Flere kvalificerede ansøgere, færre fejlrekrutteringer, øget trivsel blandt medarbejderne og lavere omkostninger. Lyder det som sød musik i dine HR-ører? Så læs endelig videre.
I dag er medarbejderne som regel den vigtigste ressource, men de gode kandidater hænger desværre ikke på træerne. Af den grund bør du arbejde strategisk med employer branding. Det vil gøre det tydeligere for personer uden for virksomheden, hvad I er for en arbejdsplads, og hvorfor det er fedt at arbejde netop hos jer.
Employer branding handler om at forbedre jeres omdømme som arbejdsplads. Det er i strategien, at I definerer budskaber, kanaler og målgrupper – med afsæt i forretningen.
I seks trin beskriver vi her, hvordan I som virksomhed kan gribe arbejdet an for at sikre det nødvendige fundament for en strategisk og veltilrettelagt employer branding-indsats.
Du kan også se Livs webinar Employer branding: Sådan får du kvalificeret arbejdskraft.
1) Forstå jeres forretning
For at ”sælge” et job til en kommende medarbejder er det vigtigt, at I kender jeres virksomhed helt ind i marven – og fortæller ærligt om den. Et troværdigt employer brand kræver nemlig, at fortællingen om jeres virksomhed er autentisk og hænger sammen hele vejen rundt i organisationen. Det betyder også, at det ikke kun er ledelsen, som skal kunne nikke genkendende til fortællingen, men også de øvrige medarbejdere.
Bliv skarpe på, hvem er I som virksomhed.
Inden I investerer bare én krone i employer branding, bør I vide, hvad udfordringen egentlig er. Det kan I finde ud af ved at svare på følgende spørgsmål:
2) Forstå jeres målgruppe
Desværre sker det ofte, at virksomheden glemmer, hvem modtageren er, når de skriver et jobopslag. Målgruppen er dog ret så afgørende for kanalvalg og vinkling – og der er stor forskel på, om en potentiel ønskekandidat stadig er under uddannelse, er nyuddannet, ledig eller har 5, 10 eller 20 års erfaring.
For at finde ud af, hvordan I skal appellere til jeres ønskede målgruppe, kan I spørge jer selv:
… eller endnu bedre: Spørg dem!
Når du arbejder med dine målgrupper, kan det være en stor hjælp at tænke i employer branding-personas. En persona er en beskrivelse af en fiktiv kandidat ud fra indsamlet data. Det giver dig mulighed for at kommunikere målrettet til for eksempel den it-studerende i Odense eller projektlederen med 10 års erfaring indenfor en specifik branche.
Læs mere om udvikling af personas i dette blogindlæg.
3) Optimér jeres employer value proposition (EVP)
Når I har forstået virksomhedens forretning og defineret, hvem jeres ønske-målgrupper er, er det tid til at kigge på jeres employer value proposition (EVP).
En EVP er et sammenkog af de fordele og styrker, som din målgruppe finder mest attraktive ved din virksomhed, og som du derfor skal sætte spot på i din rekruttering.
EVP’en giver jer et fast holdepunkt for al rekrutteringskommunikation i virksomheden på tværs af afdelinger, skribenter og kanaler. Den leverer optimalt set konkrete formuleringer til jobannoncer, artikler, film og website. Gevinsten er, at I får de samme byggesten og dermed en ensrettet kommunikation af, hvorfor det er fedt at arbejde i jeres virksomhed.
Hent vores step-by-step guide til at skabe virksomhedens employer value proposition.
4) Find din virksomheds sweet spot
Et stærkt employer brand eksisterer i krydsfeltet mellem 1) det, som arbejdspladsen reelt kan tilbyde (EVP’en) 2) det, som målgruppen ønsker, og 3) hvordan virksomheden differentierer sig fra konkurrenterne.
Mange virksomheder har enslydende kerneværdier, hvilket gør det svært for jobsøgende at skelne mellem arbejdspladser og vurdere, hvor de kunne passe godt ind. Så gå i størst muligt omfang udenom konkurrenternes værditilbud, men vær nysgerrig på, hvordan konkurrentlandskabet ser ud og derefter gå i gang med at definere, hvad der gør jeres arbejdsplads unik.
Disse findings skal holdes sammen med kendskabet til jeres målgruppe og employer value proposition fra punkt 2 og 3, så I kan definere, hvor jeres sweet spot gemmer sig. Det kan være, at I tilbyder X gode udviklingsmuligheder for Y målgruppe indenfor Z branche.
5) Sammensæt det rigtige kanalmix
For at tiltrække den relevante arbejdskraft er det afgørende at være til stede på de kanaler, hvor målgruppen befinder sig. Og dem kender du jo allerede takket være dit persona-arbejde.
Det er en god ide at inddrage medarbejdere i processen, da de kan tjene som ambassadører, og du kan få gavn af deres netværk, særligt på sociale medier.
Læs også: Sådan finder talenterne frem til jer.
6) Sæt mål, og følg op
For at en ledelse kan se, om jeres employer branding-indsats har båret frugt, er det nyttigt at have nøgletal at måle resultaterne ud fra. Det kan for eksempel være, at I måler virksomhedens tiltrækningskraft og brandkendskab. I kan blandt andet spørge jer selv:
Med klare mål og løbende evaluering kan I sikre jer, at virksomhedens employer branding ikke bliver en støvet hyldesucces, men en indsats i fremdrift og udvikling. Når det er sagt, er det også vigtigt, at I ikke måler jer ihjel. Med alt for mange målepunkter kan I miste fokus. Udvælg derfor få, men gode mål.
5 tips: Sådan kommer du i gang med at effekt-måle.
Vi håber, at dette blogindlæg har givet dig mod på at begynde arbejdet med virksomhedens employer branding-strategi.
Du kan læse mere på vores side dedikeret til employer branding, hvor vi har samlet en masse guf om emnet. Du kan også hente vores e-bog om selvsamme emne lige her.