Er SoMe-svaret på employer branding altid LinkedIn? Njah, svaret er naturligvis: Der, hvor dine kandidater er. Og der findes efterhånden en broget flok sociale medier med hver deres logik og karakteristika, som ikke gør det nemmere at hitte ud af, hvor i alverden man skal lægge sine SoMe-kræfter.
Hvis du stadig ikke har helt styr på, hvad employer branding er, så læs med her først.
Se her, hvordan vi arbejder med employer branding-strategi for andre.
Men hvorfor er det nu lige, at en tilstedeværelse på de sociale medier er så vigtig, tænker du måske? Lad os se på det.
Når Danmarks Statistik konkluderer, at 91 procent af befolkningen er på sociale medier, svarer det til omtrent 4 mio. personer i aldersgruppen 16-74 år, som er den population, statistikken dækker over. Den omfattende tilstedeværelse på sociale medier blev kun yderligere understreget i 2022, da det er året, hvor danskerne for første gang brugte mere tid på digitale medier end flow-tv, radio og trykte aviser/dagblade – vel at mærke tilsammen!
Med andre ord: Dine kandidater er højst sandsynligt på sociale medier. Derfor bør du også være stærkt til stede som arbejdsgiver, hvis du ønsker at hapse drømmekandidaten før konkurrenten. Og med det statement på plads, så lad os rykke videre til, hvordan du griber employer branding-indholdsstrategien til jeres sociale medier bedst an.
Din EB-indsats på SoMe kalder på forskellige greb, alt efter hvad formålet er. Så spørg dig selv: Hvad ønsker jeg egentlig at opnå med min EB-indholdsstrategi på de sociale medier?
Vil du for eksempel synliggøre dig som attraktiv it-arbejdsplads? Ønsker du at rekruttere de dygtigste nyuddannede talenter for at få dem tidligt ind i virksomheden? Vil du fortælle om virksomhedens mange udviklingsmuligheder? Eller måske fremhæve den stærke faglighed, der hersker blandt jeres medarbejdere?
Ovenstående eksemplificerede formål hører under både EB- og rekrutteringskommunikation – og du kan fint bruge SoMe til begge dele. Men hvis du er i tvivl om, hvordan du adskiller de to fra hinanden, så læs med i dette blogindlæg.
Jo mere konkret, du kan blive på dit formål, desto bedre. Senere i processen vil konkretiseringen nemlig hjælpe dig, når til- og fravalgene skal træffes. For det skal de. Måske er det en hjælp at bruge virksomhedens værdier og vision samt den overordnede kommunikationsstrategi som rettesnor for, hvad der gør netop jeres employer branding-indhold helt unikt.
Derfor kan det også være en god idé at sætte sig sammen med kommunikations- eller marketingsafdelingen allerede i formålsfasen, så I får en fælles strategi og ikke en række ukoordinerede indsatser. Den kommende medarbejder ser jer nemlig som én virksomhed, uanset om han/hun møder jer på LinkedIn, Instagram eller Facebook.
Hvem skal du mon have fat i? Og på hvilke sociale medier finder du dem? Det lyder jo umiddelbart som to simple spørgsmål, men svaret er knap så lige til.
Vores erfaring er, at kanalerne ikke er det samme for alle – det kommer an på, hvem man er, hvordan man opfatter platformen, og hvad man bruger den til. Facebooks mange handlemuligheder anvendes for eksempel forskelligt, alt efter om du taler med den nyuddannede eller erfarne profiler med hjemmeboende teens. Og på samme måde findes der forskellige opfattelser og kommunikationsmiljøer på tværs af sociale kanaler og demografier. Derfor kan det være nyttigt at kigge ind i de livsfaser, som dine kandidater befinder sig i, for at blive klogere på, hvilke kanaler du skal være til stede på og ikke mindst hvordan.
Kilde: https://www.linkedin.com/posts/katrinethielke_socialemedier-activity-6921744953031225344-6sC7?utm_source=linkedin_share&utm_medium=member_desktop_web / https://www.thielke.dk/blog/overblik-over-sociale-medier-fra-to-vinkler
Vi anbefaler, at du udarbejder personas for dine tre til fem vigtigste målgrupper for at skabe et bedre billede af, hvem du kommunikerer til. Medarbejdere har nemlig forskellige kompetencer, motiveres af forskellige opgaver og er uddannet inden for hver deres felt. Med et gennemarbejdet persona-katalog på plads vil du være et skidt tættere på at udvikle relevant indhold og rent faktisk ramme dine drømmekandidater, der hvor de befinder sig.
