Blog

Hvad består dit employer brand egentlig af?

Hvis jeres employer brand skal være stærkt og attraktivt, skal det integrere omverdenens opfattelse af virksomheden, dine kollegers opfattelse og ledelsens mål for virksomheden.

Måske overvejer du, om din virksomhed skal skabe et employer brand. I så fald kan jeg fortælle dig, at I allerede har et… Et employer brand er den samlede opfattelse af, hvordan din virksomhed er som arbejdsplads – i hovederne på nuværende medarbejdere, potentielle medarbejdere og virksomhedens andre interessenter. Employer branding er det strategiske arbejde med konstant at forbedre jeres employer brand.

Tre perspektiver

Hvis dit employer brand skal være troværdigt og stærkt, bliver du nødt til at arbejde med flere perspektiver på din arbejdsplads på én gang. Ja, beklager – virkeligheden er besværlig.

Hvis du har en direktør-type, der vil sprøjtemale al rekrutteringskommunikation med jeres fortræffeligheder, kan det selvfølgelig være fristende bare at klappe hælene sammen. Men problemet er, at dine kolleger på gulvet kan få meget svært ved at genkende dét billede fra deres almindelige arbejdsdag. På samme måde nytter det ikke, at kommunikationsafdelingen dypper penslen i den rosenrøde maling, når de tegner virksomheden over for kandidaterne. For hvis virkeligheden er en ganske anden, går I hurtigt fra ansættelses- til exitsamtale.

Den opmærksomme læser har nok set skriften på væggen; det handler om at balancere de forskellige perspektiver, så I ender med et troværdigt, attraktivt billede af virksomheden som arbejdsplads:

 

Sådan kan du gøre

  1. Undersøg medarbejdernes perspektiv gennem fx spørgeskema og interviews. Få deres ord på værdier, kultur, styrker og særkender
  1. Analysér de seneste to års medieomtale, og dybdeinterview centrale erhvervsjournalister, kon-kolleger og fyrtårne i branchen 
  1. Bring det hele i spil på en workshop med ledelsen, HR, kommunikation og centrale medarbejderrepræsentanter
  1. Sæt dig ved dit skrivebord, og skriv jeres employer value proposition (EVP), hvor I samler de fordele og styrker, som jeres målgruppe finder mest attraktive i jeres virksomhed – og som der er belæg for... Eller ring til Publico 😊

Hent vores e-bog om employer branding

Vil du vide mere om, hvordan du styrker dit employer brand? I vores gratis e-bog kan du komme hele vejen rundt om den gode employer branding. God fornøjelse!

Se også: Sådan arbejder vi med employer branding

E-bog om Employer branding: Tiltræk (og behold) de dygtigste medarbejdere

Her får du vores bud på, hvad employer branding er, hvilke trends der styrer markedet lige nu, og hvordan du kan påvirke dit brand positivt med employee advocacy.