Ydelsesside

Kunderejse

Vil du ligge øverst i dine potentielle kunders bevidsthed, når de undersøger markedet for jeres ydelser? Så skal du begynde med at kortlægge kunderejsen og bruge det til at udvikle indhold, der uddanner din målgruppe præcis dér, hvor de befinder sig i beslutningsprocessen.

kunderejse

Hvorfor kortlægge kunderejsen?

I dag foregår op mod 75 % af B2B-kunders beslutningsproces online. De læser side op og side ned for at tilegne sig den viden, der giver dem de bedste forudsætninger for at træffe en velovervejet købsbeslutning.   

Og nu kommer du ind i billedet: For du skal selvfølgelig være eksperten, der serverer det indhold, der giver dem allermest udbytte for den tid, de sidder foran skærmen.

Men hvordan gør du det, hvis du ikke ved, hvor de befinder sig i beslutningsprocessen?

Formålet med at kortlægge dine idealkunders kunderejse er, at du kan give dem det præcise indhold, der nænsomt puffer dem videre i beslutningsprocessen for til sidst at hive dem ind i folden af betalende kunder.

Hvad er en kunderejse?

Kunderejsen kan betegnes som den aktive beslutningsproces, dine idealkunder gennemgår frem til et køb.

Processen kan nedbrydes i tre faser, der hver dækker et behov hos dine personas: opmærksomhedsfasen, overvejelsesfasen og beslutningsfasen.

Ved at kortlægge kunderejsen kan du skræddersy indhold, der besvarer de spørgsmål, dine kunder har, uanset om de kun lige har nået at snuse til dit produkt, eller om de er klar til at hive pungen op af lommen.

Kunderejsen står som centralt begreb i inbound marketing-metodikken, som netop handler om at levere det rette indhold på rette tid og sted med målet om at forvandle anonyme webside-besøgende til loyale kunder.

Ved at kortlægge dine kunders rejse kan du træffe kloge valg om, hvilket indhold du skal målrette til hvem, hvornår og hvorfor.

Hvordan kortlægger vi din virksomheds kunderejse?

Når vi hjælper dig med at kortlægge din målgruppes kunderejse, begynder vi typisk arbejdet med at afdække online-adfærd – eksempelvis via personas. Med den viden kan vi tilrettelægge den efterfølgende indsats nøje efter dine idealkunders faktiske online-adfærd.

Hvilke udfordringer har målgruppen i de forskellige beslutningsstadier, som du kan hjælpe med? Og hvordan passer dit eksisterende indhold ind i de forskellige faser af kunderejsen?

Ved at besvare disse spørgsmål får vi overblik over, hvor du skal sætte ind for at ramme dine kunde-emner i alle stadier af kunderejsen – fra opmærksomhed over beslutning til køb.

Analysen udmønter sig i vores anbefalinger til, hvilket indhold du skal bruge krudt på, så du lykkes med at opbygge tillid og en stærkere relation til dine kunde-emner i alle stadier af kunderejsen.

Indholdet kan I enten producere på egen hånd, eller I kan få hjælp af sådan nogle typer som os.

salg marketing

Blog: Hvem ejer kunderejsen?

Er din virksomheds marketing og salg organiseret ud fra en sammenhængende kunderejse – eller er de adskilt på grund af interne organisatoriske hensyn? Hvis det sidste er tilfældet, skaber dette måske ekstra friktion i købsprocessen.

Supergrafik_Rumrejse-1

Skabelon: Kortlæg kunderejsen

Vi har lavet en kunderejse-skabelon, som du kan hente og bruge som dit praktiske arbejdsredskab til at identificere og følge op på, hvor på kunderejsen dine kunder befinder sig, så dine budskaber passer til lige netop den "destination" på rejsen, hvor de er nået til.

Giv Uffe et kald, hvis du har brug for input til din kunderejse
Kontakt
Uffe Lyngaae
Direktør