Blog

Fem afgørende områder, hvor inbound marketing styrker din forretning

Der er mindst fem gode grunde til, at B2B-virksomheder bør interessere sig for inbound marketing – blandt andet giver det flere leads, skarpere eksekvering og bedre målbarhed.

outbound-vs-inbound.png

 

Hvis du beskæftiger dig med kommunikation eller markedsføring og endnu ikke har kigget nærmere på fænomenet inbound marketing, synes jeg, at du snarest muligt skal bruge lidt tid på det.

Der er endnu kun få danske organisationer, som har taget inbound-metodikken til sig. Men vi vil givetvis se, at inbound bliver en mindre revolution i B2B-virksomhedernes arbejde med corporate communication og marketing i de kommende år. Og med god grund.

Content is (still) king

Marketingfolket har allerede gennem en del år slået på tromme for, at virksomheder skal gøre sig interessante for målgruppen ved at stille relevant og engagerende content til rådighed. Vi har gang på gang sagt, at ”content is king”.

Og inbound marketing handler stadig om at trække kunderne hen til din virksomhed i stedet for at skubbe dine produkter, services eller lovprisninger af samme ned i halsen på din målgruppe. Men det nye ved inbound er, at vi kobler produktionen af godt og relevant indhold med en systematisk, digitalt understøttet tilgang til distribution, så indholdet også når målgruppen på det rigtige sted. Og så begynder det at blive rigtig interessant.

Det nye ved inbound er, at vi kobler produktionen af godt og relevant indhold med en systematisk, digitalt understøttet tilgang til distribution, så indholdet også når målgruppen på det rigtige sted. Og så begynder det at blive rigtig interessant.

Her er fem væsentlige grunde til at tage inbound marketing ind i din virksomhed

1.Inbound marketing sætter distributionen af dit gode content i system

Der er ikke noget formål med at lave verdens bedste video, vidensblog eller whitepaper, hvis dit indhold ikke bliver set af nogen. Inbound marketing fortæller os, at nok er content king, men distribution er queen. Derfor er vi nødt til at fokusere på, hvordan kundens rejse hen mod vores produkt ser ud – og ud fra den forståelse tilpasse og udbrede vores indhold, så det matcher de beslutninger, den potentielle kunde tager undervejs.

2.Inbound giver flere og varmere leads

Med et samlende it-værktøj som HubSpot kan vi kombinere viden om åbningsrater fra eksempelvis nyhedsbreve, interaktion med bestemte typer content på hjemmesiden og CRM-data. Dermed får vi et mere præcist billede af, hvad potentielle kunder efterspørger af indhold. Ved at servere stadig mere relevant viden, kan vi varme flere kundeemner op til at blive konkrete, købeklare leads.

3.Inbound binder kommunikation, marketing og salg sammen og skaber et nyt mindset

De fleste af os er opflasket med et paradigme om opdelte sfærer, hvor kommunikationsafdelingen har stået for at sikre virksomhedens generelle synlighed om omdømme, marketing har stået for leadgenerering, og salg har stået for at møde kunderne og lukke ordrerne. Inbound medfører en tæt strategisk og organisatorisk integration, som giver større målrettethed og bedre ressourceudnyttelse i salgsarbejdet, hvor alle tre parter arbejder ud fra et fælles mål og får et konkret medansvar for leadgenerering og salg. 

4.Inbound tvinger os til at forstå vores kunde til bunds og eksekvere skarpt i alle kommunikationsaktiviteter

For at kunne målrette indhold og distribution, må vi forstå vores kunde til bunds. Derfor er vi nødt til at have præcise billeder af typiske kunders profiler. Når vi udarbejder detaljerede personaer på vores potentielle kunder, tvinger vi os selv til at overveje, hvad kundens interesser er, og hvilke spørgsmål, hun søger svar på. Og det giver nogle helt konkrete kriterier, som vi kan vurdere vores content ud fra.

5.Inbound tilfører målbarhed

Inbound er godt nyt til de kommunikationsfolk, der har været udfordret af at skulle dokumentere deres konkrete bidrag til kerneforretningen. Med et inbound-værktøj som HubSpot kan du måle effekten af hver enkelt marketingindsats, se konverteringsrater og træffe kloge valg og fravalg. Farvel til 'synsninger' og mavefornemmelser – og goddag til dataunderstøttet kommunikation.

Vil du vide mere om principperne i inbound marketing?

 

Sæt din B2B-content marketing i system