Blog
Fra jobopslag til afslag: 4 trin i den gode proces
Hvad gør du, når du har skrevet det perfekte jobopslag, og ansøgningerne vælter ind? Du investerer tid i at give alle kandidater en god oplevelse. Det er nemlig god employer branding.
Det er god employer branding at give alle kandidater til et job en god oplevelse – også de, der ikke fik jobbet. Det gode afslag kan nemlig arbejde for dit brand som en god arbejdsplads.
Hvordan giver du kandidater til et job i din virksomhed den bedst mulige oplevelse? Tænk det lidt som en moderne femkamp. Den første – og sværeste – disciplin er at skrive et jobopslag, som sætter point på kontoen hos de typer, du søger.
Men det er ikke gjort med det. For når ansøgningerne strømmer ind i din indbakke, går der en ny proces i gang. Og den rummer fire discipliner, som alle har til formål at give hver kandidat en god opfølgning.
”Fint nok, hvis jeg havde 72 timer i døgnet”, tænker du måske. ”Jeg skal vel bare have fem til samtale og vælge den bedste”. Det skal du, men du skal også give de andre 87 en god oplevelse. Mange af dem vil helt sikkert tale om dig i deres netværk. Og det bliver i hårde vendinger, hvis de end ikke får et svar på deres ansøgning.
Læs også Uffes gode afslag til 30 praktikanter, der ikke fik jobbet
Her er de fire discipliner – eller trin – i den gode opfølgning.
1. Send en e-mail til alle ansøgere
Når en kandidat har sendt sit hjertebarn af en skarp ansøgning til dig, kan der opstå en tom fornemmelse. Ventetiden bliver lettere, hvis der straks ligger en bekræftelse i indbakken. Så virker du også anerkendende og professionel, når du svarer hurtigt – og venligt.
Sæt for eksempel et autosvar op i dit mailsystem – gerne med et menneske i afsenderfeltet – hvor du takker for, at de har søgt jobbet og kort beskriver processen herfra. Du kan også kvittere personligt via e-mail, og gør det senest to dage, efter du har modtaget hver ansøgning.
2. Kald kandidater til samtale
Når du har læst og prioriteret ansøgningerne, er det tid til at kalde til samtale. Ring til de udvalgte, og følg op med en kort mail, der fortæller:
- hvor og hvornår samtalen finder sted
- hvem der vil være til stede ved samtalen
- hvor lang tid der er sat af til samtalen
- hvilke punkter I skal omkring
- andet relevant – for eksempel om kandidaten skal medbringe dokumentation, gennemgå en test, potentielt deltage i flere samtalerunder eller lignende.
3. Skriv afslag til alle, der ">ikke"> skal til samtale
Forbavsende få tager sig tid til at skrive et seriøst afslag til alle dem, som ikke bliver kaldt til samtale.
Du behøver ikke skrive en individuel mail til hver enkelt ansøger – hellere én grundig mail, hvor du forklarer, hvad du har lagt vægt på hos dem, du har kaldt til samtale. Husk at sætte modtagerne bcc, når du sender mailen, så de ikke kan se, hvem der ellers har søgt!
Publicos direktør, Uffe Lyngaae, har tidligere offentliggjort en afslagsmail til potentielle praktikanter i Publico. Her kvitterede han også med gode råd til deres næste ansøgning, hvilket gav genlyd helt ind på Finans.dk. Se mere om det her.
4. Giv et personligt afslag efter samtalen
De kandidater, der er sluppet gennem nåleøjet til en samtale, vil vente i spænding, fra de forlader mødelokalet. Derfor skylder du dem også et ordentligt svar – hurtigt. Så snart I har besluttet jer og sendt et jobtilbud til den udvalgte, skal du derfor ringe til de øvrige og tage dig tid til at begrunde jeres valg.
Notér gerne pointerne, så du er forberedt. Og svar så godt, du kan, på de opfølgende spørgsmål. Kandidaten skal optimalt set sidde tilbage med en lyst til at søge igen, næste gang I har brug for en ny kollega. Du kan også tilbyde at gemme deres ansøgning i jeres jobdatabase – det vil de fleste formentlig takke ja til.
Læs mere: Employer branding: 10 aktuelle tendenser |
Få en gratis skabelon til det gode jobopslag
Som nævnt i indledningen er den sværeste disciplin i processen at skrive et jobopslag, der giver kandidaterne appetit på jer. Den del af femkampen folder vi ud i en skabelon til at skrive en god jobannonce.
Employer branding: Sådan skriver du en jobannonce, der tiltrækker de bedste kandidater
Hent en skabelon, der gør dit arbejde nemmere.