Trods stort fokus på automatisering af e-mail marketing i de seneste år er det klassiske e-mail nyhedsbrev stadig en fast og stabil del af repertoiret hos de fleste virksomheder.
Ifølge Litmus 2021 State of Email rapport benytter 81% af alle adspurgte virksomheder sig af nyhedsbreve, hvilket placerer nyhedsbrevet på førstepladsen over de mest anvendte typer af e-mail markedsføring.
Der er altså stor sandsynlighed for, at dine ønskekunder modtager nyhedsbreve fra en lang række andre virksomheder. Så hvordan bærer du dig ad med at skabe et nyhedsbrev, der skiller sig ud blandt mængden? Læs med, og få vores fire råd til, hvordan du udnytter dit nyhedsbrevs fulde potentiale.
Et nyhedsbrev er ikke bare noget, der skal skrives, overstås og sendes ud. Det kræver lidt arbejde, før du overhovedet kan gå i gang med selve skriveprocessen. Før du begynder på dit nyhedsbrev, er der en række områder, du skal have styr på.
Først og fremmest bør du overveje, hvilken rolle e-mail spiller i din strategiske værktøjskasse. Det kan derfor være en god idé at spørge sig selv: Hvad er formålet med nyhedsbrevet? Hvordan understøtter indholdet min virksomheds forretningsmål? Og hvordan passer e-mail ind i min kommunikations- og marketingstrategi?
For en B2B-virksomhed er målet sjældent at opnå et direkte salg igennem dine nyhedsbreve – se i stedet nyhedsbrevet som en langvarig investering, der plejer og fastholder forholdet til dine modtagere. Dit nyhedsbrev er et oplagt værktøj til at opbygge tillid, fange modtagerens opmærksomhed og guide modtageren videre til resten af dit spændende indhold.
På denne måde kan nyhedsbrevet bidrage til både at drive trafik til dit nyeste indhold og til at øge værdien af dit allerede eksisterende indhold som blandt andet blogindlæg, guides, e-bøger, webinar-optagelser og case-beskrivelser. Dette forudsætter selvfølgelig, at du i forvejen abonnerer på content marketing-tilgangen og allerede har noget i content-banken, der er værd at dele.
Ifølge Litmus’ rapport producerer mere end 65% af de adspurgte markedsføringsfolk mindst to versioner af den samme mail. Du kan derfor passende spørge dig selv, om én version af dit nyhedsbrev er nok. Hvis du har tilstrækkelige informationer på dine modtagere, kan det være en god idé at inddele modtagergruppen i segmenter, så du bedre kan ramme dem lige i deres behovs-solar plexus. Det er ikke sikkert, at landbrugssektoren og IT-branchen har samme interesser.
Du kan læse om segmentering og meget mere i vores blogindlæg 8 tips for B2B-typer til at få mere værdi ud af e-mail marketing
Du kan have gjort dig nok så mange overvejelser om dit nyhedsbrev, men hvad nytter et hamrende godt og relevant indhold, hvis dit nyhedsbrev forbliver uåbnet? Heldigvis kan du med få tiltag øge din åbningsrate og gøre dig mere synlig og imødekommende hos din modtager.
Afsenderen, emnelinjen og pre-headeren udgør det første møde mellem dit nyhedsbrev og din modtager. Det er altså her, du kan fange modtagerens opmærksomhed, før deres øjne scanner resten af indbakken.
Afsenderen skal gøre det hurtigt og nemt for modtageren at afkode, hvem nyhedsbrevet er fra. Her har du mulighed for at angive både navn og e-mail adresse. Navnet kan være en person, virksomhedsnavn eller en kombi som ”Uffe fra Publico”. Medmindre du er meget tæt forbundet med dine modtagere, bør du som minimum altid inkludere virksomhedsnavnet. E-mail adressen skal helst matche din virksomhed. Det er helt ok at anvende en generel mail-konto som ”info@virksomhed.dk”, men en noreply-adresse signalerer til dine modtagere, at du egentlig ikke orker at høre fra dem. Og husk at verificere dit afsenderdomæne, det reducerer risikoen for at havne i spamfilteret.
Emnelinjen fortæller, hvad modtageren kan forvente af dit indhold. Emnelinjen skal både være imødekommende, æggende og vækkende. Den skal tale til modtagerens behov og interesser, ikke til dine egne. Men fat dig i korthed. Brug helst ikke mere end 9 ord og 60 anslag. Du kan med fordel indsætte personalisering som ”Hej [navn]”, hvis du er sikker nok på, at du har styr på din data.
