Blog

Giv dit B2B-brand mere kant med et skarpere kanalmix

Konkurrencen om målgruppernes gunst på sociale medier er benhård. Ofte kæmper du om pladsen med alt fra konkurrenter til bettingfirmaer, og de spidse digitale albuer skal virkelig slibes, hvis det skal være dit brand, der står tydeligst frem. Et differentieret kanalmix kan give dig et eftertragtet forspring.

Er dine klassiske go-to-kanaler også Meta og LinkedIn, når du skal vælge annoncering på sociale medier? Du er bestemt ikke alene. Og det er egentlige både gode og dårlige nyheder i et. Den gode er, at næsten uanset hvem din målgruppe er, vil du kunne ramme dem med dine budskaber på Meta og LinkedIn. Den dårlige nyhed er, at det ved dine nærmeste konkurrenter også godt. Og det gør konkurrencen på de populære medier enorm.

Meta og LinkedIn er selvfølgelig B2B-virksomheders favoritter af en grund, og derfor bør de også være en del af din primære indsats på sociale medier, hvis det er der, din målgruppe befinder sig. Men hvis du vil med i det digitale ræs og sikre, at dine budskaber er øverst i bevidstheden hos din målgruppe, kan det være en god investering at afprøve nogle andre (niche)kanaler, som dine konkurrenter ikke kender til eller ikke bruger endnu.

Jeg har samlet tre bud på nichekanaler, som stadig er relativt uberørt i B2B-land, der kan være med til at differentiere din virksomhed ved at fange din målgruppe nye steder.

Inden du kaster dig hovedkulds ned i inspirationsbrønden, er der lige et par vigtige overvejelser, du bør gøre dig.

Husk de 95 procent, der ikke er i markedet for dit produkt eller løsning lige nu

Jeg møder mange B2B-marketingprofessionelle, der prioriterer det målbare i deres marketing- og annonceringsindsatser. Det er fuldt forståeligt, for det er tilfredsstillende at arbejde med konkrete data som antal leads, klik eller websitetrafik. Problemet er bare, at dine annoncer kun overbeviser din køber om at vælge jeres produkt eller løsning, hvis de rent faktisk er i markedet for det.

Ifølge professor John Dawes fra Ehrenberg-Bass Instituttet er det kun 5 procent af B2B-købere, der aktuelt er på markedet for at foretage et køb. Det betyder, at de resterende 95 procent (!) af de købere, du når ud til, er uden for markedet, og derfor ikke vil foretage et køb i måneder – eller endda år.

Det er vigtigt at vide, når vi taler målgrupper, målsætninger og budget. I min optik er det langsigtede brandingspor det vigtigste, du som B2B-virksomhed kan prioritere, selvom det er mere luftigt og sværere at måle. Simpelthen, fordi puljen er større, og det øger chancerne for, at du står langt bedre i din målgruppes hukommelse. Dermed på ingen måde sagt, at du skal droppe alle leadgenererende kampagnespor i morgen. Men det er godt at have med i baghovedet, når du går i gang med at overveje nye kanaler. 

 > Læs også: B2B-branding: 5 grunde til at du skal have styr på din virksomheds brand 

Kilde: The B2B Institute 

Uddan din målgruppe: Fra uvidende til beslutsomme 

Vi ved fra både branding og inbound marketing, at timing is key. Derfor er din målgruppes kunderejse essentiel, hvis du gerne vil lykkes med at levere relevant indhold på de rette kanaler til de rigtige mennesker - og hvem vil ikke gerne det?

Det kræver, at du kender dine kundeprofiler – også kaldet personas (som vi i Publico sværger til), og hvis du ikke har kortlagt dem endnu, er det et godt sted at starte. Herefter kan du nedbryde processen i tre faser, der hver dækker et behov hos dine personas:

  • Opmærksomhedsfasen
  • Overvejelsesfasen
  • Beslutningsfasen.

Ved at kortlægge kunderejsen kan du skræddersy indhold, der besvarer de spørgsmål, dine kunder har, uanset om de kun lige har nået at snuse til dit produkt, eller om de er klar til at hive pungen op af lommen.

> Hent vores B2B kunderejse-skabelon her

> Hent vores persona-skabelon her

Det handler om at finde ud af, hvilke kanaler din målgruppe kommer forbi på hvilke tidspunkter i kunderejsen. Hvad kalder det på af kampagnetyper? Hvad egner sig bedst til awareness og trafik – på hvilket tidspunkt i kunderejsen? Og det kræver dyb indsigt i din målgruppe, så du ved, hvor de befinder sig, og hvilke kanaler de bruger – både privat og professionelt. 

Et lille aber dabei: En persona begynder ikke nødvendigvis kunderejsen i første stadie (opmærksomheds/awareness-stadiet), men du skal producere indhold, der kan imødekomme din persona uanset hvilket stadie, personaen er i.

Inspiration til nichekanaler, der kan tage din annoncering til næste niveau

Hvis du skal være med i toppen af det digitale SoMe-game, kommer der her tre (niche)kanaler, som jeg ser store muligheder i, når vi taler online B2B-land. Det betyder ikke, at du skal smide LinkedIn og Meta ud med badevandet, men se det som inspiration til supplerende indsatser, der kan give din markedsføring ✨kant✨ og skille dig ud fra mængden.

