Måske ser du mest LinkedIn som et sted for professionelt rygklapperi og ny-i-job-fejringer, mens din egen virksomhedsside står lidt i skyggen af den digital selviscenesættelse og de opadvendte tommelfingre. Men med den rette strategi – og lidt indsigt – kan det arbejdende folks online legeplads faktisk være en gunstig platform for din virksomhed.
I har sikkert en Facebook-profil. Måske også en Instagram-konto, og er I lidt med på noderne, bevæger I jer muligvis også på nyere sociale medier som TikTok og Pinterest. Men hvordan står det til med jeres virksomhedsprofil på LinkedIn?
LinkedIns virksomhedssider (også kaldet Company Pages) er blevet dynamiske knudepunkter for interaktion og indholdsformidling. Det viser nye indsigter, som Just Connecting har offentliggjort i rapporten Algorithm Insights 2024, der også kigger på, hvilke typer af indhold, der får virksomhedssiderne til at blomstre.
Hvis du virkelige vil brillere skal du have gang i meningsmålingerne. De små temperaturmarkører klarer sig i gennemsnit dobbelt så godt som andre indholdstyper, mens klassikerne som billede + tekst, repost eller rene tekstopslag ikke engang kravler op på medaljeskamlen.
Men indholdstype er en ting, en anden er at udnytte de muligheder, LinkedIn tilbyder virksomheder. Selvom der ikke findes en one-size-fits-all-løsning, er der alligevel en række tips, du kan benytte dig af – uanset om du er en enkeltmandsbiks eller et større team i vækst.
Her får du 20 tiptop tips til at optimere din virksomhedsside og aktivere dit brand
- Udfyld alle dine sidedetaljer: Selvom det ikke har en direkte effekt på din performance, styrker det din synlighed overfor diverse søgemaskiner, når din profil er udfyldt til sidste tekstfelt. Så få lige den krydset af listen med det samme, ikk’?
- Optimer dine lead gen-formularer: Hvis du gerne vil trække kunder ind i din butik, bør du kigge dine lead gen-formularer efter i sømmene. Brug positive vendinger som ”Kom godt i gang” eller ”Start gratis prøveperiode”, når du vil konvertere. Den tilgang viser i hvert fald en bedre konverteringsrate end for eksempel ”Anmod om gratis demo” eller ”Kontakt salgsteamet”. Faktisk viser data, at de mere salgsorienterede fraser klarer sig 2,5-3 gange dårligere.
- Forstå rækkevidden på opslag: Selv hvis du har mange tusinde følgere, er det kun en brøkdel, der ser dine opslag. Seneste tal viser, at indlæg vises til ca. 1,8 procent af dine følgere mod 2,4 procent i 2022. Så halter det med likes og kommentarer, skyldes det ikke nødvendigvis dårligt indhold, du kan bare være et uskyldigt offer for algoritmen.
- Udnyt interaktioner udefra: At få input fra andre er altid godt for debatten, og det gælder også på LinkedIn. En kommentar er 8 gange mere effektiv end et like, 6 gange mere end et klik på ”se mere” og 4 gange mere end et repost. Kommer det fra egne medarbejdere har det dog 40 procent mindre indflydelse på dit indlægs rækkevidde og ydeevne, så det kan godt svare sig at arbejde på at engagere dem uden firmatrøje, når du laver indhold.
- Skru op med annoncering: Annoncering hører ikke kun til på Google og Metas platforme. Aktive annoncekampagner kan øge din rækkevidde og engagementet på dit organiske indhold med op til 20 procent – og med tallene fra punkt 3 in mente, så er det jo en væsentlig forøgelse. Få hjælp til at forstå LinkedIns annoncemålsætninger her.
- Brug dit nyhedsbrev: Nyhedsbreve fra virksomheder har fået lidt af en opblomstring med en stigning på 35 procent i rækkevidde og 20 procent i engagement. De halter dog stadig bagud i forhold til mere personlige nyhedsbreve, men er stadig attraktive, når det kommer til at gøre opmærksom på sig selv, så brug muligheden for at ”slide” direkte ind i indbakken hos dem, der er interesseret i dig. Få tips til det gode nyhedsbrev – der bliver læst - her
- Brug mindre energi på din showcase-side: Har din virksomhed en showcase-side, så er det nu, I skal overveje, om den skal overleve. Efter det store engagementsfald på 60 procent mellem 2020 og 2022, har 2023 budt på endnu et fald på 25 procent, så der er næppe mange tilbage på linjen her i 2024, og derfor er jeres energi nok brugt bedre andre steder.
- Anvend flere sprog: Er I en virksomhed, der bevæger jer på flere markeder og på flere sprog? Så bør I udnytte de muligheder, der ligger i en flersproget profil. Sider med en flersproget opsætning oplever 20-30 procent bedre rækkevidde og op til 25 procent højere engagement.
