Blog

Så meget skal du poste på Instagram

Vi møder ofte organisationer, som stiller spørgsmålet: "Hvor ofte skal vi poste på sociale medier?" Svaret kan have betydning for din virksomheds online-tilstedeværelse, og nu kan forskere måske give et definitivt svar.

Sociale medier har skabt unikke muligheder for at positionere dit brand og sætte spot på dine produkter eller tjenester på en lettilgængelig måde. Virksomheder kan i dag nå ud til mange potentielle kunder hurtigt, men også skabe dialog, der kan føre til dybere forståelse og loyalitet.

Det kan for eksempel ske på Metas Instagram, som stadigvæk er en af de mest populære billed- og videodelingstjenester og meget relevant for mange af de organisationer, vi hjælper hos Publico.

Men hvor ofte skal du poste på Instagram for at opnå den perfekte balance mellem engagement og spam? Det helt videnskabeligt korrekte svar har indtil nu været svært at komme frem til. Men tidligere i år publicerede en gruppe forskere et studie, der giver et bud.

Så meget skal du poste

I en analyse af 460 indholdsskabere på Instagram fandt forskerne, at både likes og kommentarer stiger, jo mere der postes på Instagram. Der er dog en grænse for lyksalighederne. Mere end 45 opslag om måneden førte til et fald i likes og kommentarer.

For at maksimere engagement på Instagram er det altså anbefalet at poste 1-2 gange om dagen. 

Resultaterne indikerer, at når frekvensen af indholdsdelingen øges, stiger brugerengagementet til et vist punkt, men falder efterfølgende. Grunden til, at engagementet falder, når indholdsskabere poster for ofte, er besvaret i dette studie. For eksempel kan brugerne få en oplevelse af, at indholdet er uautentisk, ensformigt og opportunistisk.

Tekstfelt

10 stykker indhold per uge. 45 stykker indhold per måned. 540 stykker indhold per år. Det kan få læberne til at bæve hos enhver marketingansvarlig. Men der er ingen grund til at gå i panik. Mindre kan gøre det, og det kan du også (get it?!).

For at opnå en konsekvent tilstedeværelse på sociale medier, er det vigtigste sådan set at udvikle et velorganiseret og effektivt system til at starte med. Det kan du gøre ved at følge disse trin:

  1. Planlægning er nøglen: Brug en indholdskalender til at planlægge dine opslag for hele måneden. Det hjælper dig med at sikre, at du har en god blanding af indholdstyper og temaer, og at du opretholder en jævn frekvens af opslag. Det kan også være en god idé at udvikle en SoMe-strategi. Og husk for alt i verden at sætte mål for din social media indsats.

  2. Content-produktion i batches: Dedikér specifikke dage til at skabe indhold. Skyd for eksempel mange små videoer i helt korte formater om et specifikt emne. Fastlæg temaer for bestemte dage eller uger, som kan hjælpe med at organisere indholdet og gøre det lettere at generere idéer til opslag. Ved at producere flere opslag på én gang kan du spare tid og ressourcer.

  3. Genbrug dit content: En stor andel af dit publikum ser ikke alle dine opslag. Derfor kan du roligt eksperimentere med at genbruge tidligere indhold for at kunne poste oftere. Læs mere om genbrug af content.

  4. Automatisér dine posts: Brug værktøjer som Hootsuite, HubSpot, Buffer eller Later til at planlægge dine opslag ude i fremtiden. Når du ved, at du er foran tidsplanen, bliver det lettere at opretholde en vis frekvens in dine posts.

  5. Kvalitet frem for kvantitet: Selvom frekvensen er vigtig, er det afgørende at opretholde en høj standard af indhold. Sørg for, at hver post er gennemtænkt, visuelt tiltalende og relevant for dit publikum.

  6. Overvågning og justering: Brug Metas analytiske værktøjer til at overvåge, hvilke typer opslag der performer bedst. Brug denne information til løbende at tilpasse og forbedre dit indhold.

  7. Evaluering og refleksion: Sæt tid af hver måned til at evaluere, hvad der fungerede, og hvad der kan forbedres. 

Læs også: Sådan laver du en social media strategi til din B2B-virksomhed.

Læs mere om vores tilgang til sociale medier her

SoMe-strategi på ét ark

Med vores skabelon kan du samle dine SoMe-indsatser på et enkelt ark, som giver overblik og letter eksekveringen.