Publico-bloggen – om inbound og content marketing, PR og blandet guf

I gang med AI i marketing? Her er din trin for trin guide

Skrevet af Søren Nørgaard Lund | 16 januar 2024

Hvis du ikke allerede har integreret generativ AI i dit markedsføringsarbejde, bør du gøre det nu. Og hvis du er i tvivl om, hvor du skal starte, får du her syv tips til at implementere det i dit arbejde.

De fleste af os bruger formentlig generativ AI som en genvej til at få en bedre forståelse af alle mulige komplekse emner, som en regulær tekstforfatter eller endda som søgemaskine på linje med selveste Google.  

Nogle vil sige, at det er snyd, andre (der kan finde ud af det) vil sige, at det er tidsbesparende, effektivt og smart. Faktummet er bare, at AI har kræfterne til at effektivisere især markedsføringsarbejdet i en grad, som du ikke uden lige kan ignorere.

Ifølge HubSpots State of AI rapport fra 2023 kan personer, der arbejder med markedsføring, spare mere end tre timer pr. stykke indhold ved at bruge AI til automatisering. Det lyder jo helt vildt. Alle disse (nye) timer kan så bruges på den kreative proces eller på nogle strategiske overvejelser, der faktisk giver markedsføringen værdi, og ikke bare på de rutinefyldte rugbrødsopgaver, der (måske) hænger dig langt ud af halsen. 

Hvis du er i tvivl om, hvordan AI påvirker den kreative proces, kan du læse med her, hvor Søren har samlet en række pointer, som (forhåbentlig) får dig til at føle, at du stadig har noget at bidrage med. Og hvis du mangler input til, hvordan du får de bedste svar ud af ChatGPT, bør du tage et kig på Esbens prompt cheat sheet, som giver dig nogle huskeregler og principper, du kan bruge i opbygningen af dine strukturerede prompts.  

Måske det også kunne være en idé at kaste et blik på Anders’ råd til, hvordan du gør dit AI-indhold mere autentisk, så din markedsføring ikke bærer præg af generisk AI-tekst og sprogmodellers sandsynlighedsregning. 

Nå, men vi skal videre til det, der er blogindlæggets formål: at give dig en guide med trinvise skridt til at implementere AI i dit markedsføringsarbejde. 

    1. Du er nødt til at identificere potentielle anvendelsesområder for AI: Lav en liste over de områder, hvor AI kan forbedre dine marketingsprocesser. Du kan eventuelt tænke på opgaver, som er repetitive eller tidskrævende. Det kan være indholdsoprettelse, e-mails, indlæg på sociale medier eller lead-generering. Sørg for, at flest muligt bidrager til listen, og udvælg derefter tre områder, som I vil arbejde videre med. 

    2. Evaluér fordelene var AI: Du skal overveje de fordele, der kan være ved at implementere AI i dit arbejde og dine processer. Det kan være tidsbesparelser eller automatiseringer af rugbrødsrutinerne. Det frigiver tid til mere værdifuldt arbejde såsom at arbejde med jeres strategi. 

    3. Udforsk diverse AI-værktøjer: Du kender ChatGPT, men der er efterhånden tonsvis af andre AI-værktøjer. Derfor skal du skal undersøge nogle forskellige for at forstå de unikke funktioner, de hver især har, så du kan implementere dem bedst muligt hos dig. Du kan starte med at sammenligne resultaterne fra de forskellige chatbots (ChatGPT, Googles Bard, Bing Chat m.fl.), men også teste redskaber til billedgenerering (såsom Midjourney, Stable Diffusion, Dall-E 3, m.fl. ). 

    4. Start med de opgaver, der er mindre vigtige: Hvis du vil blive komfortabel med AI, må du starte med at bruge det på opgaver, som simpelthen ikke er særlig væsentlige, eller som ikke er et direkte kundebehov. Du kan starte med opgaver som medieplanlægning eller blogredigering, og du kan bruge billigere eller gratis AI-værktøjer, før du udvider til mere kritiske opgaver. 

    5. Sigt efter implementering af AI i vigtige områder: Når du har testet AI på opgaver af mindre karakter, er det på tide at gøre det i større og mere indflydelsesrige dele af forretningen. Men det er vigtigt, at du måler resultaterne, så du løbende har mulighed for at tilpasse.
             
    6. Overvåg og optimér AI’s præstation: Du skal sørge for at holde øje med AI’s resultater, tage ved lære af dem og derefter optimere mest hensigtsmæssigt. Mål effektivitet, tid sparet og indflydelse på markedsføringsindsatsen. 

    7. Udvid AI-implementeringen: Når du først har fået tillid til AI, skal du udvide dets anvendelse til flere områder. Det betyder også, at du skal holde dig opdateret på de nyeste AI-udviklinger med relation til markedsføring for at sikre, at du udnytter de seneste innovationer.    

Hvis du gerne vil lære og inspireres sammen med andre kommunikatører, så bør du sikre dig en plads i Publicos AI-netværk for kommunikatører.

Det er et netværk til dig, der allerede er i gang (eller vil i gang) med at anvende kunstig intelligens i dit arbejde som kommunikatør, og som gerne vil være med på den seneste AI-udvikling i faget. Læs mere om netværket her og tilmeld dig. 

Vil du vide mere?

Bliv klogere på AI i kommunikationsarbejdet med disse tre blogindlæg:

3 effektive ChatGPT-tricks, enhver kommunikatør skal kende 

Sådan kommer AI til at påvirke den kreative proces  

Kan du skabe personas med AI? Fordele og faldgruber