Hvorfor kundeundersøgelser?
Indsigt i kunder og målgrupper er din organisations mest værdifulde kilde til at skabe morgendagens produkter, løsninger og oplevelser. Jo bedre du forstår dine kunders behov, desto bedre kan du hjælpe dem med dine leverancer.
Typisk kan din kundeundersøgelse give indsigt 1) før du sætter noget i gang eller 2) som en evaluering af det.
1) Kundeundersøgelser før initiativer
Hvis din virksomhed fx skal have ny kommunikationsstrategi – og den skal ramme plet – så har I brug for en kundeundersøgelse før lancering for at få kundernes perspektiv med.
Indsigter har det bare med at virke meeeget bedre end at sutte på sin pegefinger og stikke den op i luften, når man vil udvikle noget, der gør en forskel. Det samme gælder, når du skal lancere fx et navneskifte, et nyt produkt, en ny strategi, kampagne eller noget helt femte.
2) Evaluering af initiativer
Du har uden tvivl selv fravalgt en virksomhed efter en dårlig oplevelse. Vi har alle været der. Derfor bliver du nødt til at evaluere kundeoplevelsen, så du hele tiden har fingeren på pulsen. Fx ved at måle på tilfredsheden med jeres service, læseroplevelsen af jeres nyhedsbrev, flytteoplevelsen hos nye borgere osv.
Det trumfende argument er, at bedre kundeoplevelser smitter af på både top- og bundlinje. Tilfredse kunder køber mere og oftere, og de er mere villige til at anbefale jer til deres ekskærester.