Blog

7 situationer hvor en kernefortælling letter dit arbejde i en B2B-virksomhed

En kernefortælling kan være svær at komme i gang med, men til gengæld sparer den dig oceaner af tid i det lange løb. Læs om syv helt konkrete situationer her.

En kernefortælling er sammenfatningen af din virksomheds formål, markedsposition, historie og kultur. En elevatortale på skrift, der strømliner kommunikationen, styrker dit brand og… er enormt uoverskuelig at tage hul på, når hverdagens trummerum først kører. Så hvorfor egentlig gøre det?

Faktum er, at kernefortællingen kan spare din virksomhed massive mængder af ressourcer, når du endelig får fingrene til tasterne. Med en kernefortælling i baghånden frigør du tid til at tænke længere frem end det næste møde i rækken.

Du kan læse mere om, hvordan du tager hul på at udarbejde din kernefortælling her.

Ligesom vi opfordrer til i denne e-bog , vil det være en fordel at udarbejde en kort, en lang og en ultrakort version af din kernefortælling, som du kan bruge i forskellige sammenhænge. Her er syv konkrete eksempler på, hvor den skaber værdi for dig.

Om os-siden

Ååh, Om os-siden. Den vigtigste (eller i hvert fald næst-vigtigste) side på dit website. Din Om os-side er dér, hvor du opbygger relationer til dine potentielle kunder. En typisk besøgende bruger sandsynligvis lidt tid på at tjekke din forside, men hvis de er seriøst interesserede, vil de hoppe over til din Om os-side inden for et klik eller to. Derfor lægger (de mest succesfulde) B2B-virksomheder en masse kræfter i teksten på Om os-siden. De kræfter sparer du, når du har skrevet en kernefortælling.

For internettet kan være et utrolig anonymt sted at handle. Derfor har dine kunder behov for at vide, at du er en legitim virksomhed, der har visioner og står bag det, du lover. Og her passer en kernefortælling som fod i hose.

Pressemeddelelser

De historier, du pitcher til pressen, er selvfølgelig dødspændende. Men journalisters øjne fungerer lidt ligesom med Om os-siden på nettet: Når de åbner din pressemeddelelse, læser de måske overskriften og de første par linjer, men snart melder spørgsmålet sig: Hvad laver den her virksomhed egentlig?

En god tekst i bunden af dine pressemeddelelser kan være afgørende for, om journalisten afgør med sig selv, at du fortjener omtale i avisen. Sjusk med denne tekst er et klart turn-off. Og derfor kan du roligt bruge (den korte version af) kernefortællingen i bunden af dine pressemeddelelser, nu hvor du har lagt så mange kræfter i den.

Slides

Har du nogensinde givet en præsentation, hvor du til sidst bliver mødt af et spørgsmål à la: ”Hvorfor gør I egentlig det, I gør?” Det er vi nogen, der har. Og i det fleste tilfælde er det fordi, vi ikke helt er tydelige. Vi har simpelthen ikke en konkret kernefortælling. For enten har du faktisk begyndt din PowerPoint med at forklare, hvad din virksomhed laver og hvorfor. Du har bare været så diffus, at folk ikke kunne forstå det. Eller også har du simpelthen ikke inkluderet et slide, der kort og præcist fortæller det.

Med din kernefortælling på et slide (evt. i en kort version) sikrer du, at dine lyttere ved præcist, hvad I laver, og hvorfor du står her i dag. Alle har et fast fundament at stå på i den videre samtale. Og det er værdifuldt, når du vil skabe relationer.

Karrieresite

Kernefortællingen er oplagt at bruge på dit karriesite. Især hvis I ikke har en formuleret EVP (Employer Value Proposition). Mest fordi den får dine kandidater til at skrive gode ansøgninger, fordi de kan se, at du har styr på dit shit, og at din virksomhed virker som et godt sted at arbejde. Men også fordi den sier ansøgere fra.

Hvis din kernefortælling har ramt spot on, får du henvendelser fra præcis de mennesker, som passer ind i din virksomhed. Det sparer dig for bunken med ikke-interessante ansøgere og frigiver tid til at udvælge de bedste medarbejdere.

Årsrapporten

Adfærdsdesignerne har lært os, at vi husker bedst, hvad vi får at vide til sidst. Udnyt det. Eksempelvis ved at slutte din års- eller CSR-rapport med en nøje udtænkt kernefortælling – i stedet for det stock photo, I altid plejer at bruge. Det er en god måde at rammesætte dine gode resultater og give læseren et professionelt indtryk af din virksomhed. Og det tager ingen tid, for du har allerede lavet det hårde arbejde.

Stillingsopslag

Så for Søren! Barselsvikaren har lige meldt ud, at hun er gravid og går på barsel om tre måneder. Du må op på hesten igen og skrive et lige så godt stillingsopslag som sidst. Intet problem med en kernefortælling.

Copy-paste-potentialet her er enormt, for en kernefortælling gør det langt nemmere at være kreativ med andre dele af teksten, når du ved, at du altid har fundamentet på plads. Det sparer tid og tankekraft i HR-afdelingen og overskud til at smile og sige ”tillykke” til de kolleger, som forlader dig. Især hvis du ikke har en EVP.

Employer Value Proposition

Din kernefortælling kan i kondenseret form gøre det ud for din EVP. Altså din Employer Value Propostion. En god EVP afspejler virksomheden, som den virkelig er som arbejdsplads. Det kræver, at teksten er udviklet i samarbejde med folk i organisationen i en effektiv analysefase, og det er din kernefortælling, jo! EVP’en sikrer, at det bliver den samme gennemtænkte og gennemarbejdede historie, der formidles til ansøgere. Ikke den enkelte leders egen hjemmestrikkede fortælling. Det gør det nemmere at tiltrække de rigtige folk og frastøde de forkerte.

Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvordan Publico kan hjælpe dig med kernefortællinger, så klik dig ind på denne webinaroptagelse, hent vores store guide til kernefortælling eller læs om kernefortælling fra A-Z her.

Webinaroptagelse: Tiltræk de rigtige med din kernefortælling

Vores webinar om kernefortælling er desværre allerede blevet afholdt. Meeen, du kan heldigvis få fingrene i webinaroptagelsen, hvor du får Uffe og Simons gode råd om, hvordan en kernefortælling bliver til.