Pre-headeren (nogle gange kaldet preview) kan du bruge til at engagere og vække interessen yderlige hos din modtager. Men som så meget andet har du en begrænset mængde tid, så hold den gerne kort. Hvis din pre-header skal kunne ses på en bred vifte af enheder, er 30-80 anslag, ifølge MailChimp, en passende længde. Skriver du den for lang, risikerer du både at miste modtagerens interesse samt overskride den plads du har til rådighed.
Fælles for emnelinjen og pre-headeren er, at de skal være troværdige, fortælle modtageren, hvad vedkommende kan forvente, og holde hvad de lover. Oversælger du varen, vil modtageren føle sig snydt – og så gør de sig næppe den ulejlighed at åbne dit nyhedsbrev næste gang. Brug gerne A/B-test til at prøve forskellige formuleringer af.
Du har nu fået modtageren til at åbne dit nyhedsbrev. Så langt, så godt. Men bolden er kun halvvejs i mål. Nu gælder det om at få modtageren til at læse dit indhold. Her er en vigtig huskeregel, at dit nyhedsbrev kun vil skabe værdi for din virksomhed, hvis det skaber værdi for din modtager. Det er derfor vigtigt at overveje indhold, formidling og opbygning grundigt. Er indholdet relevant for modtageren? Er det formidlet på en spændende måde? Og er opbygningen indbydende og overskuelig?
Udsend kun indhold, der er relevant for din modtager. Men undgå at spare til bunke. Du skal ikke samle en masse indhold for derefter at sende alt afsted i det samme nyhedsbrev. Læserens opmærksomhed falder stille og roligt, jo mere indhold du fylder i mailen. Udvælg derfor blot et par nyheder, historier, eller produkter du vil have fokus på. Du kan med fordel arbejde med en teaser-model, hvor du giver en lille forsmag på indholdet og så linker videre til din hjemmeside eller blog.
Servér indholdet på en lækker måde. Selv de tungeste emner kan gøres spændende, hvis du formår at formidle det godt. Find din egen unikke stil, der fanger modtageren.
Vigtigst er, at det ser indbydende og overskueligt ud - ingen gider se på en wall of text. Brug afsnit og visualisér dit indhold med relevante billeder, illustrationer og film.
Nu har modtageren både åbnet og læst dit nyhedsbrev – men hvad så nu? Hvis din modtager finder dit indhold interessant, er det vigtigt, at du gør det nemt for dem at læse mere.
Nyhedsbrevet kan være en effektiv måde at skabe trafik på din hjemmeside, så udnyt potentialet, og anvend Call-to-Action (CTA’er) i dine e-mails. På den måde kan du nemt lede din modtager videre til andet relevant indhold på din hjemmeside.
Det er dog ikke helt lige meget, hvordan du bærer dig ad. Du kan sagtens have flere knapper og links i dit nyhedsbrev, men begræns dig til én markant CTA, der kan guide modtageren hen til din første prioritet - der er ingen, der gider læse et nyhedsbrev, der tilklistreret med adskillige iøjnefaldende knapper og links.
Ifølge MailChimp er der 45% højere klikrate på CTA’er, der ligner en knap. Men du må ikke tro, at en CTA-knap på magisk vis vil få din klikrate til stige. Det er nemlig ikke ubetydeligt, hvilken tekst, der er tilknyttet. Din CTA-tekst skal gerne skrives i bydeform, have en længde på 2-7 ord og forklare modtageren, hvor man bliver ført hen. Som B2B-virksomhed kan du for eksempel have CTA’er med teksten ”Få din gratis workbook her!”, ”Tilmeld dig vores webinar” eller ”Læs mere om [emne]”.
Fælles for alle dine CTA’er er, at de skal understøtte din virksomheds forretningsmål. Har du en målsætning om at generere flere leads, kan din CTA passende lede modtageren videre til et noget ekstra værdifuldt indhold, hvor modtageren skal afgive sine oplysninger for at få adgang. Hvis din målsætning er at øge kendskabet til din organisation, kan du med fordel lede modtageren videre til relevante cases og artikler.
Læs også: Ydelsesside om e-mail marketing.