Lad os være ærlige: Alle kan skrive et blogindlæg. Eller: Næsten alle. Men langt fra alle kan skrive et godt blogindlæg. Altså sådan ét, der genererer leads og konverterer kliks til din virksomheds hjemmeside. At producere viden til din hjemmeside kræver nemlig – ligesom al anden forretning – tid, kræfter, indsigt og opmærksomhed.
HubSpots blog har svimlende 8 millioner visninger om dagen. Ja, om dagen. Det giver et pænt stort datagrundlag til at analysere, hvad der virker og ikke gør. Noget som mange kan lære af, også selvom dine besøgstal skal tælles på en lidt anden skala.
Uanset om du sidder og sveder over dit første blogindlæg eller efterhånden er en erfaren skribent, så kan nedenstående tips være med til at steppe dit og din virksomheds blog-game op.
Læs også: Guide: Sådan laver du content marketing
Start med at spørge dig selv og din virksomhed: Hvad er formålet med at producere vidensindlæg overordnet set? Og hvad er formålet med det konkrete indlæg, du skriver på? Målet med at skrive blogindlæg og artikler er ofte at løse problemer for dine modtagere med henblik på at bygge tillid hos din målgruppe for i sidste ende at vækste din virksomhed. Adressér derfor specifikke spørgsmål og bekymringer inden for din branche og positionér dit indhold rundt om, hvad dine modtagere ønsker at vide – ikke hvad du gerne vil fortælle dem.
Uanset hvor meget du måtte læse og genlæse din tekst, så er den modtager, du skal nå, en anden end dig selv. Det kræver, at du identificerer din(e) målgruppe(r): Hvilke emner er de optaget af, hvad søger de svar på, og hvad driver dem? Læseren skal med andre ord føle, at dit blogindlæg taler til hendes pains, udfordringer og behov. En nem måde at sikre, at du taler til din modtagers behov, er at skabe en eller flere personaer.
Hvis din virksomhed har en vision om at være thought leader på jeres felt, kan det være fristende kun at skrive kloge analyser af aktuelle begivenheder og trends i din branche. Men glem ikke, at Google også er glad for mere grunduddannende evergreen-indhold i form af for eksempel artikler, der forklarer grundlæggende begreber, principper eller discipliner inden for jeres felt – den slags indhold har ofte meget længere levetid end her-og-nu-analyser, som ikke er relevante om to måneder. ROI’en på din virksomhedsblog skal måles på dens evne til at tiltrække organisk trafik over tid. I Publico har vi eksempelvis rigtig meget trafik til vores basisartikler om kernefortælling, kommunikationsstrategi m.m., og de bliver ved med at generere trafik længe efter, at de er udgivet.
Et blogindlæg er elementært nok ikke samme genre som en årsrapport eller akademisk opgave. Skriv i stedet, som var det en samtale – det får dine tekster til at fremstå personlige. Løsn lidt op. Smid et par ordspil ind. Ryst fagsproget af dig. Det er sådan, folk vil ha’ det.
Men klap lige hasten med personlige anekdoter og for mange analogier – hold fokus på emnet hele vejen igennem.
Vær specifik, når du udtænker dit blogindlæg. Identificér, hvad det er for en niche, din virksomhed udfylder – og skriv så content ud fra jeres ekspertise i den niche. Et konkret råd er at begynde med at en arbejdstitel, så du har en idé om den konkrete vinkel og derved kan holde dit indlæg på rette spor gennem skriveprocessen.
Altså noget konkret, som hun kan tage med derfra. Tilbyd mere viden eller ressourcer, som gør det muligt for din læser at tage essensen af dit blogindlæg med tilbage til sin virksomhed og implementere idéen. Det kan være i form af relaterede produkter, e-bøger, guides… Eller steps til at skrive et blogindlæg. Inkludér for eksempel ressourcerne i form af en CTA (call-to-action) i slutningen af din tekst.
Hvad virker mest overbevisende: ”Det virker til, at flere og flere arbejder hjemmefra disse år…” eller ”En undersøgelse af Global Workplace Analytics og FlexJobs viser, at hjemmearbejde er steget med 91% over de sidste 10 år”? Svaret giver forhåbentlig sig selv. Argumenter forankret i data vinder generelt over luftige teser, når du vil overbevise din læser og samtidig fremstå vidende. Og så er det en anledning til at holde sig ajour med branche-tendenser og den nyeste viden.
Der vil altid være noget, du kan gøre bedre. Men i stedet for at stræbe efter perfektion er det bedre at få dit blogindlæg eller din artikel udgivet og komme videre til det næste. Det værste, der kan ske er, at du må opdatere indlægget senere. Ingen skade sket. Men sørg selvfølgelig for at bruge en halv times tid på at korrekturlæse det, hvilket er et af de 23 andre råd.
Hvis du kan opnå en høj placering på Google, fordi dit indlæg indeholder gode søgeord, vil dit indhold få en lang levetid. SEO-optimering og søgemaskiner er stadig bedste venner. For at få succes med dit blogindlæg er det derfor afgørende, at du identificerer de relevante nøgleord, du vil ranke på. Tænk også gerne i ’backlinks’ til websitets kerneindhold, især dine pillar pages. Det kan for eksempel være ved at krydslinke til din virksomheds ressourcer og andet relevant content, der vedrører blogindlægget eller artiklen.
Vi har selv sagt det før og siger det gerne igen: Content er konge – men distribution er dronning. At skrive et blogindlæg er kun halvdelen af arbejdet. Den anden halvdel er at få det ud at leve via e-mail marketing, Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram osv. Lav en strategi for, hvordan du vil promovere dit indhold. Du kan for eksempel bruge vores template her. Og bred det endelig ud over flere platforme. Dit blogindlæg kan måske afføde en video, en podcast-episode eller noget helt tredje. På den måde når du også ud til et bredere publikum.
Nu hvor du har skrevet dit første af mange blogindlæg, er det vigtigt, at du ikke lader det være en engangsforestilling. Udkom jævnligt, og planlæg hvilke blogindlæg og artikler, der skal udkomme hvornår. Vi har tilladt os at lave skabelonen for dig – du finder den lige her.
Hvis du har skrevet godt evergreen-indhold (jævnfør punkt 3), er der en god chance for, at indholdet også er aktuelt om to eller tre år. Derfor kan du med fordel genudgive dit indhold efter noget tid – gerne med nogle små opdateringer. Måske er der en ny case eller undersøgelse med aktuelle data, du kan tilføje. Genbrug 75% og skriv den sidste fjerdedel om – så kan din artikel eller dit blogpost leve tre år mere.
That’s it. Ud over tastatur-stepperne, og få bugt med de blogindlæg.
Er du nysgerrig på flere tips? Læs alle HubSpots 23 gyldne råd lige her.
Læs også mere om, hvordan vi hjælper med strategisk content marketing.