Blog

5 tricks til at sælge din (bedste) idé

Har du svært ved at overbevise andre om værdien af dine topfede idéer? Bare rolig, det kan du lære. Her får du fem tricks til at pitche din idé, så den blæser din chef/kollega/kunde bagover.

Du kender det. Popcornhjernen har været på overarbejde og spyttet idéer ud til højre og venstre, og efter en benhård udvælgelses- og kvalificeringsproces, er du nu klar til at præsentere dit nye guldæg. Men inden du går ind til chefen med rank ryg og dollartegn i øjnene, så vent lige et øjeblik. For selvom man skulle tro, at fede idéer sælger sig selv, kan det godt betale sig liiige at lave lidt forarbejde, inden du læner dig tilbage i kontorstolen og smækker benene selvtilfredst op på skrivebordet.

Forberedelse er det halve arbejde. Det kan lyde kedeligt, men der er nok en grund til, at det gamle ordsprog stadig holder, og det vil jo være ærgerligt, hvis dit geniale påfund falder til jorden, fordi du sløsede lidt med præsentation, ikke? Derfor har vi skelet til vores gode venner hos Velocity Partners og lavet en tjekliste med fem punkter, der sørger for det perfekte afsæt for din idé.

1. Vis, hvorfor din idé er nødvendig

Det er nemt at blive begejstret over en god idé – særligt sin egen, men det er lige så vigtigt at begejstre andre med sine idéer. Det kan være svært, når man selv ser det åbenlyse potentiale, men gør det til en vane at sætte dig i stolen på den anden side af bordet. Din chef eller kunde er sjældent på udkig efter blot en idé, men ofte en løsning på en mere eller mindre konkret problemstilling.

Din opgave er at vise, hvorfor netop denne idé (og ikke de tusinde andre, men det kommer vi til i punkt 2) er nødvendig. Hvorfor og ikke mindst, hvordan løser den de aktuelle udfordringer virksomheden står over for?

Og her kommer vi allerede tilbage til snakken om forberedelse, for konkurrentanalyse, research på personaer og gennemgang af eksisterende materiale og/eller strategier er nogle af de ting, du bør dykke ned i og bruge aktivt i din præsentation. Det giver dig ikke kun værdifuld viden, men også mulighed for helt konkret at pinpointe, hvordan din idé udfylder et uopdaget hul i markedet.

2. Vis, hvorfor alternativerne ikke virker

Du har naturligvis udvalgt creme de la creme fra idébanken, fordi du har vurderet, at netop denne idé slår alle de andre med længder. Du ved det, jeg ved det, men hvad med dem, du skal pitche og sælge idéen til – ved de det også? Hvis ikke de har siddet med i maskinrummet under idéens tilvejebringelse, er der en vis risiko for, at de slynger følgende, rigtig irriterende sætning efter dig og din idé: ”Det er en god idé, men…”.

Det lille ”men”, som altid bliver efterfulgt af alverdens spørgsmål/forslag/idéer, der på ingen måde er lige så gode som din løsning. Og netop det skal du demonstrere.

En vigtig del af at præsentere den gode idé er at sætte den i kontekst til nogle af de idéer, der ikke klarede cuttet. Vis, hvorfor de ikke virkede, brug din research og dine findings til at argumentere for din sag. Du behøver ikke gennemgå samtlige skraldespandsnoter, men du kan komme mange kommentarer i forkøbet ved selv at inkludere de mest forudsigelige i dit pitch. De fleste mennesker (og især ledere) kan nemlig rigtig godt lide tanken om, at de ikke bare sagde ja til den første og bedste idé, de fik præsenteret, men også overvejede nogle alternativer, og derefter valgte den bedste løsning (læs: din).

Eksempel: ”Vi har tidligere talt om, at A ville være den rigtige vej at gå, og det troede jeg også i lang tid, men A løser faktisk ikke vores udfordring, hvis man kigger på følgende parametre…”

Og så er det tid til nyrestødet, hvor du fortæller dem, hvorfor din idé i stedet er den rette til at løse den pågældende udfordring.

3. Tænk fremad

Hvad vil din idé? Og hvad vil DU med din idé? Du behøver ikke have en formfuldendt forretningsmodel til din idé, men det er vigtigt, at du har en plan for, hvad den skal kunne i praksis, og hvordan den kan kobles sammen med andet content.

Måske er den fundamentet for en hel kampagne? Måske er den startskuddet til et helt nyt projekt eller produkt? Eller måske er den katalysatoren for en serie af blogindlæg/videoer/værktøjer/SoMe-posts/etc.

Uanset hvilken rolle din idé spiller, så sørg for at demonstrere dens værdi og de potentielt afledte effekter, der på kort/lang sigt kan ses på bundlinjen.

4. Bind idéen til virksomhedens strategi, værdisæt eller principper

Det kan være svært at skyde en idé ned, som bygger på allerede eksisterende strategier eller værdier. Og derfor kan det godt betale sig at bruge virksomhedens skyts mod dem selv.

Du behøver ikke komme med en lang smøre om, hvordan din gyldne idé 1:1 passer til strategi-slide nr. 17 fra præsentationen, der blev vist i april, som ingen kan huske. Mindre kan gøre det. Det vigtigste er, at du viser, hvilke tanker og overvejelser du har gjort.

En indledende sætning, en fodnote eller en kommentar kan være nok, hvis bare du skriver det rette. Det kan være, du kort opridser virksomhedens tone of voice eller henviser til en designmanual, som dit oplæg (naturligvis) følger. Måske gentager du kort virksomhedens grundprincipper, som din idé har taget udgangspunkt i. Eller du laver en markering der, hvor virksomhedens nye grønne agenda kunne passer perfekt i forhold til implementeringen af din idé.

Når du gør brug af eksisterende virksomhedsreferencer, bliver det sværere for ”dommerpanelet” at takke nej.

5. Få det til at lyde nemt

Easy peasy lemon squeezy. Sådan skal du fremlægge din idé. Ingen chefer eller kunder køber ind på en stor, omfattende rodebunke af en idé. En lækker, lettilgængelig succes-idé derimod – den vil alle have!

I Publico taler vi tit om, at vi skal gøre os umage for at servere bananer til vores kunder i stedet for ananasser. Det vil sige, at vi skal præsentere noget for dem, som er nemt at gå til – især hvis det handler om at få dem til at se lyset i et nyt projekt. En banan kan skrælles uden brug af redskaber og kan spises uden videre, mens ananassen kræver kniv, skærebræt, serviet og alt muligt, som gør, at du ikke orker at gå i gang. Derfor: Vær en banan i en verden af ananasser.

Men inden du bare tænker; ”Ha, nemt”, er det vigtigt lige at pointere, at du rent faktisk også skal have styr på din idé. Fake it till you make it, gælder ikke her. Det gør killer projektleder-skills og et selvkørende og løsningsorienteret mindset til gengæld.

Du behøver ikke nødvendigvis at stå med hele opgaven selv, men du skal kunne lægge alle potentielle bekymringer om budgetter, uforudsete hændelser og benspænd i graven, før de overhovedet opstår – og hvis du har erfaring fra tidligere lignende opgaver, er det nu, du bringer dem i spil og viser, hvorfor du er den rette, og at de blot kan lade dig styre idéen sikkert i land.

Man kan aldrig få for mange tips og tricks, når det kommer til at udbrede gode idéer, så her har du et direkte link til 2'eren.

Pssst. Mens du venter på flere tips og tricks til at få dine idéer ud at leve, kan du her læse, hvordan du giver liv til dine PR-historier. 

Læs også: Sådan hjælper vi med din marketingstrategi.