Mangel på kvalificeret arbejdskraft og konkurrence fra den private sektor er blandt de udfordringer, offentlige organisationer som Region Midtjylland kæmper imod, når det kommer til tiltrækning og tilknytning af medarbejdere. Publico har hjulpet regionen med at styrke sin employer branding, så flere kompetente kandidater har lyst til at tage del i det vigtige arbejde, Region Midtjylland gør.
Hvad var opgaven?
Det er svært at tiltrække nye medarbejdere på dagens glohede arbejdsmarked. Det gælder også i offentlige organisationer som Region Midtjylland, der samtidig skal navigere i en medievirkelighed med historier, der ikke altid er positive.
Derfor kom Region Midtjylland til Publico med ønsket om et servicetjek af deres kommunikation på tværs af hele organisationen samt en revitalisering af organisationens employer branding-koncept. Målet var at skabe en styrket fortælling om det gode arbejdsliv i Region Midtjylland og give plads til mere lokalt indhold i den store organisation, der huser mere end 25.000 medarbejdere.
Det har siden udviklet sig til en 3-årig revitaliseringsproces med fokus på at skabe fællesskabsorienteret og mærkbar kommunikation. Det indebærer desuden en kreativ filmkampagne på sociale medier.
Sådan løste vi opgaven
For at undgå generaliseringer, og for at finde frem til lokale fortællinger, var det vigtigt for os at komme til at tale med medarbejdere på tværs af den store organisation. Sammen med gennemgangen af Region Midtjyllands eksisterende employer branding-kommunikation gennemførte vi derfor en række workshops med regionen samt afholdt kvalitative interviews og fokusgruppeinterviews med interne og eksterne kandidater.
Det gav os et kvalificeret indblik i styrker og særkende ved regionens hovedområder: Hospitaler, præhospitalet, psykiatrien og socialområdet. Regionen er nemlig mere end sygehuse, og analyserne viste, at organisationen på tværs af områder besidder utroligt engagerede medarbejdere, der brænder for deres fag.
Eksekvering
På baggrund af analyserne udformede vi en række personabeskrivelser, der gav et klart billede af kommunikationens målgrupper og agerede rød tråd i arbejdet med at revitalisere Region Midtjyllands employer branding-koncept.
Det nye koncept inkluderer blandt andet en budskabsbank med employer value propositions (EVP), der har til formål at indkapsle Region Midtjyllands styrker som arbejdsgiver – gerne helt ned på afdelingsniveau.
Ligeledes har vi leveret SoMe-tekster, en opdateret kanalstrategi, nye karrieretekster samt en designmanual, der samlet set skal forstærke regionens fortælling og give den visuelle kommunikation et kærligt løft.
Sidst, men ikke mindst, omfatter projektet et kreativt filmkoncept med udgangspunkt i stilen ’poetisk realisme’, der skildrer arbejdsmiljøet fra objektivt perspektiv og giver fortællingen troværdighed.
Lene Sisseck Vesth, der er chefkonsulent i kommunikationsafdelingen i Region Midtjylland, beskriver samarbejdet med Publico således:
Publico har hjulpet os med at få et værdifuldt blik udefra på sundhedsvæsnet som arbejdsplads. De har været supergode – og nemme – at samarbejde med og har forstået vores nogle gange lidt tunge processer, hvor der er behov for at kunne skifte mellem koncernperspektiv, det enkelte hospital og den enkelte afdeling. Jeg synes, vi har landet nogle stærke employer branding-produkter – fra analyse over strategi, EVP’er og film – og jeg har oplevet Publico som en kompetent leverandør på feltet.