Blog
Email Summit 2024: Her er de 11 vigtigste tendenser inden for e-mail marketing
Missede du Europas største inspirations- og netværksdag for e-mail-nørder? Her highlighter vi de vigtigste guldkorn fra dagen, så du bliver dus med de nyeste trends inden for e-mail marketing.
Med navne som Nancy Harhut og Tobias Eikelpasch på plakaten var vi klar til at suge ny inspiration til os, da vi stillede op fra Publico til Email Summit 2024.
Missede du konferencen? Så er det godt, at vi er klar til klæde dig på med 11 guldkorn fra dagen.
Disclaimer: Mange af rådene er ikke nye opfindelser. Alligevel håber vi, at du får et par aha-oplevelser, eller at du i det mindste bliver bekræftet i det e-mail knowhow, du allerede har erhvervet dig
1. Skriv til din læsers følelser (og drop fornuften)
Når du skriver e-mails, skal du aktivere den følelsesmæssige del af din læsers hjerne, fordi vi mennesker i langt de fleste tilfælde træffer beslutninger baseret på vores følelser og fornemmelser, hvorefter vi efterrationaliserer beslutningerne. På den måde arbejder hjerte og hjerne mod samme mål.
Tippet kom fra: Nancy Harhut, Co-founder and Chief Creative Officer of HBT Marketing.
2. Giv din læser kontrollen og tilbyd valgmuligheder
Kender du autonomy bias? Vi mennesker kan godt lide at have kontrollen og føle, at vi bestemmer over egne handlinger og beslutninger. Det samme gør sig gældende i e-mail marketing. Det værste, du kan gøre i en e-mail, er at presse din læser. Til gengæld vil du opleve, at hvis du præsenterer læseren for to valg i din e-mail – frem for et eller intet valg – vil vedkommende have større tilbøjelighed til at vælge et af valgene frem for ingenting. Det skyldes, at læseren oplever, at hun selv tager styring og træffer en beslutning uden at føle sig skubbet ud i et køb.
Tippet kom fra: Nancy Harhut, Co-founder and Chief Creative Officer of HBT Marketing.
3. Rim fungerer som hjernelim
Okay, virkelig kikset rim, jeg fandt på her. Men pointen er, at den menneskelige hjerne elsker rim og rytme. Hvis du bruger rim i dit emnefelt eller e-mail, vil din læser huske indholdet bedre, end hvis det ikke gør.
Tippet kom fra: Nancy Harhut, Co-founder og Chief Creative Officer i HBT Marketing
4. Udvikl skræddersyede budskaber med AI
Det er ikke noget nyt, at segmenterede e-mails er en rætti god idé. Faktisk har segmenterede e-mails 30% højere åbningsrate og 50% højere klikrate end generiske og ikke-segmenterede e-mails (kilde: HubSpot). Brug eksempelvis et AI-værktøj som Brand Hub fra Neuroflash til at udvikle skræddersyet indhold til dine forskellige e-mail-lister.
Tippet kom fra: Tobias Eikelpasch, Speaker og moderator i Rock your E-mail.
5. Betragt ChatGPT som en meget hurtig hammer
ChatGPT (og andre AI-værktøjer) er ikke en autopilot, som du kan tænde for og hoppe ud til kaffeautomaten, mens den leverer top-performende content til dine e-mails. Systemet fungerer som et værktøj ligesom Word, som efterhånden er blevet fast inventar i din marketing-værktøjskasse. Betragt systemet som en hammer – en meget hurtig hammer – som du selv skal styre, så du får det ønskede resultat. Brug bl.a. ChatGPT til at udvikle (mange) forslag til emnefelter, snippet-tekster og CTA’er, men træf selv de endelige beslutninger.
Tippet kom fra: Mikkel Svold, Founder og CEO, Montanus
6. Undgå CTA-stopfodring
Hvis du fylder for mange CTA’er ind i dine e-mails (her snakker vi specifikt om velkomstserien), skaber det forvirring hos din modtager, og du risikerer faktisk at sende ham væk fra det, du gerne vil have ham til at gøre. Derfor er rådet: Én CTA pr. mail. Og det skal selvfølgelig være den vigtigste.
Tippet kom fra: Kathrine Louise Nielsen, copywriter og rådgiver, KLN Copywriting.
7. Brug din modtagers data klogt
73% af forbrugerne forventer, at virksomheder forstår deres behov og forventninger, mens 62% af forbrugerne forventer, at virksomheder tager deres adfærd og handlinger i betragtning. Det betyder, at de data, du indsamler om dine kunder, skal bruges klogt. Du skal altså ikke bare indsamle for at indsamle, eller for at skrive ”vi savner dig, Maria”. Et personaliseret e-mail-flow skal derfor bestå af relevant indhold og produkter, der passer til din modtagers adfærd eller livssituation.
Tippet kom fra: Patrick Junker Ravn, Head of E-mail Marketing & Partner hos ASENTO.
8. Skift "jeg" ud med "dig"
Gør dine e-mails mere vedkommende og personlige med du og dig frem for jeg og vi. Faktisk mener Kathrine, at for hver gang, du skriver ”jeg” eller ”vi”, skal du skrive ”du” 3 gange. Så ud med ”velkommen til vores univers” og ind med ”fedt, du er med!”.
Tippet kom fra: Kathrine Louise Nielsen, copywriter og rådgiver, KLN Copywriting.
9. Send dine e-mail kl. :25 og :55
Folk har en tendens til at planlægge deres dag omkring hele og halve timer. Tests viser, at hvis man udsender e-mails ’lidt i halv’ eller ’lidt i hel’, så konverterer de altså bedre. På den måde kan modtageren lige nå at åbne og skimme din e-mail, mens hun tanker kaffe eller er på vej til næste møde eller opgave.
Casper Rouchmann, Founder af SparkForce.
10. Husk footeren!
Det kan være, du er så heldig, at din nyhedsbrevmodtager læser mailen helt til ende. Hvis det sker, skal vedkommende vide, hvem du er, og hvordan du kan kontaktes. Husk derfor en footer med CVR nummer, adresse og kontaktinfo.
Tippet kom fra: Mette Hertzmann, CEO og partner i Symbiotisk.
11. Kend dit værditilbud
De fleste ved, hvad et værditilbud er (og måske også employer value proposition). Men vidste du, at det også kan være rætti gavnligt for dig at udvikle et værditilbud til din e-mail marketing-strategi, som beskriver den unikke værdi, du tilbyder dine e-mail-modtagere? På den måde bliver du skarpere på formålet med dine e-mails, og hvordan din e-mail-strategi understøtter marketingstrategien og den overordnede forretningsstrategi.
Workbook om e-mail marketing: Sådan lægger du e-mail marketing-strategien til B2B-virksomheden
Vil du lære mere om e-mail marketing? Så hent e-bogen og følg de trin, du bør have styr på, når du arbejder med e-mail marketing.