Blog
Derfor er ægte employee advocacy så sjældent
Sociale medier har gjort os til ubevidste eksperter i at lugte uoprigtighed og falskt engagement. Derfor kan det faktisk være værre for virksomheder at lave halvhjertet employee advocacy end slet ingen. Vi hjælper dig med at se faresignalerne og giver gode råd til at mestre den svære disciplin.
Indenfor træningsverdenen taler man ofte om, at en sportsudøver kan havne i en tilstand, hvor vedkommende ”is going through the motions”. Lad det være sagt med det samme: Det er ikke positivt ment! ”Going through the motions” er den tilstand, hvor en sportsudøver laver de samme øvelser i hvert eneste træningspas og måske det samme antal gentagelser, men uden antydningen af overbevisning – og hvad der er værre: Uden at der sker nogen positiv udvikling.
Det er ikke kun i træningssfæren, at ”Going through the motions” kan indtræffe. Det sker hver dag på LinkedIn og andre digitale platforme, hvor medarbejdere på landets arbejdspladser mere eller mindre frivilligt forsøger sig med disciplinen employee advocacy – altså at sælge historien om, at lige netop deres virksomhed er det mest fantastiske sted at tilbringe 37 timer om ugen.
Du kender helt sikkert ”Going through the motions”-typerne på LinkedIn. Dem med selfien foran en fuldstændig forglemmelig rollup i et messelandskab, der kunne være hentet på iStock og teksten ”Så er vi på plads på [Indsæt messe]! Kig forbi til en snak”. Eller det lidt underbelyste billede fra et konferencelokale med en powerpoint-præsentation i baggrunden og teksten ”Yay, en hel dag med skønne kolleger og friske perspektiver på [indsæt virksomhed]’s årlige strategiseminar”.
Ligesom med ”Going through the motions” i fitnesscentret kan vi sagtens se, at bevægelserne er der. Det ligner træning (eller employee advocacy). Men det føles ikke rigtig sådan, gør det?
Full disclaimer: Jeg ved godt, at det er HAMRENDE urimeligt at udskamme medarbejdere, der bare gør deres bedste for at gøre deres ledere glade og ”poste noget mere på LinkedIn”. Det er faktisk også urimeligt overfor de ledere, der har gjort sig den ulejlighed at lave en strategi for employee advocacy.
Det ændrer bare ikke på… at det faktisk havde været bedre helt at lade være.
Do or do not! There is no try
Når det handler om employee advocacy, gælder reglen nemlig, at ingenting er bedre end lidt. Eller sagt på en anden måde: Halvhjertet eller uoprigtig employee advocacy kan være værre end slet ikke at gøre noget. Mennesker er nemlig sociale dyr og derfor eksperter i at læse mellem linjerne, afkode skjulte signaler og tyde non-verbal kommunikation – og de evner har vi taget med ind i den digitale verden.
Så risikoen ved medarbejdere, der poster urealistisk begejstrede selfies iført julesweatere med kollegerne, er ikke, at følgerne på LinkedIn overser opslaget og scroller videre. Den virkelige risiko er, at følgerne – på nanosekunder og helt ubevidst – opfatter opslaget og arkiverer oplevelsen under ”jeeeesus, det ligner sgu en lam virksomhed!” og derefter scroller videre.
Du kan selv prøve det næste gang, du logger på LinkedIn. Når du støder på et opslag, prøver du at lave øvelsen, ”hvad tror de, at de siger?”, og ”hvad siger de i virkeligheden?”.
Et eksempel: Du støder på et opslag om at [indsæt virksomhed] har kåret [indsæt medarbejder] som månedens medarbejder.
- Hvad tror de, at de siger?: ”Vores virksomhed har samvittighedsfulde, arbejdsomme, glade medarbejdere!”
- Hvad siger de i virkeligheden?: ”Det er blevet [indsæt medarbejder]’s tur til at få vandrepokalen, der er den sørgelige erstatning for den lønforhøjelse, de burde have haft, hvis alt det vi skrev om ”proaktivitet”, ”konstant udfordrer sig selv”, ”går den ekstra mil” og ”vellidt kollega” var rigtigt.”
