Sådan går vi til opgaven
Når Publico arbejder med kommuners brands, bruger vi typisk følgende redskaber:
Analyse
Al kommunebranding begynder med at få den bedst mulige forståelse af det billede, som omverdenen har i dag af kommunen. Derfor handler analysen om at tale med mennesker – mange mennesker. Ved hjælp af kvalitative interviews eller surveys. Vi vil typisk gerne vide to ting:
- hvordan er kendskabet til og opfattelsen af kommunen i dag?
- hvad er kommunens oplevede styrker og svagheder?
Fordi opfattelsen af et sted ikke kun bestemmes af ord, men også af handlinger, skal analysen også afdække områder, hvor der er et misforhold, mellem hvad kommuner siger, og hvad omverdenen opfatter, at kommunen gør.
Inddragelse og samskabelse
Analysearbejdets resultater er det hudløst ærlige spejl, vi holder op for kommunen. Spejlbilledet knuser måske endegyldigt illusionen, om at man er ung, spændstig og hip, men det afslører måske smilerynker eller andre sympatiske træk, der kan bygges videre på.
Med et klart billede af kommunens nuværende brands styrker og svagheder begynder arbejdet med at formulere en strategi for kommunens brand fremadrettet.
Her skal borgerne, foreninger, erhvervsliv og politikere på banen – jo flere, der får mulighed for at bidrage, desto større sandsynlighed for at kommunebranding-indsatsen lykkes.
Kommunebranding-strategi
Her begynder den svære opgave med at vælge fra. De bedste kommunebranding-strategier er nemlig kendetegnet ved at turde prioritere de væsentligste målgrupper og budskaber. En kommune, der påstår at have alt til alle, har reelt ingenting til nogen.
Plan og eksekvering
Når kommunebranding-strategien er på plads, begynder arbejdet med at fortælle og vise målgruppen, at de enten:
- har en forkert opfattelse af kommunen eller
- ikke kender området godt nok.
Her skal den gode kommunebranding-strategi løbende give svar på, hvem vi taler til, hvad vi siger til dem, og hvor vi siger det.