Du har en revolutionerende nyhed på vej. Du skriver en fed pressemeddelelse. Du indsætter et pissegodt citat fra direktøren. Du sender den ud til relevante medier. Og vupti – i morgen har du ryddet alle forsider og løber stakåndet fra interview til interview. Nemt. Eller...?
Desværre vokser træerne ikke ind i PR-stratosfæren. Kampen om spaltepladsen i medierne er hård, og den stiller derfor store krav til din indsigt i, hvordan du forbereder en presseindsats og får den ud at leve. Men fortvivl ej. Du kan løfte dit pressearbejde og opnå bedre resultater ved at have gjort dig nogle strategiske og taktiske overvejelser, inden du kaster dig ud i det.
Tænk strategisk og kend din målgruppe
Målet med din PR-strategi behøver ikke at være mest mulig omtale, men derimod den bedst mulige omtale.
For at opnå det skal du have styr på dit strategiske fundament og ikke mindst din distributionsstrategi. Ved at tænke taktisk og have specifikke målgrupper/journalister noteret i din lille sorte notesbog er du bedre stillet, når du skal placere dit budskab. Undgå som udgangspunkt at skyde med spredehagl.
Herunder har vi samlet en række do’s and don’ts, som i bedste fald kan sende din presseomtale på himmelflugt. Eller i hvert fald øge dine chancer for at se din virksomhed blive omtalt i medierne. Og i de strategisk ”rigtige” medier.
Dos & don'ts!
- Kend dit springbræt. Ha’ styr på din virksomheds forretnings- og kommunikationsmål
- Identificér dit formål med presseindsatsen: Hvad vil du opnå? Og understøtter din historie målet?
- Afgræns din målgruppe – jo mere specifik, jo bedre.
- Formidl kun ét budskab pr. presseindsats, selvom det kan være fristende at fortælle om fremtidige bæredygtighedsinvesteringer eller nye produkter, samtidig med at du præsenterer et nyt årsregnskab. Fristende, men dumt.
- Underbyg dit budskab med fx fakta, empiri, cases, ekspertkilder og/eller analyser. Show, don’t tell-metoden.
- Fat mod og vælg en anden citatperson end chefen. Meget gerne en uafhængig (ubetalt) kilde. Det øger din troværdighed.
- Undgå at skrive en reklameagtig tekst, men tænk i stedet journalistisk. Ingen medier gider at bringe en salgstale for din virksomhed. Det kaldes en annonce.
- Apropos at tænke journalistisk kan du med fordel have styr på nyhedskriterierne, så du kan placere din historie i en samfundsrelevant kontekst. Især aktualitet og væsentlighed. Arbejder du eksempelvis inden for landbruget eller flybranchen, kunne du måske have en relevant historie, der knytter sig til den igangværende diskussion om afgifter i disse brancher. Eller arbejder du inden for fødevarer, har du måske et relevant perspektiv på de stigende priser.
- Planlæg, planlæg, planlæg. Jo bedre tid, jo mere gennemarbejdet materiale.
- Lav en medieliste i prioriteret rækkefølge. De prioriterede medier skal naturligvis understøtte din målgruppe. Ønsker du eksempelvis at kommunikere dit nye årsregnskab, kunne Børsen eller Finans.dk være relevante bud, hvorimod en indvielse af en ny afdeling i Østjylland i højere grad kalder på Aarhus Stiftstidende. Du kan med fordel bruge tid på at researche, hvilke journalister der skriver om lige præcis dit emne. Chancen for at din historie finder vej til spalterne, stiger betragteligt, når du ”rammer” den rigtige journalist.
P.s.: Pitch aldrig til en infomail.
Generelt skal du vurdere, hvad din historie ”kan trække”. Der er en tendens til, at mange virksomheder oversælger deres historier – det vil sige, at du for eksempel går til et landsdækkende medie med en helt ordinær produktnyhed inden for byggeriet. Omvendt sker det også, at en kioskbasker-historie ikke bliver udfoldet tilstrækkeligt og fuldt ud, fordi strategien ikke bliver lagt rigtigt – en stærk national historie bliver måske kun til en fin regional omtale.
Tempo og timing er alfa og omega. Har du først pitchet til dit udvalgte medie, skal du have styr på info, kilder osv. Her nytter det ikke noget, at din bærende citatperson sidder på en bounty-ø uden dækning, hvis en journalist har brug for en uddybende kommentar.
Brug ikke ordet ”pitcher”, når du pitcher – det lyder jo ret tosset, og kun bureaufolk bruger det ord.
Sluk ikke din telefon – du skal være klar til opfølgende spørgsmål og evt. planlægning af uddybende interviews.
Evaluér og lær’!
Med disse dos and don’ts i PR-Fjällräven er du nu klar til at identificere den gode, informative og ikke mindst relevante historie samt planlægge en differentieret distribution. Eller hvad?
Har du fået lyst til at læse mere, kan du finde uddybende information om pressehåndtering i denne guide, hvor vi bl.a. giver flere råd til, hvordan du skriver og pitcher pressemeddelelser.