Case: Letbanen på rette spor
Vi har foretaget kendskabsundersøgelser via borgerpanel for Aarhus Letbane. Læs her hvordan.
Hvor kendte er vi i markedet? Hvad synes vores potentielle målgruppe om vores brand? Hvad har vores konkurrenter, som vi ikke har? Hvad skal vi forbedre? De spørgsmål med flere kan du få besvaret med en kendskabsundersøgelse.
Det er en universel sandhed, at uden kendskab er det kropumuligt at vide, hvor I skal satse.
Kendskabsundersøgelsen kan også give din virksomhed et reality-check (eller -chok) af selvopfattelsen – eller måle, om den dyre kampagne havde den ønskede effekt. Den viden kan I bruge til fremtidige kommunikationsindsatser.
Vi har fx gennemført kendskabsundersøgelse for Erhvervsstyrelsen for at måle effekten af en landsdækkende informationskampagne.
En kendskabsundersøgelse er (spoiler alert!) en repræsentativ undersøgelse, der skal afdække kendskabet til din virksomhed blandt danskerne – eller et segment af danskerne – ofte foretaget via panelerne hos nogle af de store analysehuse i Danmark.
Repræsentativ? Den korthårede forklaring er, at en undersøgelse er repræsentativ, når stikprøven afspejler den fulde population på tværs af fx køn, alder og geografi. En stikprøve vil altid rumme en vis usikkerhed, men jo større stikprøve, desto lavere statistisk usikkerhed.
Vi har erfaring med både store og små kendskabsundersøgelser. Vi kan hjælpe med alt fra formulering af den første hypotese over design af undersøgelsen, formulering af spørgsmål til rapportering af konklusioner:
Klart formål
Vi tager altid udgangspunkt i formålet, så du får, hvad du har brug for. Når formålet med kendskabsundersøgelsen er soleklart, opstiller vi hypoteser og forskningsspørgsmål baseret på jeres behov.
Valg af samarbejdspartnere
Til udførelsen af kendskabsundersøgelser samarbejder vi med en håndfuld af de store analysehuse, og blandt dem vælger vi den helt rigtige partner til hver enkelt undersøgelse.
Det kunne fx være SurveyXact, Voxmeter eller Analyse Danmark.
Opsamling i rapport
Når kendskabsundersøgelsen er afsluttet, sammenfatter vi en rapport med konklusioner og klare anbefalinger – der med fordel kan bruges i jeres kommunikation for fremtiden.
PS: Hvis en kendskabsundersøgelse for alvor skal give værdi, skal den følges op af flere periodiske målinger, så vi kan tracke, hvordan kendskabsgraden udvikler sig.
Cases
Vi har foretaget kendskabsundersøgelser via borgerpanel for Aarhus Letbane. Læs her hvordan.
For Erhvervsstyrelsen har vi målt effekten af en en landsdækkende kampagne om til EU’s strukturfonde. Læs mere her.