Derudover bør du have in mente, at sociale medier er i evig forandring. Ovenstående er altså blot et øjebliksbillede. De sociale medier, der er hippe og relevante i dag, kan være ude af klappen igen i morgen.
Download også: Skabelonen til dine kandidat-personas
Mange tror, at det er nok bare at være til stede på sociale medier og at sende et halvkedeligt jobopslag ud, når man leder efter den næste medarbejder på sociale medier. Problemet er bare, at man ikke når superlangt med den strategi, da det stigende antal brugere gør, at virksomhederne kæmper om de kræsne brugeres opmærksomhed.
Derfor handler det om at skabe indhold, der skiller sig ud fra mængden og vækker de kommende medarbejderes interesse. Og det er kun en bonus med indhold, der konverterer likes, kommentarer og delinger, da de kringlede algoritmer belønner dette med større rækkevidde. Det er nemmere sagt end gjort. We know.
Men husk på, at indhold dækker over både tekst, lyd, billeder, grafikker og video. Så tænk gerne så bredt som muligt, når I skal demonstrere, hvordan hverdagen udspiller sig hos jer.
Læs også: Sådan laver du stærke employer branding-film
Samtidig er det selvfølgelig altafgørende, at der er et match mellem den måde, I gerne vil brande arbejdspladsen på, og den måde I rent faktisk er og arbejder på. Ellers kan jeres indsats ret hurtigt falde til jorden.
Som du vil bemærke, kan du være til stede på sociale medier på forskellige måder. Her skelner vi mellem organisk og betalt indhold, som hver især har deres fordele og ulemper.
En stor fordel ved organisk indhold er, at det ikke koster penge. Eller… Næsten ingen penge. Omkostningerne ved at skabe meningsfyldt indhold bunder jo i tiden og ressourcerne, det kræver. Så når dit gennemarbejdede EB-indhold er klar, kan det være en god idé at hjælpe det godt på vej med annoncering.
Annoncering giver dig mulighed for at målrette dine EB-budskaber til nogle af de målgrupper, der ikke følger dig i forvejen, og dermed ikke bliver eksponeret for dit indhold. Derfor er det især gavnligt, hvis I ønsker at tiltrække nye talenter og øge kendskabet blandt de kandidater, der endnu (!) ikke er bekendte med jeres fede virksomhed.
Og husk. Der er ikke nødvendigvis tale om et enten-eller, når det kommer til annoncering. De to tilgange kan fint supplere hinanden. Netop en velafbalanceret og strategisk tilgang, der kombinerer både organisk og betalt indhold, kan være nøglen til din virksomheds effektive tilstedeværelse på sociale medier.
Vi er nu kommet til det punkt, hvor du blot mangler at få styr på de sidste detaljer for at få kontrol over dit indhold. For at du – og måske endda også din ledelse – kan se, om employer branding-indsatsen på de sociale medier har båret frugt, er det vigtigt, at du opstiller målbare succeskriterier for din tilstedeværelse på de sociale medier.
Med klare mål og en løbende afrapportering sikrer du, at indsatsen ikke bliver en støvet hyldesucces, men et styringsdokument, der garanterer varig fremdrift og udvikling.
Vi er ved at nå til vejs ende, og som du nok har noteret, er der mange detaljer at holde styr på. For at kunne bevare et udførligt overblik gennem hele indsatsen, kan det derfor være en god idé at lave en indholdskalender i Excel, Trello eller lignende programmer. Heldigvis behøver du ikke starte helt fra bunden. Du kan bare bruge vores content-skabelon og tilpasse den efter dine behov. Hent den gratis lige her.
Er du, din virksomhed og dine medarbejdere lidt mere modige end de fleste, når det kommer til eksekvering af EB-strategien på sociale medier? Så er employee advocacy helt klart en disciplin, I burde dykke nærmere ned i. Det gør I lige her. God fornøjelse derude.