Ydelsesside
Medie- og
budskabstræning for virksomhedsledere og talspersoner
Mediernes præmisser er ubønhørlige. Som virksomhedsleder eller talsperson har du meget kort tid til at forklare en ofte kompleks virkelighed. Eller din side af sagen. Det kræver præcise pointer. Og de flyver ikke bare automatisk ud af munden på nogen. Det fordrer forberedelse. Uanset om du skal i Kontant og forsvare en kritisk produktfejl, eller du blot skal udnytte taletiden i et branchemedie bedst muligt.
Hvad skal jeg dog med medietræning?
Der kan være lang vej fra papirviden til kropslig viden. Selvom du som direktør eller ekspert kender sagens rette sammenhæng, kan du ikke nødvendigvis udtrykke den klart, når lyset blænder, eller telefonen skratter. Og hvad der ikke kan forklares, kan i denne sammenhæng ikke forsvares.
Men hvis du har øvet situationen og dine budskaber grundigt, og den viden er lagret kropsligt, har du et helt andet overskud, når du står der – i spotlyset.
Er du forsker, analytiker eller fagekspert? Se vores side om medietræning for faglige eksperter
Hvad er medie- og budskabstræning?
I Publico har vi trænet en lang række topledere og talspersoner fra både private og offentlige virksomheder og har derfor et grundkoncept, som er gennemprøvet, men som altid tilpasses den enkelte organisation. Vi kombinerer korte teorielementer om f.eks. mediernes arbejdsform og viden om krisesagers dynamik med praktiske interviewøvelser foran kameraet. De cases, vi træner, er udarbejdet specifikt til netop jeres organisation og arbejdsområde.
Vi gennemgår bl.a.:
- Hvordan du indgår en klar aftale med journalisten
- Hvordan du holder fast i dine hovedbudskaber og indarbejder din forklaring af en sag på en naturlig måde
- Hvordan du fremstår autentisk, selv når der pres på
- Hvordan du bruger din stemme og krop positivt
- Hvordan du kan lære at kende mulige fælder i kritiske interviews.
Idealet er ikke en maskine. Det er tydeligt for enhver, når ”svaret” på journalistens spørgsmål kommer tonedøvt indøvet helt ude af kontekst. Eller når kropssproget bliver underligt stift af at skulle fremstå assertivt.
Målet er at gøre dig ubevidst kompetent, så budskaberne flyder naturligt, og du fremstår afslappet, men tydelig. Det kræver, at du forstår medielogikken og kan se dig selv og historien udefra. Og det forudsætter øvelse. Masser af øvelse.
Hvordan går vi til opgaven?
Som altid hos Publico skærer vi opgaven til efter dit aktuelle behov.
I forbindelse med krisekommunikation kan opgaven være meget specifik og presserende. Der går vi lige på og hårdt med at forberede budskaber og teste interview-situationer.
Ofte er scenariet dog, at det er din virksomheds grundlæggende kernebudskaber og issues, vi ser på – for eksempel ved træning af direktører og eksperter, der er nye på posten eller uvante med spotlyset. Den slags rettidig omhu er rigtig dejlig at høste frugterne af, når shitstormen rammer.
Under alle omstændigheder vil undervisningen typisk foregå hos i et fortroligt miljø os – fjernt fra nysgerrige interne blikke. Vores video-crew og journalister vil sørge for et realistisk interview-setup med jeres cases, og undervisningen vil på en hel eller halv dag veksle mellem:
- Indspark om mediernes arbejdsmetoder
- Råd til at indgå aftaler med journalisten
- Argument-teknik
- Øvelser i at gå fra kompleks virkelighed til hovedbudskab
- Træning i det uventede
- Interview-situationer
- Træning af tv-specifikke interview-teknikker.
Efter medietræningen modtager hver deltager de optagede tv-interviews og en kort skriftlig feedback med individuelle fokuspunkter.
Med Publicos medietræning er jeres talspersoner klædt på til at have kontakt med pressen, både i forhold til gode og dårlige historier.
Mange deltagere oplever desuden, at de efter træningen er blevet bedre formidlere, også for eksempel ift. intern kommunikation.