Go' tirsdag morgen til dig! ☕
'Alt, hvad der skal siges, er blevet sagt, men eftersom ingen lyttede efter, er det nødvendigt at sige det igen'.
Med disse stjålne ord fra den franske forfatter André Gide som studentikost figenblad vil jeg gentage, at der er brug for klogere content, ikke mere content, i kommunikationsfaget. Ellers risikerer vi altså lort i maskinen.
Jeg læste forleden om en performance marketing-dude, der har fået sin GPT til at skrive 100 SEO-artikler på nul-komma-crap. Og den kummerlige vej kan man selvfølgelig godt gå nedad. Vi skal helt sikkert alle udføre vores opgaver klogere med AI-hjælp (I for one welcome our new robot overlords). Men jeg tror, man gør sit brand en kæmpe pandabjørnetjeneste, hvis man bare jokker prompt-speederen i bund og AI-udkommer flere steder, hyppigere med mere halvhjertet lort. Frem for at bruge mulighederne til at hæve IQ'en i sin kommunikation.
Du har muligvis også erfaret det, når du ser på jeres KPI-dashboard. Performance er gået ned, selvom indsatsen er status quo. Sådan ser billedet i hvert fald ud hos mange af vores kunder. Og hos os selv i Publico.
Her kan du selvfølgelig godt vælge at sætte 100 virtuelle aber med enslydende bullshit-skrivemaskiner i gang med at sprøjte SEO-artikler ud, som var du en landmand med kvælstofknappen indstillet på fiskedød. Men hos Publico tror vi på klogere content og langsigtet branding som svaret på den aftagende performance i de kortsigtede forfængeligheds-metrikker, vi måske alle har jagtet lidt for enøjet. Fordi de kan måles.
Typer som Byron Sharp ('How brands grow'), Binet & Fields ('The long and the short of it...') og Mark Ritson ('Brand-building boost short-term sales') står altså klar med spytspand og ispose i vores ringhjørne. Just saying. 🤷♂️
***************************
Sååårt liiidårsjip er the shite i B2B-land. Alle vil gerne være thought leaders, men de fleste af os er snarere thought followers med uforløste lederambitioner. På vores næste seminar vil jeg zoome ind på en håndfuld danske B2B-thought leaders og give mit bud på, hvordan de har knækket koden til tankelederskab i deres nicher.
En af pointerne er nemlig, at der findes mange veje til sååårt liiidår-nirvana, og at vi kan lære noget forskelligt af de forskellige rollemodeller, jeg stiller skarpt på. En af dem, som du garntrisser ikke kender, har knap 400.000 følgere på LinkedIn. 😦
Seminaret går ned i Aarhus torsdag den 24. oktober kl. 9-11. De første fanboys er allerede på vej mod Godsbanen med sovepose under armen. Knapheds-nudging, you know.