I en finansbranche, der er præget af usikre tider og nervøse kunder, bliver effektiv og tydelig kommunikation med virksomhedens interessenter så meget desto vigtigere.
For at fastholde positionen i markedet skal medarbejdere, kunder, aktionærer og tilsynsmyndigheder tilgodeses med værdifuld kommunikation. Derfor er finansvirksomheder tvunget til regelmæssigt at vurdere, om kommunikationen er fintunet til at drive de agendaer, som er mest relevante for interessenterne.
Her spiller thought leadership en stor rolle. At ramme din målgruppe med værdiskabende budskaber på de rigtige tidspunkter giver finansielle virksomheder muligheden for at skabe den brandbevidsthed og de associationer, der er nødvendige for at sikre fremdrift i forretningen på et tillidsdrevet marked.
Her kan du læse om de vigtigste faktorer, der kan sikre, at din finansielle virksomhed formår at blive thought leader på virksomhedens vigtigste områder.
Finansvirksomheder er velsignet med store mængder data, som kan benyttes i kommunikations- og salsstrategien. Værdifulde rapporter med specifikke temaer henvendt til specifikke målgrupper er guld værd for nuværende og potentielle kunder, som kan bruge disse oplysninger til at forbedre deres egen økonomi. Den samme information kan udsendes til medier, hvilket styrker virksomhedens troværdighed i den brede befolkning.
Brug derfor dine data flittigt, når du går i gang med at lave indhold. Og brug virksomhedens interne ressourcer bedst muligt. De dygtige økonomer i organisationen kan være med til at drive og forædle agendaer ved hjælp af data og analyser.
Inden du går i gang med at skyde indhold afsted, skal du være bevidst om dine egne styrker. Hvor er det, I er gode? Og ikke mindst: hvor synes kunderne, at I er gode?
Det er vigtigt at bruge din virksomheds styrker til at udarbejde en indholdsplan, hvor du kan formulere de centrale budskaber, som skal gå igen i alt dit thought leadership-indhold. Tag som eksempel realkreditinstitutterne, som er dygtige til at drive boliglånsagendaen.
Når du har udvalgt dine unikke salgsargumenter, din målgruppe og den type indhold, du vil producere, vil nogle kanaler til distribution være mere passende end andre. Bedøm gyldigheden af en kanal ved at tage udgangspunkt i målgruppens tilstedeværelse på kanalen, kvaliteten af indholdet på kanalen og brandværdien af kanalen.
For moderne finansvirksomheder, der ønsker at positionere sig, vil langt det meste indhold skulle distribueres online. Det kan eksempelvis ske på virksomhedens egen LinkedIn-side, sponsorerede redaktionelle placeringer, proaktiv PR og videointerviews på Youtube.
Thought leadership-indhold kan have mange former. For eksempel artikler, pressemeddelelser, video, lyd, infografik, præsentationer, billeder eller e-mails. Men vigtigst er det, at dit indhold stemmer overens med virksomhedens positionering, målgruppe og kanaler.
Adskillige finansielle servicevirksomheder har formået at blive thought leaders på hver deres område. Publico-kunden Experian er et godt eksempel. Den globale data- og analysevirksomhed producerer jævnligt indhold om konsekvenserne af nye udviklinger og praktiske råd for ikke blot kunderne, men for branchen og samfundet som helhed.
Experian ønsker at drive en agenda om ansvarlig långivning i den brede offentlighed. Og formår ved hjælp af rapporter og PR at fremstå troværdig med budskabet om at opfordre finanssektoren til at tage et fælles ansvar for, at ingen danskere ender i en negativ gældsspiral, der er svær at komme ud af.
Hvis du ønsker at blive klogere på Publicos tilgang til finansbranchen, kan du læse mere på vores ydelsesside til finansbranchen.
Her kan du se, hvordan vi konkret hjælper virksomheder i gang med thought leadership.
Se også vores webinaroptagelse om thought leadership her.