Ydelsesside
Branding og positionering
Hvis I lykkes med at positionere og brande jeres forretning rigtigt, ved målgrupperne, hvorfor de skal vælge jer frem for konkurrenterne. Se her, hvilke trædesten der udgør vejen til en skarp corporate branding.
Hvorfor har I brug for en brand-position?
Et stærkt corporate brand består af to hovedingredienser. Den første er at sikre harmoni mellem det, virksomheden gør, siger og opfattes som. Den anden er en klar og tydelig position i markedet, som differentierer sig fra konkurrenternes.
Det er netop i differentieringen, at I kan formidle jeres styrker i deres reneste form. Men det er også her, I skal træffe de svære fravalg og være klar til at indsnævre – eller endda ændre – jeres markedsfokus.
Hvad er positionering?
Jeres brand skal indtage en troværdig position, som gør det tydeligt for kunderne, hvorfor de skal købe jeres løsninger – og for medarbejderne, hvorfor de skal arbejde for jer.
Det kræver en vision og et strategisk valg i forhold til jeres positionering, som I omsætter til en tydelig fortælling, så jeres målgrupper ikke er i tvivl om, hvorfor de har brug for jer og jeres løsninger. Fortællingen skal I skære ud i kreative og appetitlige bidder, som I hver dag serverer på tværs af jeres platforme.
Hvordan går vi til opgaven?
Branding og positionering er forretningsstrategiske discipliner, som kræver, at jeres topledelse involverer sig. Hos Publico anbefaler vi en række trin, som skal hjælpe virksomheder til en skarp brand-positionering.
Analyse
Typisk vil vi gerne interviewe både kunder, tabte kunder, topledelse og udvalgte medarbejdere. Vi vil også gerne kortlægge jeres kunderejse og gennemgå jeres visuelle udtryk.
Workshop
Vi samler ledelse og nøglepersoner til en workshop. Her tester vi forskellige positioner, som I kan indtage. Er der ud fra analysen brug for at rykke ved jeres målgrupper, profil, image og egen identitet? Svaret er formentlig ja.
Anbefalet position
Nu fastlægger vi den positionering, der tegner sig ud fra analyse og workshop. Vi beskriver jeres skarpe værditilbud, vi folder det ud i en kernefortælling, og vi peger på de interne forandringer, der skal til for at eje positionen.
Kreativt koncept
Visuel elegance kan give kernefortællingen og brandingen vinger. Et gennemgående kreativt greb – det kan være en billedstil, et ikon, et logo, særlige farver og fonte – kan gøre jeres budskaber levende, nærværende og genkendelige.
Plan for eksekvering
Brandingens raison d’être er, at den skal holde til virkeligheden. Ud over en plan for eksekvering opsætter vi konkrete eksempler og grafiske templates, der viser, hvordan I kommunikerer til forskellige målgrupper.
Hvad koster det?
- Desk-research, inklusive et kig på konkurrenterne og jeres nuværende profil – også visuelt
- 15 interviews fordelt på for eksempel kunder, tabte kunder, ledere og medarbejdere
- Et overblik over kunderejse og jeres touch-points med kunderne
- En workshop
- En playbook eller brand-guide med jeres målgrupper, værditilbud, kernefortælling, et enkelt kreativt koncept, eksempler på eksekvering af jeres branding og en plan for tiltag