Blog

Her er de vigtigste indsigter fra HubSpots INBOUND23

Med AI som den nye, store spiller på marketing-banen var det ikke nogen overraskelse, at det også var omdrejningspunktet på HubSpots årlige konference. Her får du vores vigtigste indsigter fra INBOUND 23.

I starten af september samlede HubSpot mere end 70.000 kunder og partnere til deres årlige INBOUND-konference i Boston. INBOUND er en årlig event, der samler branchefolk inden for salg, marketing, kundeservice, webudvikling og meget andet. Formålet med konferencen er at præsentere de nyeste muligheder med HubSpots platform, men arrangørerne gør sig samtidig umage med at sammensætte et program, som giver deltagerne et dybdegående indblik i, hvilke tendenser der rører sig i faget.

I år var det store omdrejningspunkt AI og AI-værktøjer i HubSpot, hvilket nok ikke kan komme som nogen stor overraskelse, hvis man blot er en lille smule up to date med det digitale landskab.

I Publico er vi certificeret HubSpot Gold Partner, og vi bruger platformen både til intern brug og som et værktøj, vi implementerer hos vores kunder. Vi har været med i Boston flere gange, men i år fulgte vi INBOUND 23-konferencen virtuelt. Og du skal selvfølgelig ikke snydes for de spændende og relevante updates og tendenser, så her får du et par highlights.

CEO Yamini Rangan: Den ændrede kunderejse 

Konferencen åbnede med en meget veloplagt Yamini Rangang, som er HubSpots CEO. Hun gav sit personlige take på, hvor kunderejser er på vej hen i dag i et skiftende digitalt landskab.

Rangang peger på 4 interessante tendenser, som også er relevante i en dansk sammenhæng:

1) Fra Google til SoMe
Når du som forbruger befinder dig det sted i kunderejsen, hvor du er blevet opmærksom på et bestemt behov, er næste step normalt research på mulige løsninger (det er den fase, vi tit kalder for overvejelsesfasen). Som forbrugere har vi i lang tid haft Google-søgninger som vores go-to til at gennemsøge markedet. Men ifølge Yamini viser data, at vi i stedet i stigende grad begynder at ty til sociale medier, når vi skal undersøge nye produkter og løsninger.

2) Don’t convert, but converse
Download af e-bøger og skabeloner har i lang tid været i høj kurs, og de potentielle kunder har haft det fint med at konvertere på masser af hero content. Men nu begynder de i stedet at foretrække i dialoger med rigtige mennesker. Der ses altså en tendens til, at du som potentiel kunde hellere vil tale med (fag)folk frem for eksempelvis at hente en e-bog – det som Yamini kalder ”don’t convert but converse”. Det taler blandt andet for at implementere chat-løsninger på virksomhedens website.

3) Personlig frem for personaliseret købsproces
Også ved købsbeslutningen ser vi en ændring i kundernes adfærd og præferencer. Tidligere har de været tilfredse med en personaliseret købsproces, som vi blandt andet har håndteret marketingmæssigt ved at indsætte automatisk navn og andre tokens i e-mails til kunderne. I dag vil kunder dog hellere have en personlig købsproces, hvor du får tilbudt noget helt personligt, der passer specifikt til dit behov. Så i stedet for at se alle kunder som én, skal man i stedet betragte dem som enkeltindivider, der skal have skræddersyede tilbud og henvendelser.

4) Fra reaktiv til proaktiv efter køb
Når kunden har gennemført sit køb, skal de ikke blot parkeres – de skal stadigvæk holdes i hånden. Det er nemlig blevet endnu vigtigere end tidligere at vedligeholde og pleje sine kunderelationer. Derfor skal vi ikke betragte kunderejsen som afsluttet ved købet, men huske at følge op på kunderne, så de føler sig set og prioriteret.

 Og hvordan imødekommer man så disse tendenser?

Yamini kom i sit oplæg med flere anbefalinger om at anvende AI som redskab til at imødegå de nye tendenser. Først og fremmest mener hun, at virksomheder bør opdatere deres content-strategi med AI-værktøjer samt opsætte noget så banalt som en AI-chatbot. Derudover foreslår hun, at man bruger AI-værktøjer til at effektivisere og automatisere de interne salgsprocesser.

Produktchef Andy Pitre: De bedste AI-værktøjer til marketing og salg 

Og hvilke AI-værktøjer kan man så konkret bruge i sit daglige arbejde som marketing- eller salgsansvarlig? Det gav produktchef Andy Pitre en gennemgang af i sit oplæg på INBOUND 23.

