Sociale medier har skabt unikke muligheder for at positionere dit brand og sætte spot på dine produkter eller tjenester på en lettilgængelig måde. Virksomheder kan i dag nå ud til mange potentielle kunder hurtigt, men også skabe dialog, der kan føre til dybere forståelse og loyalitet.
Det kan for eksempel ske på Metas Instagram, som stadigvæk er en af de mest populære billed- og videodelingstjenester og meget relevant for mange af de organisationer, vi hjælper hos Publico.
Men hvor ofte skal du poste på Instagram for at opnå den perfekte balance mellem engagement og spam? Det helt videnskabeligt korrekte svar har indtil nu været svært at komme frem til. Men tidligere i år publicerede en gruppe forskere et studie, der giver et bud.
I en analyse af 460 indholdsskabere på Instagram fandt forskerne, at både likes og kommentarer stiger, jo mere der postes på Instagram. Der er dog en grænse for lyksalighederne. Mere end 45 opslag om måneden førte til et fald i likes og kommentarer.
For at maksimere engagement på Instagram er det altså anbefalet at poste 1-2 gange om dagen.
Resultaterne indikerer, at når frekvensen af indholdsdelingen øges, stiger brugerengagementet til et vist punkt, men falder efterfølgende. Grunden til, at engagementet falder, når indholdsskabere poster for ofte, er besvaret i dette studie. For eksempel kan brugerne få en oplevelse af, at indholdet er uautentisk, ensformigt og opportunistisk.
10 stykker indhold per uge. 45 stykker indhold per måned. 540 stykker indhold per år. Det kan få læberne til at bæve hos enhver marketingansvarlig. Men der er ingen grund til at gå i panik. Mindre kan gøre det, og det kan du også (get it?!).
For at opnå en konsekvent tilstedeværelse på sociale medier, er det vigtigste sådan set at udvikle et velorganiseret og effektivt system til at starte med. Det kan du gøre ved at følge disse trin:
Læs også: Sådan laver du en social media strategi til din B2B-virksomhed.
Læs mere om vores tilgang til sociale medier her.