Blog

Sådan finder talenterne frem til jer

Hvis I vil tiltrække de bedste talenter, må I først og fremmest sørge for, at de ser jeres jobopslag. Overvej grundigt, hvilke kanaler I vil bruge i jeres rekruttering. Her får du et bud på tre oplagte og tre mere oversete.

Ifølge Danmarks Statistik var der cirka 35.000 ledige stillinger i midten af 2018. Hvis jeres job skal skille sig ud blandt de 35.000, kræver det i første omgang, at kandidaten opdager jeres jagt efter nye medarbejdere. 

I HR-afdelingen kan I fylde benzin på rekrutteringsmotoren ved at vælge jeres mix af kanaler med omhu. 

Hent skabelonen til at lave en god jobannonce her.

Tre oplagte…

Jeres jobopslag skal selvfølgelig ligge på hjemmesiden. Herefter skal I formidle det ud i verden ved at dele opslaget på de kanaler, hvor I antager, at I kan møde jeres ønskekandidat. 

  • Jobsites: Over halvdelen af jobsøgere benytter sig af jobsites, så I kan med fordel sørge for, at jeres stillingsopslag er tilgængeligt på de gængse jobsites.
  • LinkedIn: LinkedIn bliver benyttet af 27 procent af jobsøgerne i Danmark. I de senere år er det sociale medie vundet så hastigt op, at det fortjener sit eget afsnit her. Der er forskelle på faggruppernes brug af LinkedIn, men det er en udbredt misforståelse, at I kun kan bruge platformen til at finde de mest akademiske eller de højtuddannede specialister. På bundlinjen står, at LinkedIn er en rekrutteringskanal, der ikke må overses. Husk at motivere jeres jobopslag, når I deler det, så I skriver direkte til den persona, I gerne vil have til at læse, klikke og dele opslaget. Og når HR-afdelingen nu har produceret et rigtig godt opslag, kan I passende sende det rundt til jeres kolleger med en opfordring til, at de deler det i deres eget netværk. Sådan bliver alle i organisationen ambassadører for jeres rekrutteringsproces.
  • … og de andre sociale medier: Medier som Facebook, YouTube og Twitter kan sagtens være en oplagt kanal til at gøre joboplag synlige for jeres kommende kolleger. Kun få betaler sig fra at rekruttere på sociale medier – men hvis I har en udfordring med at tiltrække en bestemt persona, kan I med fordel betale jer fra at sprede jeres jobopslag. Netop på sociale medier kan I målrette annoncerne til specifikke målgrupper, så jobopslagene bliver vist til de rette kandidater. 

… og tre mere oversete

  • Pressen: Både de brede og de mere fagspecifikke medier kan faktisk spille en central rolle i jeres employer branding. Pressen er et godt sted at nå kandidaterne med succeshistorier om vækst, udvidelse af jeres kapacitet eller lignende. Forestil dig, at I mangler 20 specialiserede ingeniører, fordi jeres vanvittigt seje dimsedut skal sælges på helt nye markeder. Så vil det formentlig virke ret godt over for potentielle ansøgere, at jeres internationale væksteventyr får spalteplads i et erhvervs- eller ingeniørmedie.

  • Gimmicks: Hvis I finder på en helt-ud-af-boksen-kreativ måde at formidle jeres søgen efter nye kolleger på, kan det være med til at skille jer ud fra konkurrenterne. Det kan være, I indretter et hus, som fire nyuddannede talenter kan bo i gratis, mens de arbejder for jer. Eller at I får produceret et parti god rødvin med jeres EVP (Employer Value Proposition) står på etiketten, så nuværende medarbejdere kan forære en flaske til den i deres netværk, de helst vil arbejde sammen med. 
  • Et gran selvironi: Okay, det er ikke en kanal, men mere en tilgang, I kan drysse ud over flere kanaler, hvis I tør og evner det. Den måske mest vellykkede variant er Twitters parodi på en employer branding-video fra 2013. Originalen, som fik over en million visninger, er ikke længere på YouTube – men nogen har sørget for, at vi stadig kan nyde den her.

Husk opfølgningen

Og hvad gør du så, når du har skrevet det perfekte jobopslag, og ansøgningerne vælter ind? Du investerer tid i at give alle kandidater en god oplevelse. Det er nemlig god employer branding. Det kan du læse mere om i vores blogindlæg om 4 trin i den gode proces. 

Lækker på lang sigt

Husk, at din employer branding hverken begynder eller slutter med det enkelte jobopslag. Det skal være en indsats med løbende liv, så de relevante kandidater optimalt set kender din virksomhed og opfatter den som en attraktiv arbejdsplads, allerede inden du har et konkret rekrutteringsbehov. Det gør det langt nemmere at rekruttere, hver gang behovet opstår. 

Hent vores e-bog om employer branding

Kanalvalg står ikke alene, men er en vigtig del af din employer branding-indsats og -strategi. I vores gratis e-bog kan du komme hele vejen rundt om den gode employer branding. God fornøjelse!

E-bog: Employer branding: tiltræk (og behold) de dygtigste medarbejdere

Her får du vores bud på, hvad employer branding er, hvilke trends der styrer markedet lige nu, og hvordan du kan påvirke dit brand positivt med employee advocacy.