Uanset om du skal gøre opmærksom på et nyt produkt, skabe awareness omkring dit brand eller har en kampagne i ærmet, er nedenstående tips værd at have for øje, før du smækker en reel, story, eller videoannonce op på dine SoMe-kanaler.
Jeg har haft fat i vores to hajer til henholdsvis filmproduktion og -distribution, Eskild og Julie, og kogt deres erfaringer ned til en (fiske)fond af konkrete tips til at producere og distribuere korte film, så du lykkes med at få din målgruppe i nettet.
Her får du de første 5 tips fra filminstruktøren til at producere korte film. De resterende 5 tips til distribution har vi valgt at søsætte i en del 2 – du finder også linket i bunden.
En, to, tr… I gennemsnit giver vi som utålmodige SoMe-forbrugere ikke videoer og film meget mere end et par sekunders opmærksomhed ad gangen, før vi scroller videre. Det første sekund er derfor afgørende for at få din seer til at blive hængende.
Tænk på din film som en fiskestang, hvor det handler om at hive fisken (ja, ja, modtageren) ind i ryk. Hvor du efter hvert ryk giver lige liiiidt snøre igen. Det hele handler nemlig om at skabe en række hooks – dramatiske kroge, der fanger seeren.
Lad os for eksempel sige, vi har en film på 15 sekunder. Her er din vigtigste opgave at finde på en ramme, der varer ét sekund, som derefter får dine modtagere til at ville se de næste tre sekunder. Og i de næste tre sekunder skal de overbevises om at se resten. Tænk på det, som om at du hele tiden skal lade din modtager smage på noget nyt. Det kan være et skift i lyden, en ny lokation eller et skift i persongalleriet.
På ét sekund skal du altså give dine modtagere en fornemmelse af målgruppe, tema og filmens formål og samtidig vise det i ét billede. Øvelsen (læs udfordringen) er ikke at tænke, at du nu skal lave 15 sekunders fed film. Det kan du gemme til Cannes. I stedet skal du få folk til at købe ind på de tre første sekunder, og det gør de ikke, hvis klimakset først ligger otte sekunder inde.
I forlængelse af ovenstående kommer her yderligere fem tips, du kan arbejde ud fra, når du skal lave din korte film:
Din film må ikke få modtageren til at være et spørgsmålstegn i femten sekunder. Du skal give dem en snert af budskabet, så de har en fornemmelse af, hvilken type film det er, de skal til at se. Ellers glider de af krogen igen. Det leder videre til punkt 2:
Starten skal give modtagerne et hint om, hvad de skal tænke, men giv dem først det endelige svar til sidst. Man kan gøre modtageren nysgerrig ved at få vedkommende til at stille et spørgsmål inde i hovedet, som skabes ved hjælp af kontraster og modsætninger. Så vær konkret på tematikken fra begyndelsen uden at servere budskabet på et sølvfad med det samme. Til gengæld må midten godt være lidt abstrakt og opretholde mystikken.
Dette er ikke dit cue til at scrolle videre, selvom du ikke er uddannet instruktør. Det handler bare om at bruge kameraet til at afspejle nogle energier, der kan være med til at fange din målgruppe såvel som indkapsle budskabet. Er din målgruppe f.eks. 15-25-årige, så brug en vidvinkel, der giver mulighed for at tilføje mere fart og dynamik til billedet: Fordi rammen er større, kan kameraet filme mere agilt og fange flere detaljer; en kop, et øje, en person i mængden.
Pssst, Josephine og Eskild har for nyligt skrevet et blogindlæg om filmtekniske virkemidler, hvis du bare ikke kan få nok.
Spørg dig selv: Hvad er mit essentielle budskab? Det er en svær øvelse i praksis, men det er vigtigt at kunne vælge og vrage i forhold til at sige, at det er lige præcis det her, jeg gerne vil sige med min film. Derfor: Hvis du har mange ting, du gerne vil sige, så lav mange små film. Men hvad så, hvis din korte film ikke kan stå alene? Det er det, en brandfilm er til for. Det hjælper vi også gerne med.
Ja, der findes mange professionelle filmfolk derude – siger vores egen instruktør Eskild. Men hans råd er netop, at man ikke skal hænge sig i de professionelle regler og rammer, der er. Det er i lige så høj grad principper, der er til for at overholde tidsplaner og budgetter, frem for at sikre seværdige film. Så husk at lege! Og det må godt være lidt råt og uperfekt. Hvis du forsøger at efterligne andre for meget, kan det også stagnere. Hellere sætte en film i søen end at lade den ligge på land.
Så langt så godt. Nu skal filmen ud at leve sit bedste liv. Det kræver den rette distribuering. Derfor har vi samlet Julies 5 bedste tips til distribueringen af korte formater, som du kan svømme videre til lige her.
Har du brug for hjælp til dine digitale marketing-taktikker? Vi har dig.