Grobund for ægte employee advocacy
Heldigvis behøver det jo ikke at være jeres virksomhed, der udsender ubevidst ufede signaler til omverdenen. For den gode nyhed er, at det faktisk kan lade sig gøre at lave en employee advocacy-indsats, der understøtter virksomhedens arbejde med at tiltrække og fastholde de helt rigtige folk. Den dårlige nyhed er, at det ikke er noget, som ledelsen kan fikse på et formiddagsmøde.
For den ægte (og sjældne) employee advocacy, hvor en medarbejder deler sin oprigtige begejstring og viden, kræver nemlig, at en række betingelser er til stede i virksomheden.
Byg et fundament af tillid
Langt de fleste indsatser strander lige her – eller ender i ”Going through the motions” –opslag. For tillid er nøglen til at medarbejdere kan være troværdige ambassadører. Skab en kultur, hvor medarbejdere føler sig trygge ved at dele deres oplevelser og meninger – og gør det ikke ved at stikke en 10-siders SoMe-håndbog med skrappe regler til alt fra emner til tone i hånden på dem. Det kan dræbe enhvers kreativitet og gå-på-mod. Guidelines og understøttelse er godt, som du kan læse i næste afsnit, men det må ikke stikke af Vær åben, lyt til medarbejderne og vær ærlig i din kommunikation.
Uddan og opbyg viden
Hvis tilliden først er på plads, så er de følgende punkter faktisk ren nedkørsel mod målstregen (for at bruge en Tour de France-metafor). Det er eksempelvis ikke svært at give medarbejderne de nødvendige værktøjer og viden til at kunne gå ud og være effektive ambassadører. Tilbyd træning i eksempelvis LinkedIn (hvis det er den rette kanal for medarbejderen – for EA kan også sagtens foregå på andre kanaler). Og sørg for, at ambassadørerne har et godt indblik i, hvad virksomheden egentlig laver og hvorfor. Jo mere medarbejderne ved om, hvad virksomheden egentlig laver og tilbyder af værdi, jo mere troværdige vil de være i deres budskaber.
Opfordr til personlig deling
Her skal det personlige ikke misforstås som ”privat”, for det er ikke feriebilleder, vi er ude efter. Nej, i stedet handler det om at give frihed til, at medarbejderne finder deres egen stil og tone, når de deler. Den form for autentisk deling skaber forbindelse og troværdighed. Lad medarbejderne vise deres individualitet, så de ikke bare fremstår som [indsæt medarbejder].
Vis de stærke ambassadører frem
Når virksomheden begynder at have medarbejdere, der faktisk vil bruge (og får tid og plads til af deres ledere!) noget af deres travle dag på at være ambassadører, skal I også sørge for at ”dele delingerne” til resten af virksomheden. Altså at I sørger for, at jeres medarbejderambassadører også bliver anerkendt internt, når de har delt. Sæt gerne ord på, hvorfor det fungerer, så andre kan lade sig inspirere. Men sørg for, at det ikke udvikler sig til en ukritisk helgenkåring af ambassadørerne, så de mere forsigtige medarbejdere føler, at det er uopnåeligt at begynde at dele selv.
Skal vi hjælpe med at klæde dine ambassadører på?
I Publico har vi hjulpet flere virksomheder med at komme ud over rampen med employee advocacy med et skræddersyet EA-forløb, der både hjælper ambassadørerne godt i gang med viden og vejledning – og holder dem i hånden med individuel sparring undervejs. Læs mere her: Employee Advocacy - Publico
Hvis du har læst så langt og ikke er blevet skræmt væk, har du måske også mod på at gå i gang med at lave en egentlig employer branding strategi for jeres virksomhed? Læs mere her.
Vil du i gang med employee advocacy?
Vi har sammensat en pakke, der skaber et solidt strategisk fundament og nogle klare rammer for indsatsen, som kan støtte netop jeres ambassadører og gøre det nemt for dem at lave indhold.
Gennem et engagerende uddannelsesforløb klæder vi både jeres kommunikationsansvarlige og jeres udvalgte ambassadører godt på til opgaven.