En marketingstrategi er en køreplan for, hvordan man som virksomhed kommer i kontakt med potentielle kunder og konverterer nogle af dem (gerne så mange som muligt!) til betalende kunder. En marketingstrategi tager derfor afsæt i virksomhedens værditilbud til markedet og i de kommercielle kernebudskaber, som man gerne vil have ind på lystavlen hos kunderne.
Traditionelt har man inden for afsætningsteori talt om, at marketingstrategi handler om at finde det rette (marketing-)mix af de fire P’er: Product, Price, Place og Promotion.
I nutidens digitale landskab, hvor B2B-virksomheder med komplekse, vidensbaserede produkter og ydelser kæmper om opmærksomhed, sympati og markedsandele mod lokale såvel som internationale konkurrenter, er der også andre faktorer end de fire P’er, der kan være centrale elementer i en effektiv strategi. Eksempelvis betyder brand-værdi, service, relationer og convenience mindst lige så meget som pris inden for mange videnstunge industrier med lange salgscykler og langvarige forretningsrelationer.
Se også vores side om kommunikationsstrategi.