Blog

Film på SoMe: Sådan mestrer du de korte formater (del 2)

Vi fortsætter listen over, hvad du skal vide i forhold til brugen af korte film - både hvad angår indhold, format og kanal. Her får du de resterende 5 tips til at distribuere dine korte film, så din målgruppe ender i nettet.

Fik du ikke læst del 1 af indlægget med de første 5 tips til produktionen af korte film? Læs det her.

Fisk med de rigtige formater på de rigtige kanaler

Som antydet i del 1  af indlægget kræver det ikke kun filmsnilde at fange din målgruppes opmærksomhed på SoMe med film. Det kræver i lige så høj grad, at du har styr på dine formater og kanaler. Der er en verden til forskel på LinkedIn og Instagram – og ikke kun visuelt. Det er også to meget forskellige målgrupper. Sagt lidt kantet, så kan en CEO godt stille sig op på LinkedIn og tale i et corporate sprog. Men det er nok en god idé at alliere sig med en influencer, hvis I som virksomhed vil lykkes med det samme budskab på TikTok - medmindre din CEO er helt ajour med, hvordan man taler ind i platformens popkultur.

Vores digitale konsulent, Julie, giver dig derfor nedenstående fem tips til, hvordan du lykkes med distribueringen af dit korte filmformat: 

1) Tilpas filmens indhold til platformen

Den karikerede sammenligning af LinkedIn og TikTok skulle gerne have gjort det klart, at der er nogle forskellige forventninger til platformene. Simpelthen fordi vi som brugere benytter dem til forskellige formål og i forskellige sammenhænge. Det betyder, at selvom du lykkes med at udkomme med et budskab på LinkedIn, så er der risiko for, at det falder til jorden på Instagram – og omvendt. Ergo kan du godt prøve reels, videoannoncer og andre filmformater af på de forskellige platforme, men indholdet og budskabet skal tilpasses.

2) Pak den pænt ind, så det passer til platformen

Dette er selvfølgelig vigtigt at tage højde for, allerede før du går i gang med at optage. Instagram er f.eks. i højere grad en B2C-platform, hvilket stiller andre krav til æstetikken end LinkedIn, der er bedre til det mere corporate og tunge format. Så overvej indpakningen, alt efter om platformen er hyggelig, æstetisk stram, professionel, konservativ, ung, osv.

3) Lav versioneringer af samme film, hvis den skal antage forskellige formater

Det siger måske lidt sig selv, at hvis din film både skal agere story og indgå i et opslag, så kræver det to versioner af den samme film. Så før du uploader din film til LinkedIn, Twitter eller TikTok, så sørg for at du har styr på dit format – vi har lavet tjeklisten for dig.

4) Test, test, test - og mål på indsatsen

Du kan lave nok så mange versioneringer af filmen, men for at finde ud af, hvilken der kan sælge sand i Sahara, og hvilken der preller af på målgruppen, så skal du teste dem op mod hinanden og måle på effekten. Du kan teste den samme video i flere formater ved f.eks. at lave starten om, ændre på lyden, skrue op og ned for effekter og på den måde ændre på indholdet.

5) Mål på trafik frem for på videovisning 

Når vi snakker annonceringsmål, så er der en væsentlig forskel på korte og lange film, som er værd at have for øje. Lange film vil næsten altid blive målt på visninger, hvorimod de korte film er gode som trafikdrivere. Så gør dig filmens målsætning klar fra start – det handler ikke nødvendigvis om, at dine modtagere skal se filmen til ende.

That’s it. Nu er det op til dig at trække en gammel sweater på og gå ud og hive målgruppen i land. Til gengæld lover vi, at det her fra ikke kan gå helt i fisk. 

Stadig på dybt vand? Lad os hjælpe dig med, hvor og hvordan du skal distribuere dit indhold.

Download vores SoMe-strategi på ét ark

Denne one pager i Excel sikrer dig lige det, du søger: Overblik. Et værktøj, der skaber fremdrift og sammenhæng i den daglige SoMe-kommunikation. Og et praktisk arbejdsredskab til at måle effekten af dit arbejde på sociale medier.