Blog
Strategisk kommunikation på 2 minutter
Se videoen, hvor direktør og kommunikationsrådgiver Uffe Lyngaae viser en af de modeller for strategisk kommunikation, som Publico oftest tager i brug.
Hvordan skal du prioritere din PR-indsats? Hvilke journalister, redaktører, medier og influencers er bedst at tage fat på og på hvilke sociale medier skal du og din virksomhed være til stede? Det er bare tre af de spørgsmål og usikkerheder, som vi i Publico ofte støder på ved opstartsmøder med nye kunder. Heldigvis er der lys for enden af tunnelen, hvis bare du skaber et godt overblik og investerer tid i at udvikle den rigtige strategi.
I Publico bruger vi ofte modellen for strategisk kommunikation. Det er en overskuelig og simpel model, som hjælper dig og din virksomhed med at komme op i helikopterperspektiv, når spørgsmål som de overstående skal besvares. Sagt på en anden måde, så sikrer modellen at du har en rød tråd igennem hele din virksomheds kommunikationsindsats. Lige fra den daglige pressemeddelelse, updates på Facebook og udsendelse af nyhedsbreve til din virksomheds overordnede, forretningsmæssige mål.
Se videoen og lad dig inspirere.
Læs videre under videoen og få en kort gennemgang af modellens fem faser.
Med modellen for strategisk kommunikation sikrer du altså, at din virksomhed har et skarpt overblik og at der er en rød tråd igennem hele din virksomheds kommunikationsindsats. Lige fra den daglige pressemeddelelse, updates på Facebook og udsendelse af nyhedsbreve til din virksomheds overordnede, forretningsmål. Men hvordan tager modellen sig ud? Læs videre, og få en kort gennemgang af modellens fem faser.
Strategien
En god strategi tager afsæt i din virksomheds forretningsmål. Den spiller en væsentlig rolle for din virksomheds succes, og giver tydelige indikationer om, i hvilken retning din virksomhed bevæger sig. Men hvordan opnår du dine forretningsmål? Svaret er strategisk kommunikation og derfor er det vigtigt, at du kigger på din virksomheds overordnede strategiske mål, inden du planlægger din k-strategi. For din kommunikationsstrategi er intet værd, hvis den ikke understøtter din virksomheds mål og visioner.
K-strategien
Næste skridt er at overføre din virksomheds forretningsmål til en skarp kommunikationsstrategi. Hvis din virksomhed ikke allerede har en k-strategi, så har Publicos seniorrådgiver, Thomas Mandrup, kridtet banen op og giver dig her en håndfuld gode råd til, hvordan du får kogt din organisations strategier og politikker ned til konkrete kommunikationsmål. Og der er meget at hente ved at lave en god K-strategi. Den illustrerer nemlig din virksomheds prioritering af målgrupper, kanaler og budskaber. Undgå lange word-dokumenter og gør din kommunikation overskuelig med denne skabelon, som samler hele din k-strategi på en enkelt side.
Hent skabelonen til kommunikationsstrategi på et ark her
Kernebudskaberne
K-strategien er på plads – tjek! Nu er det så blevet tid til at tilrettelægge din virksomheds kernebudskaber. På baggrund af k-strategien skal du udvælge tre til fire kernebudskaber. Det er din virksomheds vigtigste budskaber, som danner ramme for jeres brandpositionering og identitet. Ved at have styr på din virksomheds kernebudskaber, sørger du altså for at dine kunder har de bedste forudsætninger for at forstå din virksomhed.
K-planen
Nu er dine strategier og kernebudskaber på plads. Du har fået styr på hvordan din virksomhed skal kommunikere, og du har indskærpet hvorfor. Det betyder, at det nu er blevet tid til at lave kommunikationsplanen. Her samler du alle svarene på hvad der skal kommunikeres, hvem der skal modtage det og hvornår det skal udsendes. Sørg for, at din kommunikationsplan indeholder alt fra årshjul, conversation kalender, ressourceoverblik, scenarieanalyse og pressevinkler.
Det er tit en god ide, også at lave en content-plan så din virksomhed nemt og overskueligt kan navigere i, hvem der skal lave hvad, samt hvilken persona det er rettet imod. Har din virksomhed ikke en content-plan så kan du hente vores skabelon her. Er det for voldsomt med et årshjul, så er det også helt fint at lave en kvartals- eller helårsplan. Hvor langt du vælger at planlægge ud i fremtiden, afhænger nemlig af hvad der passer bedst til din virksomhed.
Kanalerne
Sidste step. Eksekvering! Med din virksomheds strategiske overvejelser og veludførte k-plan i baglommen, er du klædt godt på til at eksekvere jeres kommunikationsindsatser ud i verdenen.
Men inden du begynder at skyde med spredehagl, så husk at kigge på din k-strategi og k-plan. Den er nemlig dit orakel og giver dig svar på, hvilket indhold der skal distribueres til hvem, hvor og hvornår. Hertil bliver det langt nemmere at inddrage din virksomheds kernebudskaber. Derved resulterer dit strategiske forarbejde i, at der nu er en rød tråd igennem hele din virksomheds kommunikationsindsats, lige fra nyhedsbreve, pressemeddelelser og til content på sociale medier.
Vil du lære mere om, hvordan du laver din egen kommunikationsstrategi, så læs mere:
Kommunikationsstrategi: Fra forretningsmål til klare kommunikationsmål
Er din kommunikations-strategi lige i skabet? Eller i skuffen?
Hvorfor skal du have en kommunikationsstrategi?
Se hvordan vi arbejder med kommunikationsstrategi i Publico
Denne blogpost blev publiceret i 2013 og er opdateret i 2024.