Blog

Genbrug er in: Sådan får du mere ud af dit gamle indhold

Genbrug, second hand, vintage. Kært barn har mange navne, men der er ingen tvivl om, at det er på mode at genanvende gamle sager. Men vidste du, at det også gælder for content? Læs med og få ny inspiration til, hvordan du giver dit gamle indhold en makeover, så det kan klare en tur mere i content-karussellen. 

Lider I af lavvande i content-kassen? Af og til halter det med tid og/eller kreativt overskud, og så bliver kundeopgaverne ofte prioriteret over eget indhold. Men hvis jeg nu siger til dig, at du hverken behøver oceaner af tid eller en lind strøm af lysende idéer for at holde dit eget contentapparat i gang, hvad siger du så? Det lyder fedt, ikk’? Men faktisk er det dig selv, du skal takke. Eller rettere sagt; dit fortids-jeg. For du skal nemlig tilbage på jeres egen digitale genbrugsstation aka backenden og finde indhold, du kan puste nyt liv i.

Vores gode venner fra Hubspot har længe advokeret for at genbruge content, og i dette blogindlæg har vi samlet deres væsentligste pointer.

Men inden vi når så langt, så lad os først slå fast, hvad det vil sige at genbruge indhold. Du skal nemlig ikke bare lave en copy-paste af en gammel artikel eller et genopslag af en video og tro, at det er nok. I stedet skal du tage dit eksisterende indhold og pakke det ind i nyt, glittet gavepapir. Give det et nyt formål, der forlænger dets levetid. Lad os dykke ned i det.

Work smarter, not harder 

Ved første øjekast kan det måske virke som snyd at genbruge indhold, men det er det altså ikke. Det handler om at tage klogt, gennemarbejdet indhold og brede det ud på diverse platforme, så flere får gavn af det. Samtidig med at det sparer dig for dyrebare arbejdstimer. 

Forestil dig et gammelt white paper, hvor du trækker de væsentligste pointer ud, som du præsenterer som infografik på jeres sociale platforme. Eller en gammel artikel, hvor I nu er blevet klogere og kan opdatere med ny data. Det kan også være jeres direktør skal holde et spændende oplæg, som I efterfølgende kan skrive et blog- eller debatindlæg ud fra. Mulighederne er mange, og det er ingen skam at springe over, hvor gærdet er lavest, så længe du selv har bygget gærdet.

Sådan kommer du med på genbrugsbølgen 

Har du stadig svært ved at se, hvordan din 38-trins-guide skal skæres ned til et LinkedIn-post eller den flotte 5 minutters lange explainervideo skal få nyt liv som en 15-sekunders Instagram-story? Selvom du tænker, at det på ingen måde kan lade sig gøre, så tillad mig alligevel at komme med et par eksempler på, hvordan andre virksomheder transformerer deres eksisterende indhold til nye formater.

KMC - fra whitepaper til webinar 

Hos KMC er de eksperter i at udvikle og producere kartoffelbaserede løsninger til fødevareindustrien, og faktisk kan du finde kartoffel i alt fra ost til vingummi. Ad flere omgange har de delt deres dybe viden og indsigter gennem white papers, men for at ramme endnu bredere og positionere sig som thought leaders på deres felt, besluttede KMC at afprøve et nyt format.

Resultatet blev et 30 minutters webinar med et manuskript baseret på et tidligere udgivet white paper. I webinaret fremviste KMC’s eksperter deres plantebaserede oste, guidede kunderne igennem de nyeste tendenser og delte de bedste råd til plantebaseret osteproduktion.

 

Vordingborg Kommune - fra kampagnefilm til SoMe-videoer 

Mange kommuner drømmer om at tiltrække flere tilflyttere. Det samme gør de i Vordingborg Kommune, og derfor indledte de i foråret 2021 en større bosætningskampagne. Kampagnen havde – og har stadig – mange ben, men et af de greb, der skulle fange de potentielle nye kommunebeboere, var stemningsfulde film. Der blev udviklet og produceret fire film med fokus på de mange muligheder Vordingborg, Møn, Præstø og alle de andre smukke områder har at byde på.

Men ud over de fire klassiske kampagnefilm, blev der også produceret fem korte versioneringer til annoncering på de sociale medier. Formålet med SoMe-videoerne var at fange målgruppens opmærksomhed inden for de første 1-2 sekunder, og sætte deres scrolle-fingre på midlertidig pause – og her er et hurtigt blikfang helt afgørende. SoMe-brugernes opmærksomhed er nemlig utrolig kort, når de bliver præsenteret for digitale annoncer.

Du kan se et eksempel her – både på en lang kampagnefilm og en kortere SoMe-video.

nærpension - fra webinar til guides 

Som datterselskab til AP Pension formidler nærpension forsikringer og pensionsordninger gennem 34 danske pengeinstitutter. Mens opsparing og lån er hverdag for de fleste rådgivere i pengeinstitutterne, er der ikke nødvendigvis samme ekspertise, når det gælder pension og forsikringer. Derfor leverer nærpension indhold, uddannelse og træning, der hjælper rådgiverne på vej. Blandt andet via webinarer om alt fra investeringstaktikker til forebyggende sundhed. 

I en travl hverdag er det ikke alle, der har tid til eller mulighed for at blokere kalenderen for et live-webinar. Derfor sørger nærpension for at transformere de væsentligste pointer til skrevne guides og artikler blandt andet under navnet ’Webinar på fem minutter’, for på den måde at give guldkornene ekstra opmærksomhed og forlænget levetid i et andet format.

Publico Kommunikation - fra seminar til blogindlæg 

Hos Publico tager vi gerne vores egen medicin, og derfor kommer der selvfølgelig også et eksempel fra egne rækker. Hvert år afholder vi en række seminar og webinarer om alt fra bæredygtighedskommunikation og brandpositionering til e-mail marketing og SoMe-strategi, og i stedet for blot at arkivere powerpoint-slidesne lodret, når de sidste deltagere er gået, forsøger vi at udnytte al den viden, som dygtige kollegaer har akkumuleret til det pågældende seminar/webinar.

Senest er Thomas og Dianas seminar om netop SoMe-strategi blevet til både denne artikel om SoMe-mål og denne guide til at løfte dit arbejde på sociale medier, og der er potentielt stadig mere at komme efter i det lange slideshow.

Med det sagt. Så snart I får øjnene op for de mange genbrugsmuligheder, der ligger i jeres eksisterende indhold, er det altså ingen sag at holde contentmaskineriet i gang.

Er du stadig lidt ulden ved at genbruge dit indhold, så tjek Hubspot Academys gratis content repurposing mini-kursus, hvor de går endnu mere i dybden med fordelene.

Læs også: Sådan hjælper vi med strategisk content marketing.

E-bog: Content marketing-guide for konsulenter

Content marketing er en populær markedsføringsstrategi for virksomheder i alle brancher - ikke mindst i konsulentbranchen. 

I løbet af 21 sider klæder denne e-bog dig på til at hoppe på hovedet i content marketing-havet - uden at drukne.