Blog
Valentinsdag-special: Seks lighedspunkter mellem B2B e-mail marketing og sex
Valentinsdag er kærlighedens højtid, hvor hjertet slår et ekstra slag, og vi alle mindes om de specielle forbindelser i vores liv. Men vidste du, at B2B e-mail marketing har adskillige ting til fælles med den flirtende dans, der ofte ender i soveværelset?
Indrømmet, man skal nok være en ægte marketing-nørd for at synes, at e-mail marketing er super sexet. Men der er faktisk flere fællestræk mellem B2B e-mail marketing og sex, end man lige skulle tro.
Så lad os dykke ned i lighedspunkterne, og hvordan disse indsigter kan spice jeres e-mail kampagner op denne Valentinsdag.
1. Samtykke er nøgleordet
Et stærkt og trygt kærlighedsforhold starter med samtykke, hvor I er enige om hinandens grænser, og hvad I hver især er villige til at deltage i. Det samme gør sig gældende, når vi taler om god kommunikation. Derfor er det også vigtigt, at du sikrer dig, at du og din udkårne er på samme linje, inden I bliver flettet helt ind i hinanden enten i soveværelset eller på arbejdspladsen. Altså professionelt...
At skabe en e-mail liste fyldt med modtagere, der aktivt har valgt dig til, er kernen i ethvert sundt marketingforhold. Så sørg for, at der er sat kryds ud for ”ja” i den lille ”ja/nej/måske”-boks, så I er enige om jeres relation. Og husk, at samtykker altid kan ændres og trækkes tilbage – og det skal respekteres.
2. Det er ikke størrelsen, men gørelsen
En lang, fyldig liste er ikke nødvendigvis nøglen til at forløse dit fulde potentiale. Det handler I langt højere grad om, hvordan du bruger din liste – uanset om den er kort eller lang.
En velproportioneret liste med 100 tændte samtykke-givere kan få dig tættere på dit forretningsmæssige klimaks end 100.000 halvsløje søstjerner, der aldrig rigtig tager initiativ. Det handler altså i høj grad om at pirre de rette og gå efter kvalitet fremfor kvantitet.
3. Gensidig nydelse er målet
Det er ikke nok, at du er den eneste, der bliver opstemt og mærker blodet pumpe, når du og din ’chosen one’ interagerer. Fornøjelsesgabet (pleasure gap) er en rigtig ting – ikke kun i soveværelset, men også inden for kommunikation og marketing.
Du kan derfor med rette overveje, hvordan du bedst tilfredsstiller både egne og andres behov med din e-mail kommunikation. Det kan være ved at stimulere hjernecellerne med pikant ny viden, tirre sanserne eller tage teten og svinge pisken over en konkret problemstilling. At komme fælles til målet kan være ret ophidsende for begge parter.
4. Varm op med forspil
Vi har næsten alle sammen været på den der akavede første date, hvor tingene på ingen måde glider, som de skal. Af samme grund kan det godt svare sig at bruge tid på et godt, velforberedt forspil, hvor I lærer hinanden bedre at kende i trygge rammer, inden I kaster jer ud i selve akten.
Måske kan du smigre din modtager med mailflows, der let og elegant kryber ind under huden og får interessen og engagementet til at stige i takt med, at I lærer hinanden bedre at kende. Eller måske kan lyden af hinandens stemmer sætte ild til samarbejdslysten. Uanset hvilken kurtiseringsvej du vælger at gå, så har den helt sikkert betydning for, hvor tilfredsstillende jeres fælles fremtid bliver.
5. Et 'nej' er altid et 'nej'
Jeg nævnte det allerede tidligere, men netop dette punkt kan sagtens tåle en gentagelse. Der er nemlig ikke noget værre end et menneske, der ikke forstår et nej. Og det gælder faktisk ikke kun i kærlighed og kommunikation, men også i alle andre af livets aspekter.
Respekt for modtagerens grænser er helt afgørende – både i et forhold og efter et forhold. Hvis en modtager beslutter sig for at slå op og unsubscribe fra dine ydelser, så acceptér og respekter det omgående. Ingen gider en needy ex, der bliver ved med at sende mails, og det er ikke alene dårlig stil at fortsætte, det er også imod loven.
6. Find den rette rytme
Der findes et væld af uskrevne regler på datingmarkedet. En klassiker er nok tvisten om; hvem skriver først og hvor lang tid skal der gå imellem mødet og beskederne. For du vil jo gerne virke interesseret på den cool ikke-ivrige måde, ikke? De samme tanker bør du have, når du tænker din marketingindsats eller kommunikationsstrategi.
Ingen finder det sexet, at du sender 3-4 (eller 8-12) e-mails om dagen bare for at være ’top of mind’. Faktisk kan du være ret sikker på, at den taktik kvæler al lyst på rekordtid. Omvendt skal du heller ikke ty til enhver Tinder-daters evige frustration; ghosting. Find i stedet et leje, hvor du kontinuerligt dukker op i din modtagers bevidsthed og holder interessen og gnisten varm uden hverken at blive for omklamrende eller for distanceret.
Det er altså ikke småting som kommunikation og kærlighed har til fælles. Begge kræver tid, opmærksomhed, gensidig forståelse og respekt for at blomstre og blive succesfulde, langvarige, frodige forhold.
Workbook om e-mail marketing: Sådan lægger du e-mail marketing-strategien til B2B-virksomheden
Vil du lære mere om e-mail marketing? Så hent e-bogen og følg de trin, du bør have styr på, når du arbejder med e-mail marketing.