Blog

Kompan & Publico shortlistet til Clever Content Awards

Når Clever Content Awards afrunder Clever Content-konferencen 9. januar i DGI-byen, bliver det med to Publico-nomineringer. Én for vores samarbejde med Kompan og én for vores eget nyhedsbrev.

Full disclosure: Publico er partner på Clever Content 2025, og jeg sidder selv i juryen i award-kategorierne 'Bedste native advertising-kampagne' og 'Bedste brug af sociale medier'. Men jeg har trods alt ikke haft indflydelse på, at Publico er shortlistet i to kategorier:

1) 'Bedste content innovation-strategi' sammen med Frank Studio for bæredygtighedsprojekt for legeplads-virksomheden Kompan. Se film-eksempel nedenfor. 👇

 

Indstillingen til Clever Content-awarden handler om det samlede koncept for udrulning af Kompans grønne fortælling. KOMPAN og Publico har udviklet en strategi og platform for virksomhedens grønne kommunikation og efterfølgende eksekveret positionen i samarbejde med Frank Studio – både i form af en stærk brandfilm, målrettet annoncering og et inspirationsmagasin målrettet til offentlige og private indkøbere af legepladser.  

KOMPAN er en af verdens førende producenter af legepladsløsninger og opererer i en branche, der er uvant med et fokus på bæredygtighed. Mens der i andre industrier er stor vægt på bæredygtighed, har legepladsmarkedet indtil nu været markant fri for grønne forventninger. Denne fritagelse er uden tvivl midlertidig, da både forbrugere og særligt EU skærper kravene til bæredygtighed for virksomheder.

I denne sammenhæng indtager KOMPAN en særlig position. På den ene side bliver virksomhedens stemme hørt på grund af virksomhedens størrelse og unikke produkter. På den anden side har de allerede taget væsentlige skridt i en grønnere retning. KOMPAN stod med andre ord med en "luksus-udfordring" – de er pionerer inden for udvikling af mere bæredygtige legepladsløsninger, men kunderne enten kender ikke til det endnu eller har ikke indset behovet for sådanne løsninger.

Hovedmålet med strategien er derfor at fastslå KOMPANs brand som "markedsleder inden for grønne legepladsløsninger." Resultatet blev en content strategi, der går på flere ben. Dels etablerer KOMPAN med en markant brand-film en bred forståelse i målgruppen af udfordringen. Samtidig leverer annoncer og ikke mindst et gennemarbejdet inspirationsmagasin konkrete løsninger til offentlige og private indkøbere, der gerne vil nedbringe klima- og miljøaftrykket fra deres legepladser. 


2) 'Bedste nyhedsbrev' for Publicos nyhedsbrev - forfattet af overtegnede. Se eksempel her. Tilmeld dig Publicos nyhedsbrev her.

Clever-Content-Shortlist2025-1200x721

Juryen har i alt shortlistet 42 content marketing-arbejde i den første prisuddeling om content-artbejder. Juryen på i alt 105 medlemmer har nomineret 42 arbejder ud af lidt over 100 indsendelser til 16 kategorier. Nomineringerne er fordelt på 19 bureauer og 12 annoncører.

De mest nominerede annoncører er Matas og Søstrene Grene, og blandt bureauerne er Impact Commerce, Dentsu x, Story Lab og Conversio med flest nomineringer.

Prisuddelingen finder sted i forbindelse med Clever Content Conference den 9. januar i DGI-Byen i København.

Her er alle de nominerede:

BEDSTE CONTENT-STRATEGI
- Matas for Matas – Gen Z’s mest foretrukne – En Omni Content-strategi, der rammer målgruppen hvor end, de er
- Labelless Media for Mindcamp – Fra gratis content til bestseller boglancering
- Concept X, dentsu X & Podads for Perfetti van Melle/Stimorol – Lidt at tygge på

BEDSTE EVENT-STRATEGI
- Generaxion for Generaxion- Generaxion Webinar Serie
- Buzzanova for Fischerman’s Friends – Fisherman’s Friend’s Vinterbadeklub
- Impact Commerce for Impact Commerce – Omnichannel Index 2024

