Et bottom-up forløb på tværs af Norden gav Envidan en opdateret, fælles EVP, et nyt værdikompas og et ledelsestoolkit, der omsætter værdier til konkret adfærd. Resultatet: stærkere sammenhængskraft, høj lederadoption og et troværdigt fundament til at tiltrække og tilknytte talenter. 

Med en medarbejdertilvækst på over 50 procent siden 2021 og mere end 20 kontorer i Danmark, Norge og Sverige stod ingeniørvirksomheden Envidan over for en klassisk skaleringsudfordring: 
Hvordan fastholder vi en stærk, fælles identitet – og sikrer ens adfærd i hverdagen – når organisationen bliver større og mere divers? 

For Envidans øverste ledelse var erkendelsen klar: Efter en periode med stærk tilvækst var det nødvendigt at undersøge, om medarbejderne stadig kunne se sig selv i de eksisterende værdier.  Skulle Envidan fortsat kunne tilknytte og tiltrække branchens dygtigste ingeniører, krævede det en stærkere intern kultur, et fælles sprog for adfærd og en EVP (Employer Value Proposition), der bygger på reelt udlevet adfærd. 

“Det kræver virkelig noget at arbejde med kultur og identitet i en så stor organisation, og vi var spændte på modtagelsen. Men her på den anden side af implementeringen er jeg enormt stolt af det arbejde, vi har lavet sammen med Publico. 

Vi har fået et stærkt afsæt til at forankre vores værdier og identitet i de kommende år, hvor vi står over for at skulle tiltrække endnu flere dygtige kolleger. 

Gitte Mønsted Hansen, Managing Director, People & Culture

Bottom-up forandringsforløb 

For at sikre ægte forankring designede vi et bottom-up forløb for ledere og medarbejdere på tværs af hele Norden. Det omfattede: 

  • involvering af 50+ medarbejdere fra alle dele af organisationen, som deltog i identitets- og adfærdsworkshops i Norge, Sverige og Danmark.  
  • udvikling af en ny Employer Value Proposition med afsæt i de indsamlede indsigter. EVP’en  beskriver Envidan som arbejdsplads på et sprog, alle kunne se sig selv i og blev efterfølgende omsat til en ny employer branding-film.   
  • udvikling af et nyt værdikompas og ledelsesmaterialer, som Envidans ledere efterfølgende brugte til at afholde lokale værdiworkshops med alle kolleger. 
Effekt for hele forretningen 

I dag står Envidan med et fælles, praktisk og anvendeligt sæt adfærdsguidelines og ledelsesmaterialer, som kan leve i alt fra onboarding, teammøder, ledersparring og daglige beslutninger. 

Envidan er stadig i fuld gang med at implementere og sikre, at værdikompasset forankres i hverdagen hos både ledere og medarbejdere. Nogle af de effekter, som ingeniørvirksomheden allerede oplever, er:  

  • Stærkere sammenhængskraft på tværs af tre lande gennem et fælles værdikompas. 
  • Højere lederadoption af værdierne gennem den nye workshopstruktur og ledelsesmaterialer. 
  • EVP funderet i konkret medarbejderindsigt, hvilket styrker den interne buy-in – og Envidans troværdighed i rekrutteringsmarkedet 
  • Et styrket fundament for tiltrækning af STEM-talenter, fordi interne og eksterne fortællinger nu er 100 % alignende.  
  • En mere ensartet identitet i en organisation i vækst – et kritisk fundament for onboarding, engagement og kultur i de kommende vækstår.  

DK_Sådan kommer vi i mål – sammen_Poster_50x70cm_PRINT-images-1

 

Kontakt Kathrine, hvis du vil høre mere om casen.
Kontakt
Kathrine Graugaard
Partner og rådgiver