Vil du spare læsningen og skride direkte til handling? Hent skabelonen her
En god og gennemarbejdet kommunikationsstrategi er – eller burde i hvert fald være – det centrale udgangspunkt i enhver kommunikationsafdelings arbejde. Det er nemlig strategien, der sikrer, at kommunikation understøtter organisationens overordnede mål, og at vi får prioriteret de rigtige målgrupper og indsatser - hvad enten virksomheden er kommerciel eller ikke-kommerciel.
Vigtigheden af en strategi kan de fleste hurtigt blive enige om. Det ligger dog lidt tungere, når det kommer til rent faktisk at få lavet en holdbar kommunikationsstrategi. Og endnu mere udfordrende bliver det, når vi skal finde et strategiformat, der kan binde sløjfen fra de kloge, strategiske indsigter til SoMe-posts, presseindsatser og andre daglige aktiviteter i afdelingen.
For et par år siden udgav vi en lille, gratis one-pager i Excel-format, som kan være et glimrende værktøj, når du som kommunikationsansvarlig har brug for et godt overblik over årets mål, indsatser og målepunkter.
Den første udgave, som er blevet downloadet flittigt af vores web-besøgende, har været målrettet kommercielle virksomheder, der – ultimativt set – er sat i verden for at få skubbet nogle varer eller serviceydelser over disken.
Men selvfølgelig skal du ikke snydes for en god template, hvis du i stedet sidder i en kommune, et forsyningsselskab, en interesseorganisation, en medlemsvirksomhed, en fond, en offentlige styrelse eller en myndighed. Sagt på en anden måde: en ikke-kommerciel organisation.
Så vi har været tilbage ved arbejdsbordet. Og det med stor glæde, at vi nu kan præsentere kommunikations-strategi-på-et-ark-for-ikke-kommercielle organisationer.
Jeg skal ikke bestemme for din organisation. Men i mange tilfælde er svaret ja! Og jeg kan komme i tanke om mindst fem gode grunde til det:
Hvis du bruger skabelonen, kommer du sikkert hurtigt i tanke om flere grunde.
Det er ganske enkelt. Du finder skabelonen på linket herunder.
En enkelt disclaimer inden du får kløe i musefingeren og klikker videre: Husk, at kommunikations-strategi-på-et-ark ikke primært er et procesværktøj, men mere et slutprodukt til opsamling af strategien. For en del af jeres indsatser har I sikkert brug for flere forudgående mellemregninger og uddybende beskrivelser. Og dem skal I selvfølgelig bare lave i andre formater: PowerPoint, Word eller hvad du nu foretrækker.
Strategiarket er til gengæld et eminent format til at udforme og fastholde den endelige kommunikationsstrategi.
Er du i tvivl om brugen, er du altid velkommen til at kontakte os her.
PS: Hvis du hellere vil ha’ vores anden version af strategi-skabelonen med det kommercielle eksempel, kan du finde den her.