Strategi har det med at blive den der uopnåelige enhjørning, selvom du principielt kan koge det hele ned til ét, simpelt spørgsmål: Hvordan? Skåret ind til benet er din kommunikationsstrategi svaret på, hvad der er det rigtige at kommunikere – og hvordan du kommunikerer det rigtigt.
Er du en af de mange, som bliver helt træt ved tanken om strategi? Som får associationer til CBS-lingo, dyre managementkonsulenter og uendelige mængder af ulideligt ulæselige modeller? Eller som bare synes, at strategi er unødvendig mumbo-jumbo-tidsspilde, når det nu er handling, der skal til? Så forstår jeg dig godt.
Strategi har det med at blive den der uopnåelige enhjørning, selvom du principielt kan koge det hele ned til ét, simpelt spørgsmål: Hvordan?
K-strategien er et værktøj for hele forretningen, og den skal fokusere din indsats som kommunikatør, så du både bruger energien på de rigtige indsatser – og eksekverer dem på den rigtige måde i forhold til dine målsætninger. Den skaber retning internt såvel som eksternt, og giver dig mulighed for rent faktisk at måle på, om du kommer i mål eller ej.
Når du kender dine forretningsmål og har foretaget de relevante analyser, skulle du gerne have et klart billede af, hvor din organisation er nu (A) – og hvor I gerne vil hen (B). Det, strategien skal svare på, er – hvordan I kommer fra A til B? Hvem skal vide hvad, hvornår og hvordan for at flytte handlinger eller holdninger i den ønskede retning?
Din strategi skal optimalt set kunne udtrykkes i (den udfyldte) sætning herunder, som opsummerer det ræsonnement eller den hypotese, der ligger bag din strategi. Det er den sætning, du siger til din skeptiske chef, når hun spørger: Hvorfor skulle det nu virke?
Den er en anelse tricky, men den er besværet værd – så bær over med mig.
Somme tider møder jeg opfattelsen af, at strategi blot er samlingen af en række indsatser: Vi skal det her på SoMe, direct mail, AdWords – og jeg har en super stærk idé til det grafiske udtryk. Men det er ikke en strategi i min bog. Det er taktik og eksekvering. Hvis vi springer direkte i handling, risikerer vi, at det hele bliver fragmenterede skud fra hoften. Den slags giver sjældent den ønskede effekt, fordi de ikke er sammentænkte og ikke taler op i målsætningerne.
Læs også hvordan Letbanens kommunikationsstrategi kom til live.
Men hvad så med en plan? Kan vi ikke bare nøjes med en kommunikationsplan? Det lyder SÅ meget mere overskueligt end en strategi. En plan er et rigtigt godt redskab. Den rummer alle svarene på hvad, hvem og hvornår. Årshjul, conversation calendar, pressevinkler, tids- og ressourceoverblik. Men hvis det ikke bygger på strategiens hvorfor og hvordan, er og bliver det hovedløst.
Husk, at din kommunikationsstrategi skal understøtte forretningsstrategien. Derfor er det fornuftigt at afslutte arbejdet med at stille kontrolspørgsmål til oversættelsen mellem de to.
Måske tilsiger forretningsstrategien, at I skal have hul ind til et nyt segment. I så fald skal kommunikations-strategien sandsynliggøre valg af de centrale budskaber, kanaler og timing, der får det nye segment til at foretrække jeres produkter eller services. Hvordan kan I stille jer som dem, der hjælper segmentet med at løse deres problemer? Nå deres mål? Opfylde deres drømme?
Sæt i gang!
Har I haft en tendens til at skrive lange Word-dokumenter med mange bilag, som bare ender som et skuffedokument, som aldrig bliver brugt?
Så kan svaret være at hente denne one-pager, hvor du indtaster de informationer, som du er kommet frem til i din strategiproces. Hent skabelonen til at lave din kommunikationsstrategi på én side.