HubSpot har i lang tid defineret sig som et klassisk CRM-system, men selvforståelse og italesættelsen går mere og mere i retning af en ”AI-drevet kundeplatform”. Med det nye HubSpot-AI – dvs. AI-funktionalitet, som er bygget ind i CRM-softwaren – får du en bred samling af AI-værktøjer. Nogle af værktøjerne er allerede kendte og elskede, men kommer her i en forbedret udgave, som er målrettet den konkrete anvendelse.

Her er nogle af de værktøjer, som HubSpot allerede har introduceret i deres platform:

1) Content-assistent: Et værktøj der hjælper dig med at skrive indhold – du skal blot fortælle algoritmen, hvad den skal skrive om. Den kan også bruges til at ændre tone-of-voice i tekstindhold, som du allerede har produceret.

2) Campaign-assistent: Ved at besvare nogle spørgsmål, kan dette værktøj udarbejde en hel kampagne for dig. Baseret på nogle få input, kan algoritmen skabe både en landing page, skrive e-mails og komme med forslag til SoMe-opslag.

3) Website-assistent: Med dette værktøj kan du få produceret en grundlæggende hjemmeside.

4) Reporting-assistent: Dette værktøj kan fremtrylle skræddersyede rapporter til dine behov. Ud fra dine prompts til HubSpot vil assistenten automatisk generere en rapport, som du kan gemme og indsætte i dit dashboard.

5) AI-chatbot: Dette værktøj læser dit website igennem og besvarer chat-spørgsmål på baggrund den information, den får fra disse websites.

Vi skal understrege, at AI-værktøjerne stadig er betaversioner, så det er ikke færdigudviklede produkter (endnu!). Hvis man spørger Andy (eller os), skal vi dog blot væbne os med tålmodighed. Vi kommer nemlig til at få både en række forbedrede og opdaterede værktøjer - og en flottere brugerflade til dem – i løbet af relativt kort tid.

For nogle af værktøjerne kan det være et spørgsmål om måneder, inden de er brugbare – om ikke andet så til at starte eller støtte din content-produktion. Du vil dog ofte skulle lave en manuel efterbearbejdning af det indhold, AI-assistenterne foreslår. Og dansk er ikke det sprogområde, som de er stærkest i. Men hvis et AI-værktøj kan spare dig for halvdelen af det tunge arbejde, er det også værd at tage med.

HubSpot Co-founder Dharmesh Shah: Fremtiden for AI

Hvordan ser fremtiden ud med AI som den store medspiller? Og hvor er AI-trenden på vej hen?

Medstifter af HubSpot, Dharmesh Shah, deltog også på INBOUND 23, og han præsenterede sit bud på nogle mere overordnede fremtidsperspektiver på AI.

I det nye dating-landskab taler man meget om ”red flags” – nogle faresignaler eller træk ved en person, som man skal passe på. Og ifølge Dharmesh har AI også nogle sådanne red flags. Et af de disse er, at AI nogle gange får hallucinationer og derfor generer outputs, som den tror er rigtige – uden at være det. Et andet red flag er, at algoritmen nogle gange spytter data eller information ud, der er lodret forkert.

Når Dharmesh Shah vurderer AI’s fremtid, fremhæver han, at AI også kommer til at genere outputs til computere – og altså ikke kun til mennesker. I den forbindelse argumenterer han også for, at vi kommer til at gå fra statisk AI, der blot spytter noget data ud til os, til en mere dynamisk AI-variant, hvor den kunstige intelligens også stiller spørgsmål tilbage, og altså interagerer mere med os.

Derudover vil det i fremtiden også være muligt at bruge video, billeder og lyd som input-materiale – i modsætning til nu, hvor AI stort set kun tager imod tekst-inputs.

Og nu sidder du måske tilbage med det helt store spørgsmål: ”Vil AI tage mit job?”

Hvis du spørger Dharmesh, så kommer AI formentlig til at tage dit job på et tidspunkt. Til gengæld vil det også give dig et nyt job, som er endnu bedre end det gamle. For med AI kommer du med al sandsynlighed til at blive bedre rustet til at udføre dit arbejde, og du vil få nogle nye ekspertiser og værktøjer, der gør dig mere effektiv til den opgave, du skal løse.

Er du blevet nysgerrig på, hvad HubSpot og Inbound Marketing kan gøre for din virksomhed? Så hent vores e-bog om inbound marketing lige her. Du kan os kontakte Thomas Mandrup eller Burak Gültekin og høre mere om, hvordan vi har hjulpet andre kunder med at styrke marketing- og salgsindsatsen med HubSpot.

Er du blevet nysgerrig på Inbound Marketing?

Hent e-bogen, der giver dig et grundigt indblik i begrebet og fortæller, hvordan du kan få flere og bedre leads, som du kan konvertere til betalende kunder.