Reddit

Den sociale nyheds- og underholdningsplatform Reddit, hvor brugerne genererer indholdet, stormer frem. Ifølge Danskernes Nyhedsforbrug 2025 (Center For Nyhedsforskning) og Medieudviklingen 2024 (DR) er Reddit de 25-44-åriges yndlings sociale medie.

Når du annoncerer på Reddit, vises din annonce i specifikke subreddits (fællesskaber). Derfor er det muligt at målrette annoncer baseret på brugerinteresser, demografi og hvilke subreddits, de normalt følger – og derfor kan du nå ultraspecifikke nichemålgrupper afhængigt af dit produkt eller service. Der er fx subreddits på helt specifik it-software, som Bankdata blandt andet har udnyttet – ret succesfuldt endda. 

Case: Bankdata går viralt på Reddit

Bankdata kæmper – side om side med konkurrentgiganter – om at tiltrække it-profiler og softwareingeniører til deres forretning. De ville gerne eksperimentere med en kanal, der ifølge Bankdata ’giver lidt mere kant end LinkedIn’ for at få målgruppen engageret i deres budskaber.

Deres annoncekampagne resulterede i mere end 800.000 visninger og 10.000 kliks – til en klikpris på 60 øre. Til Finansforbundet siger Bankdatas kommunikationschef Annette Ernst Lüdeking:

­"Vi er i den grad blevet overraskede. At noget så simpelt kan skabe over 800.000 visninger og få folk til at lave memes om os viser, hvor kraftfuldt det kan være at turde træde ud af det sikre og eksperimentere. Det er en enorm eksponering, som ellers ville have krævet et stort marketingbudget, som vi ikke har.”

YouTube

Ifølge DRs Medierapport 2024 er YouTube en af de to platforme med flest minutter set om dagen på tværs af aldersgrupper. På YouTube får virksomheder enormt mange eksponeringer for et relativt lavt budget – også noget lavere end Meta og LinkedIns priser). Du har mulighed for at segmentere ret præcist, så hvis du er byggeproducent, kan du målrette dine annoncer til dem, der netop nu er i markedet for renovering eller følger renoveringskanaler og/eller DIY-personligheder. Du kan også benytte dig af retargeting, hvor du målretter dine annoncer mod den del af målgruppen, der har besøgt dit website eller har søgt på fx ”trægulve”.

Det er dog sværere på YouTube end fx Reddit at få målgruppen til at foretage en konkret handling, hvorfor YouTube er en bedre til at skabe opmærksomhed top funnel end at være en trafikdriver.

Case: Timberman på YouTube

I forbindelse med en ny produktlancering annoncerede gulvvirksomheden Timberman Denmark A/S nedklip af deres kampagnefilm på YouTube netop for at drage fordel af de lækre segmenteringsmuligheder i både alder og interesse. Det gav dem over 218.000 videovisninger, hvor knap 40 procent så over halvdelen af filmen – markant bedre resultater end på Meta, selvom budgettet her var mere end tre gange så højt.

> Se den fulde kampagnefilm her 

Pinterest

Pinterest er en relativt overset annonceringskanal for B2B-virksomheder, og kanalen er særligt oplagt, hvis du henvender dig til arkitekter, tegnestuer eller andre professionelle inden for bolig og design. Især hvis du også har et brand med et stærkt æstetisk fokus, der gør sig godt på billeder og film.

Med over 578 millioner månedlige aktive brugere – næsten ligeligt fordelt m/k – er der god eksponeringsgaranti på de specifikke interesser, temaer og søgeord, du vælger. På Pinterest rammer du længere ned i tragten, hvor brugerne er i et inspirations- og købsmindset (altså mellem overvejelses- og beslutningsstadiet). Derfor er Pinterest en god trafikdriver med tre gange så stor sandsynlighed for trafik til dit website. 

Case: Troldtekts succes på Pinterest

Troldtekt har siden 2020 suppleret deres marketingindsats med Pinterest, hvor de rammer arkitekter og designinteresserede med deres budskaber. Troldtekts pins bliver vist over 1,5 millioner gange hver måned med en CTR på næsten 80 procent over Pinterest’ eget benchmark. Alene fra 1. januar til og med 1. august 2025 har Troldtekt haft over 30.000 klik til deres website.

> Se desuden hvordan Troldtekt fik B2B-succes på Instagram

Hvis du giver en af kanalerne et skud, er det en god idé at følge med i data. Hvad siger performance? Får I det ud af det, som I håbede på? Hvordan ser det ud kontra jeres sædvanlige markedsføring? Kalder det på justeringer? Der findes som oftest benchmarks for de forskellige medier, du kan skele til, hvis det er førstegangskanaler for jer.

Og min allersidste pointe, inden jeg slipper dig løs: Husk, at det hele afhænger af din målgruppe, og hvilke kanaler de benytter. Medierne her kan tjene til inspiration, men hvis din målgruppe befinder sig andre steder, er det selvfølgelig der, du skal være. Dit målgruppe- og kunderejse-arbejde er alfa og omega. 

Seminar: Få opskriften på en marketingstrategi, der understøtter B2B-forretningen

På dette seminar giver vi en opskrift på marketingstrategien til dig, der skal revitalisere din marketingindsats eller opbygge en ny strategi fra bunden.