mindre kompliceret og mere personlig

Vi vil gerne hjælpe dig med at skrive de stillingsannoncer, der tiltrækker de bedste kandidater. Og hvis du spørger os i Publico, handler det i stedet for om at 1) skrive modtagerorienteret, 2) gøre dig umage med rubrik og underrubrik, så potentielle medarbejdere rent faktisk klikker på opslaget, og 3) skriv kort, klart og konkret.

383

Skabelon til den gode jobannonce

Måske er der altid nogle afsnit, du glemmer i din jobannonce. Måske kæmper du med det blanke papir. Måske skyder du den samme, lidt flade jobannonce ud hver gang. Og dermed går glip af de bedste kandidater, fordi de ikke kan få øje på, hvor fedt jobbet i virkeligheden er. Det må vi hellere få sat en stopper for.

Her får du en skabelon, som gør dig i stand til at skrive en stærk, appellerende jobannonce.

Hent den her og se vores video om den gode jobannonce.

Giv Liv et kald, hvis du vil vide mere om employer branding.
Kontakt
Liv Soelberg Andersen
Udviklingschef & kommunikationsrådgiver