Thought leadership kan virke som en både fluffy og halv-besværlig geschäft, men der er alligevel nogle skridt, alle thought leaders in spe bør følge, for at opnå enorme følgerskarer og et troværdigt omdømme (der driver big business).
Hvis du lige nu lægger planer om en udflugt mod thought leader-berømmelse, så er det nu, du skal finde notesblokken frem.
…Og du skal da også komme til vores seminar ”Thought leadership på LinkedIn” torsdag den 24. oktober i Aarhus. Ikk?!
For hvem vil ikke gerne være thought leader indenfor sit felt?
Men hvordan ender en person eller en organisation på thought leadership'ets piedestal? Tjah, det har vi faktisk en ret god idé om.
I bogen ”The Visible Expert” har Hinge Marketing interviewet 130 af de største thought leaders i Guds eget land. Baseret på disse input har Hinge nedkogt rejsen mod thought leadership-succes til en letfordøjelig 7-trins Maggi-terning – med tre snydekoder til dem, der craver den helt koncentrerede hemmelige sovs.
I denne artikel serverer vi herligheden på det flotte musselmalede stel fra mormor. Værsgo:
Thought leadership kræver lidenskab og engagement. Du skal brænde for det emne, du vil eje. Så sørg for at vide, hvad du vil, før du går i gang. Og hvis du ikke føler engagementet, så er det ikke værd at bruge tiden på. Så gå i tænkeboks, og beslut dig for det område, du vil eje, og læg så den nødvendige energi i det! Nu har du dit overordnede mål. Og det kan du med fordel skrive ind i din workbook til at komme i gang med thought leadership.
Dit brand er et produkt af dit omdømme og din synlighed. For at blive thought leader skal du udvikle begge dele. Du skal derfor være strategisk i brandingen af dig selv og omhyggelig med at kommunikere et konsekvent budskab på tværs af alle dine kanaler. For at opbygge synlighed skal du udvikle en stærk offline og online tilstedeværelse. Du kan evt. starte i vores strategi-på-et-ark.
Læs også: 5 grunde til at du skaber B2B-leads med thought leadership.
Du kan være den mest talentfulde ekspert i verden, men uden et publikum, kommer du ingen vegne. Det, som skal adskille dig fra resten, er, at du publicerer blogs, videoer, artikler osv. oftere end dine konkurrenter. Husk på at være til stede på sociale medier med dit eget take på en problemstilling inden for dit område. Hvad enten du er på konference, eller du lægger planer på kontoret.
Gode nyheder: vi holder seminar i Aarhus den 24. oktober og i København den 12. november om lige præcis dét; at være til stede på LinkedIn på en thought leader-agtig måde. Tilmeld dig seminaret ”Thought leadership på LinkedIn” her.
Hvis du ikke har ekspertise, kan du ikke blive thought leader. Sådan er det. Selv ikke dine stålsatte blå øjne kan redde dig, for dine omgivelser vil hurtigt gennemskue distance-blænderiet. Du skal derfor sørge for at opbygge ekspertise løbende ved at forbedre dine færdigheder og uddanne sig selv. På den måde holder du dig på forkant med nye trends - og det gør indtryk på både følgerskare og kunder. Men husk at fastholde en oprigtig nysgerrighed, som er din drivkraft til at blive klogere og bidrage med unikke perspektiver.
De fleste thought leaders brillerer på kommunikationsfronten. De er lige så komfortable med at afholde et webinar som med at levere en keynote eller skrive en kioskbasker-tekst. Men ikke alle er naturligt begavede talere eller forfattere. Hvis du har identificeret kommunikation som en svaghed, er det på tide at blive bedre. For det kan mestres med øvelse. Men først skal du erkende, hvor dine svagheder ligger.
Et af de definerende kendetegn ved en thought leader er evnen til at gøre komplicerede emner forståelige. Mange eksperter, som ikke er thought leaders, taler et sprog, som normale mennesker ikke forstår. Men sandheden er, at de bedste thought leaders også er gode undervisere. De er begejstrede for deres niche og inspirerer folk omkring dem. Men frem for alt uddanner de deres publikum og formidler kompleks viden forståeligt. I jagten på at blive dine følgeres bedste lærer, benytter mange thought leaders sig af webinarer.
Hinge Marketing har rent faktisk identificeret 5 karakteristiske thought leadship-typer. Test dig selv her, og find ud af, om du er mere Rasmus Modsat, end du er forskertypen.
Når du tænker på alle de specialiserede færdigheder, du skal bruge for at opbygge dit ekspertbrand. Lige fra søgemaskineoptimering til mundtlige præsentationer, er det let at blive modløs. For skidtet tager jo tid! Og det har du sjældent. Her er det vigtigt, at du søger hjælp. Succesfulde ledere og virksomheder fokuserer på at få hjælp fra de rigtige mennesker helt fra begyndelsen.
Hvis du er lyn-scrollet til bunden af den her artikel, vil jeg venligt, men bestemt, anbefale dig at lyn-scrolle til tops igen. Du skal altså have de første 7 steps med.
Nå, men Hinge identificerer også de tre vigtigste fællesnævnere for de thought leaders i deres undersøgelse, der er kommet aller-hurtigst til tops:
At finde et nichemarked og kommunikere til et meget specifikt publikum hjælper thought leaders med at blive bemærket hurtigere. De stærkeste thought leaders fokuserer deres ekspertise på et snævert målmarked og gør det tidligt i deres karriere. På den måde bliver det nemmere at differentiere sig fra konkurrenterne, hvilket også gør branding og markedsføring nemmere.
Alle thought leaders bruger kvalitetsindhold til at opbygge deres brands. Men de bedste har en kraftfuld content marketing-strategi på plads. Hvis du vil hurtigt til tops, skal du altså starte din content marketing-indsats hurtigt og tidligt – og producere indhold ofte og på mange kanaler.
Og kvalitetsindhold er der da ved gud brug for. Faktisk er der efterhånden kommet decideret lort i marketingmaskinen. Det (og hvordan du får rengjort maskineriet) kan du læse om her.
85 procent af de største thought leaders i undersøgelsen har skrevet en strategisk fokuseret bog proppet med originale idéer til deres nichemarked. Det er helt tydeligt, at en bog er en synlighedskatalysator, der giver øjeblikkelig troværdighed og åbner døre til partnerskaber, foredrag, medieinterviews og keynotes til brancheevents. Du kan med fordel indtænke bogen i din content marketing indsats, så du kan samle dine tekster til et digert værk, som skaber plads til dig øverst på troværdighedshylden.
Er du klar-parat til thought leadership? Lad os hjælpe dig i gang. Læs mere om dét her.