Ydelsesside

PR-strategi

Newsflash: Journalister ringer ikke af egen drift og spørger, om du har en interessant historie at fortælle til forsiden. Derfor skal du bruge en plan for, hvordan din virksomhed scorer spalteplads.

Hvad er en PR-strategi?

En PR-strategi fastlægger, hvilke type historier I vil fortælle – til hvilke målgrupper – i hvilke medier.

Skal I positionere jer som eksperter i jeres branche?
Skal I sikre jeres kunder taletid?
Skal I sende pressemeddelelser ud om aktuelle begivenheder i jeres organisation?
Eller er I måske bedst tjent med slet ikke at være proaktive over for pressen?
Kører I med én talsperson eller flere?
Hvad gør I, hvis I havner i en kritisk mediesag eller en decideret shitstorm?

Alt det tager strategien stilling til, så pressearbejdet bliver nemt at gå til.

En effektiv PR-strategi opstiller kommunikationsmål, så indsatsen tydeligt understøtter virksomhedens overordnede forretningsmål. Og så præciserer den hvilke kernebudskaber, I skal bruge taletiden på at formidle.

Hvorfor udvikle en (ny) pressestrategi?

Den åbenlyse gevinst ved en vellykket PR-strategi er, at du øger kendskabet til din virksomhed og deler relevante succeshistorier og udfordringer med omverden.

Det kan få kunderne til at vælge jer til. Gøre virksomheden attraktiv for nye kolleger. Og øge stoltheden blandt medarbejderne. Måske også værne om jeres license to operate

Sådan går vi til opgaven

Når vi hjælper virksomheder med at udvikle en PR-strategi, ser vi typisk på, hvilken type omtale I får nu, hvilken type omtale I er interesseret i at få, og hvad vi vurderer, der skal til for at nå fra det ene til det andet.

Vi gennemfører typisk en medieanalyse, hvor vi kortlægger jeres position i mediebilledet. Hvor får I omtale? Hvilken rolle indtager I? Er der nogle særlige temaer, som giver jer taletid? Herefter mødes vi på en workshop, hvor forretningsmål, målgrupper, ønskemedier, kernebudskaber og pressekontakt er på agendaen.

Jeres input klæder os på til at forme en strategi, som sikrer retning i jeres proaktive og reaktive PR-indsatser. Helt konkret leverer vi to håndgribelige outputs:

  1. Strategi: PR-strategien i en PowerPoint, som giver overblik over målgrupper, medier, budskaber, PR-mål m.v.
  2. Baggrundsdokumentet: Alle mellemregninger og overvejelser, der ligger bag punkterne i strategien.

Hjælp til eksekvering?
Fra vores tid på ”den anden side af bordet” ved Publicos journalister godt, hvordan vi får medierne til at købe en god historie. Derfor tilbyder vi også hjælp til:  

Cases

louis Nielsen case

Louis Nielsen i medierne

Gennem kommunikationsrådgivning, events og en vedholdende, proaktiv PR-indsats har Publico hjulpet Louis Nielsen med at sætte danskernes øjensundhed og forebyggelse af øjensygdomme på mediedagsorden. Hundredvis af omtaler.

Cryos

PR for verdens største sædbank

Cryos er verdens største sædbank. Og vi har bistået med leveret PR-strategi, medie- og budskabstræning samt pressearbejde for Cryos International – Denmark. For Cryos handler mange medie-performances om at balancere forretningsstrategiske hensyn med de følelsesmæssige og etiske dilemmaer, når man kommunikerer om at hjælpe barnløse med at få de børn, de drømmer om.

Giv Thomas et kald, hvis du har brug for input til jeres pressestrategi
Kontakt
Thomas Mandrup
Kontaktchef & seniorrådgiver