LinkedIn er en af de mest brugte kanaler inden for B2B-markedsføring. Og med god grund. Med over 930 millioner brugere på verdensplan er LinkedIn verdens ubetinget største erhvervsorienterede sociale medie. De mange brugere gør det muligt at målrette din annoncering vanvittigt præcist. Uanset om du vil annoncere mod bestemte jobpositioner, ancienniteter, bestemte geografier eller interesser, kan du på LinkedIn positionere dig over for netop din kernemålgruppe via målrettet annoncering.
Vi kan hurtigt blive enige om, at LinkedIn er et givtigt hav at fiske i – især hvis man fisker efter B2B-virksomheder. Og havet bliver større og større. LinkedIns annoncemodul er blevet udbygget markant i de seneste år, og det har givet mange nye muligheder, når det gælder målsætning, målretning og formater. I dette blogindlæg kigger vi nærmere på kampagnemålsætninger som opbygning af awareness, brand-building og lead-generering, der kan understøtte jeres B2B-virksomheds strategiske mål.
Den målsætning, du vælger til din kampagne, vil påvirke de resultater, din kampagne kommer til at skabe. Derfor er det vigtigt, at du på forhånd lægger dig i selen, og beslutter, om din kampagne skal drive trafik, styrke engagement eller skabe konverteringer på dit website. Du kan nemlig kun vælge én målsætning per kampagne. Jep, det kan lyde træls. Men rent faktisk er det a blessing in disguise, da det tvinger dig til at vælge et formål med din LinkedIn-kampagne. Og lige så vigtigt er det, at du forholder dig til, hvor på kunderejsen din LinkedIn-annoncering skal ramme din målgruppe, så du hele tiden tænker over at skubbe dit lead hen imod næste logiske trin i købsrejsen.
Dit valg af målsætning skal også afstemmes med det indholdsformat, du har valgt til din annonce. Hvis du har dit indholdsformat på plads, før du vælger LinkedIn-målsætning, kan du med fordel vælge målsætning på baggrund af, hvad der fungerer bedst med netop det indholdsformat. Lad os tage et eksempel: Du vil gerne annoncere din nye brandfilm, og du vil gerne have, at flest mulige ser så meget af din nye brandfilm som muligt – for den er jo lækker, ik’? Her kan annoncemålsætningen videovisning være et godt valg, når målet er at få spredt budskabet om din nye brandfilm. Ved denne målsætning er det ikke vigtigt, hvor meget trafik I driver ind til hjemmesiden. Det ville nemlig i så fald være en anden målsætning, nemlig websitebesøg.
Når du opretter en annonce på LinkedIn, kan du vælge mellem otte forskellige målsætninger. Vi guider dig igennem dem alle sammen, og giver dig fordele og ulemper ved målsætningerne, så du står stærkere i dit beslutningsgrundlag, næste gang du skal igangsætte en LinkedIn-kampagne.
Denne målsætning sørger for, at din annonce bliver vist til flest mulige personer. Målsætningen er god, hvis du har en annonce med et budskab, som du gerne vil have en høj rækkevidde på, og som skal spredes ud til så mange som muligt. Det betyder modsat, at målsætningen ikke hjælper med at få folk flyttet over på dit website. ’Brandkendskab’ benyttes derfor oftest til at skabe awareness.
’Webstedsbesøg’ benyttes til at vise dine annoncer til personer, som har størst sandsynlighed for at klikke på det link, du har knyttet til annoncen. Målsætningen er derfor god til at skabe trafik til et website eller en specifik landing page. Denne målsætning fungerer godt i kombination med stillbilleder, karruseller og korte videoer (15-30 sekunder) som annoncekreativ. Her bevæger du dig længere ned i købstragten, hvor du får potentielle kunder til at udføre en bestemt handling – modsat brandkendskab, der er 100 procent awareness.
Målsætningen ’engagement’ benyttes til at skabe eller styrke socialt engagement på din annonce med likes, kommentarer, reaktioner og delinger eller til at få flere følgere til din virksomhedsside. Målsætningen er god til toppen af tragten, hvor du får nys om, hvilke typer der engagerer sig i dit indhold. Det kan hjælpe dig til at blive mere specifik, og snævre din målgruppe ind til dem, der rent faktisk finder indholdet relevant. Ulempen ved ’engagement’ er, at målsætningen er svær at måle værdien af.
’Videovisninger’ benyttes udelukkende med video som kreativ til annoncen. Målsætningen får din annonce til at blive vist til personer, som har størst sandsynlighed for at se mest muligt af videoen. Med denne målsætning vil du ofte opleve, at din videoannonce opnår en stor rækkevidde, men at annoncen får få klik på annoncelinket. Målsætningen er især god, hvis du ønsker at annoncere en længere video, hvor målet er, at folk målgruppen skal se mest muligt af din video. Hvis du derimod gerne vil benytte videoen til at drive trafik til annoncelinket, er målsætningen nok ikke det rigtige valg.
Målsætningen benyttes til at indsamle oplysninger om personer, som har interesse i din virksomhed. Med denne målsætning kan du indsamle oplysninger om kvalificerede kundeemner ved at få dem til at udfylde en lead-formular på din annonce. Formularen udfyldes automatisk med brugernes LinkedIn-profiloplysninger, og du kan selv vælge, hvilke brugeroplysninger du vil indsamle i din lead-formular – e-mail, jobtitel, virksomhedsnavn, branche, uddannelse eller anciennitet. Når du indsamler leads, har du mulighed for at kontakte personerne igen på baggrund af de brugeroplysninger, du indsamler. Denne målsætning er i bunden af salgstragten, som kaldes konvertering.
Annoncering på LinkedIn behøver ikke kun være kunderettet. Du kan også bruge det i forbindelse med din virksomheds employer branding-indsats. Med denne målsætning målretter du din annonce mod potentielle kandidater, der er interesseret i ledige stillinger i din virksomhed. Talentleads-målsætningen er kun tilgængelig for virksomheder med en aktiv LinkedIn Recruiter-kontrakt. Her kan du bygge en pipeline af talenter, der er interesseret i din virksomhed, så du står stærkere i kampen om de bedste talenter.
Kliks er nøgleparameteret for denne målsætning, hvor du leder potentielle kandidater ind på en landing page fx jeres karriereside. På den måde finder du ud af, hvem der potentielt kunne være interesserede i jobmuligheder i din virksomhed.
Denne målsætning anvendes til at skabe leads eller få brugere til at foretage specifikke handlinger på dit website. For at benytte denne målsætning skal du have opsat konverteringssporing med LinkedIns Insight Tag, så LinkedIn kan spore konverteringerne, der sker på dit websted, og så de dernæst kan attribueres din annonce. Fordelen ved at vælge ’webstedskonverteringer’ er, at du kan tracke specifikke hændelser på dit website som downloads, udfyldning af formularer, sidelæsninger, m.m. Men! Disse kan ikke trackes, hvis ikke de besøgende har accepteret cookies – og du kan derfor gå glip af vigtige trackings.
Du skal vælge denne målsætning, hvis du gerne vil have flere ansøgere til din ledige stilling. En virksomhed kan promovere et eller flere jobs på samme tid, og målsætningen sørger for, at din annonce bliver vist til de personer, der med størst sandsynlighed vil kigge eller klikke på dit jobopslag. Derfor kan målsætningen være en stor hjælp, hvis I kæmper med at få kvalificerede ansøgere til jeres stillinger.
Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med sociale medier.