Lad os være ærlige. Sådan lyder taglinen i den kampagne, Publico har udrullet for Horsens Kommune i efteråret 2024. Kommunen drømte om at styrke deres employer brand og tiltrække endnu flere dygtige pædagoger og social- og sundhedsassistenter.
Horsens Kommune er en kommune i vækst. Derfor er der behov for endnu flere uddannede pædagoger og social- og sundhedsassistenter, der kan løfte den vigtige opgave med at sikre høj kvalitet i dagtilbud, hjemmepleje og på plejehjem.
Opgaven
I efteråret 2023 henvendte Horsens Kommune sig til Publico med spørgsmålet: Hvordan kan vi styrke vores employer brand og tiltrække flere uddannede social- og sundhedsassistenter samt pædagoger?
Opgaven blev inddelt i to spor: Først og fremmest en ny employer branding-strategi, der skulle give Horsens Kommune et solidt fundament – og efterfølgende en kampagne, der gav strategien luft under vingerne.
Fra analyse til strategi og udrulning
Publico indledte processen med en grundig analysefase, der sikrede, at strategien blev bygget på et solidt fundament. Analysefasen bestod af interne interviews, et spørgeskema til ledere og medarbejdere, kandidat-interviews samt workshops for relevante interessenter i de to fagområder. Hovedformålet var at få defineret, hvad Horsens Kommune kan tilbyde – som er attraktivt for kandidaterne – samt at komme nærmere et værditilbud, der går på tværs af kommunens fagområder.
Publico byggede strategien omkring to personas til hvert fagområde: nyuddannede og erfarne profiler. På den måde blev budskaber og relevante for de specifikke målgrupper, og der blev udarbejdet EVP’er for begge fagområder.
Da der skulle sættes strøm til strategien, var det altafgørende, at målgrupperne kunne se sig selv i kampagnekonceptet. Kampagnens tagline ”Lad os være ærlige” har kant og blikfang og anerkender, at det kræver høj faglighed, tillid og ansvar at mestre de vigtige fagområder.
Som et centralt omdrejningspunkt i kampagnen producerede vi to employer branding-film, der giver et autentisk indblik i arbejdslivet i de to fagområder. Filmene følger både nyuddannede og erfarne medarbejdere og fremhæver de kvaliteter og værdier, der er centrale i kommunens værditilbud.
Filmene kan du se her.
Film om social- og sundhedsassistenter
Film om pædagoger
På spritnye karrieresites til pædagoger og social- og sundhedsassistenter kan kandidaterne blive klogere på, hvad Horsens Kommune kan tilbyde.
Da kampagnen gik live, skete det i målrettede SoMe-spor kombineret med et intensivt outdoor burst for at skabe synlighed i bybilledet og intern stolthed blandt kommunens medarbejdere.
Rikke Schjøtz Jensen, der er leder i kommunikationsafdelingen i Horsens Kommune, beskriver samarbejdet med Publico således:
En af Publicos store styrker er, at de ikke bare vil sælge os et smart kampagnekoncept, men derimod har indsamlet vigtig viden om vores målgrupper samt fastlagt, hvad vores særlige værditilbud inden for de to fagområder er.
Det betyder, at vi i dag står med et stærkt kampagnekoncept, der taler til målgrupperne og fremhæver det, vi er bedst til inden for de to fagområder. Igennem hele samarbejdet har Publico givet kompetent rådgivning og sparring – og så er det en klar fordel, at Publico er vant til at samarbejde med kommuner.