- Op dine invitationer: Vil du gerne have flere med til din LinkedIn-fest, så kig lidt på, hvordan du inviterer dem. Kun 3-8 procent accepterer en standardinvitation sendt gennem LinkedIn, så find på alternative indbydelser, hvis du har plads til flere navne på gæstelisten.
- Målret dit indhold: I modsætning til en personlig profil, kan du som administrator på en virksomhedsprofil bruge funktionen ”Targeted Audience” og dermed publicere adskillige indlæg, uden at det påvirker dine tidligere opslags samlede performance. Deler du derimod mange ikke-målrettede opslag efter hinanden, risikerer du, at de kæmper med hinanden om pladsen i feedet.
- Find den rette frekvens: Din mængde af indlæg bør hænge sammen med din virksomheds størrelse. Store firmaer (+200 medarbejdere) kan med fordel publicere indhold hver dag, mens mindre virksomheder (2-50 medarbejdere) klarer sig bedre med max. 3 om ugen.
- Identificer dine peakperioder: Vær synlig, når din målgruppe er online. Som tommelfingerregel er tirsdag, onsdag, torsdag og lørdag de bedste dage, hvis du vil have respons på dine indlæg, men du kender din målgruppe bedst, så sørg for at planlægge dit indhold efter dem.
- Udforsk de forskellige indholdsformater: Falder du i den klassiske tekst-og-billede-fælde, så er du ikke alene. Men LinkedIn har væsentlig flere muligheder, og hvis du formår at udnytte video, meningsmålinger, eksterne link, dokumenter, osv., så er der op imod 10 procent at hente på rækkevidden.
- Boost dit målrettede indhold: Har du et ekstra godt indlæg, der kalder på lidt mere opmærksomhed? Så brug funktionen ”Targeted Audience” til at booste dit indlæg over for de mest relevante personer i målgruppen. Men du skal være hurtigt, de første 90 minutter er afgørende for, at du kommer bredere ud og dermed få mere opmærksomhed.
- Interager med andre profiler: Siden slutningen af 2021 har det været muligt at interagere med andre via sin virksomhedsside. Når du liker og kommenterer opslag fra medarbejdere, kunder og leverandører, har det en positiv indvirkning på din egen profil. Tre kommentarer om dagen kan tilføje cirka 12 procents rækkevidde til dine egne indlæg, mens 6+ kommentarer giver op mod 18 procent mere.
- Send live: Den her er måske ny, men vidste du, at du kan sende live på LinkedIn? Virksomhedssider der bruger LinkedIn Live-funktionen har en gennemsnitlig engagement rate på 6,1 procent sammenlignet med den samlede på 5,2 procent.
- Hashtag derudaf: I januar 2024 deaktiverede LinkedIn den funktion, der gav dig mulighed for at have tre fremhævede hashtags på din profil, men det betyder ikke, at du skal lægge de små firkanter i graven. Integrer dem i stedet direkte i dine indlæg, så du stadig popper op på relevante emner og ord.
- Inddrag dine medarbejdere: Din virksomhedsside er ikke en enmandshær. Inkluder dine firmasoldater i den fælles kamp for at styrke jeres digitale tilstedeværelse. Selvom eksternt engagement vejer tungere end interne likes, hjælper det stadig med at sprede budskabet, når I danner fælles front. Læs mere om employee advocacy på LinkedIn her
- Lav digitale eksperimenter: Jeg kan give dig nok så mange gode råd, men i sidste ende, er det dig der sidder med de reelle indsigter fra din virksomhedsside. Derfor er det også vigtigt, at du eksperimenterer med både tidspunkter og formater. Måske virker weekendindlæg for jer? Der er i hvert fald op til 50 procent stigning i både rækkevidde og engagement at hente, fordi konkurrencen om feedet er mindre i weekenden – særligt på indlæg af mere personlig karakter, behind the scenes og employer branding-indhold, der er lettere at fordøje over sin søndagsbrunch.
- Monitorer dit indhold: I forlængelse af tippet før, så brug din digitale eksperimenter klogt. Analyser på hvilke indholdstyper, der tiltrækker opmærksomhed, skaber debat eller giver kliks og juster din strategi derefter, så I kan opretholde en relevant og dynamisk virksomhedsside med skræddersyet indhold til netop jeres målgruppe.
Hvis du er nået helt herned, så godt gået! Ovenstående kan nemlig godt tage pusten fra selv den mest erfarne LinkedIn’er, og derfor skynder jeg mig også at sige, at det selvfølgelig ikke er svaret på alle dine kvaler. Men måske er der alligevel et tip eller to, du kan massere ind på din side og se effekten af. Det er i hvert fald værd at undersøge, for hvem ved, om din næste storkunde sidder på den anden side af skærmen og bare venter på en faktura fra din hånd?
Få flere tips til, hvordan du booster dit indhold og forkæler LinkedIns algoritme her.