BEDSTE SEO-STRATEGI
- Conversio for Bioforce.dk / A. Vogel
- Matas for Matas – Forældre & Barn – En indholdsstrategi der følger livets faser
- Conversio for Staby Fliser & Hegn

BEDSTE CONTENT INNOVATION-STRATEGI
- Dentsu X for Ikea – Ikea Sleep mode, 2024
- Publico Kommunikation og Frank Studio for Kompan Danmark – Kompan Let’s Play Green
- Zite for Grundfos – Grundfos Sololift

BEDSTE BRUG AF VIDEO
- XL-Byg for XL-Byg – XL-Byg tester elværktøj med Jacob Carlsson
- Højkant for Soundboks – Soundboks on Social Media
- Rygmarvsskadeforeningen i samarbejde med Helsefonden, Bevica Fonden, Qufora, Coloplast, Brand Movers, Bodil Eskesen Centret, Vestdansk Center for Rygmarvsskade & Ulykkespatientforeningen – Seksualitet & Intimitet – oplysning til mennesker med rygmarvsskade

BEDSTE PODCAST
- Concept X, Dentsu X og Podads for Perfetti van Melle/Stimorol – Lidt at tygge på
- Heartbeats for Toyota – 112 for Venskaber x Toyota
- Beam Audio Agency for Airtox – Byggepladsen

BEDSTE E-BOG/WHITEPAPER/RAPPORT (ENKELT ELLER SERIE)
- AS3 Transtion – E-bog: Sådan udvikler I psykologisk tryghed
- Impact Commerce – Omnichannel Index 2024
- Legal Desk – 10 gode råd – Få succes med din første virksomhed

BEDSTE PUBLIKATION (PRINT ELLER DIGITAL)
- Story Lab/Story House Egmont for Bogforum – Litteraturmagasinet: en Bogforum-Publikation
- Concept X & Publicis for Lantmännen – Hvem tager rugbrød med?
- Impact Commerce – Omnichannel Index 2024

BEDSTE CONTENT-HUB/BLOG
- Volkswagen i samarbejde med Brand Movers – Værktøjskassen
- Conversio for Bioforce.dk / A. Vogel – Bioforce I Inspirationsunivers
- Satair i samarbejde med Brand Movers – Satair Knowledge Hub

BEDSTE BRUG AF SOCIALE MEDIER
- Story Lab/Story House Egmont for Matas – Nøgne Sandheder – Tættere på hinanden
- Clever – Clever LinkedIn
- Twoday Danmarks MarCom-team & Twoday Digital Experiences – Working at twoday is all about people – SoMe

BEDSTE BRUG AF INFLUENCERE
- Dentsu x for Ikea – Ikea København, Summer Campaign 2024
- Social Works & Matas for Matas – Always On – Fra Trends til Troværdighed
- Nordea i samarbejde med Michella Meier-Morsi & Sisu Social – Kvinder, investeringer og pension

BEDSTE NYHEDSBREV
- Søstrene Grene – Sådan vækster Søstrene Grene CLV med inspirerende content
- Publico Kommunikation – Publicos Nyhedsbrev
- Moneypenny and More – Penny News – Investering for alle

BEDSTE NATIVE ADVERTISING-KAMPAGNE
- Story House Media Sales & Story Lab for L’Oréal Vichy – Kære Overgang…
- Diabetesforeningen i samarbejde med Accenture Song & ReadPeak – Diabetes kan ramme os alle
- EB Brand Stories for MAX – House of the Dragon S2 – Danmark skal vælge side!

ÅRETS CONTENT TEAM (INHOUSE/BUREAU)
- Matas Influencer & Content Team
- Søstrene Grene
- Heartbeats Studio

Rabat: Tilmeld dig Clever Content-konferencen med 500 kr. i 'Publico-rabat'.

Link til eventside med program: https://www.clevercontent.dk/

Link til tilmelding med rabat (brug koden 'SPEAKER500'): https://ti.to/brand-movers/clever-content-conference-2025