Normalt anbefaler vi ikke, at du laver kommunikationsplaner til skrivebordsskuffen. Men lige præcis med issues management er det lidt anderledes. Det er nemlig et præventivt kriseberedskab, som vi stærkt anbefaler, at du bruger tid på – men samtidig håber, du aldrig får brug for.
Lidt ligesom en brand-evakueringsplan for jeres kontor.
Skal du i gang med issues management? Så læs først vores guide her.
Vi vil gerne hjælpe jer lidt på vej med jeres issues management-arbejde. Derfor har vi lavet en gratis skabelon, som kan bruges til at lave en kommunikationsplan på de sager, som din organisation har størst risiko for at blive eksponeret uheldigt på.
En issues-plan giver jer mulighed for at fastlægge en håndteringsstrategi, formulere skarpe hovedbudskaber og udvælge relevante talspersoner – alt sammen i fredstid, før I står midt i shitstormen.
Du finder skabelonen lige her – og det fremgår af selve skabelonen, hvordan du skal udfylde den.
Issues-planen er den ene af to vigtige indsatser, som kan afbøde konsekvenserne af en krisesag. Den anden indsats, vi klart vil anbefale, er medietræning af alle jeres talspersoner.
At tale med medier – og især på tv – er et håndværk. Kun ganske få er naturtalenter på skærmen. For langt de fleste skal det læres og trænes.
Se også: 5 gode grunde til at træne din chef på tv, inden krisen rammer
Når #metoo-sagen er eksploderet, jeres produktion har forurenet den nærliggende å eller jeres fejlramte produkt er nået ud til 150.000 kunder, er det ofte for sent at sætte ind med grundlæggende medietræning og blive dus med kameraet. Der handler det om at håndtere den aktuelle sag.
Så få det nu gjort i fredstid, ikke?
Se også: Sådan hjælper Publico med krisekommunikation